Helena Modrzejewska upamiętniona. W najpopularniejszej internetowej wyszukiwarce zamiast standardowego logo pojawiła się grafika na cześć legendarnej aktorki. W ten sposób Google wspomina ikonę teatru, która święciła triumfy na scenach polskich i amerykańskich. Okazją do pojawienia się tej grafiki jest wypadająca 12 października 2021 r. 181. rocznica urodzin tej utalentowanej aktorki, patronki legnickiego teatru.

18 października w Łodzi rozpocznie się 39. Festiwal Szkół Teatralnych. Spektakle oraz aktorów m.in. z uczelni w Warszawie, Krakowie, Łodzi czy Wrocławiu oceniać będzie jury z dyrektorem Modrzejewskiej Jackiem Głombem w składzie. Wrocławska filia krakowskiej AST zaprezentuje trzy spektakle, w tym „Gdy przyjdzie sen. Tragedia miłosna” według tekstu i w reżyserii Katarzyny Dworak i Pawła Wolaka. Zapowiedź Dariusza Pawłowskiego.

Trochę gorzko to brzmi teraz, gdy zamalowano błyskawice po bramach, ale to był naprawdę rok kobiet. Można by się spodziewać, że w puli nowych polskich sztuk, które znalazły się w tegorocznym półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, przeważą te o pandemii, policzmy jednak: do półfinałowej czterdziestki przeszły raptem dwa teksty „covidowe”, tymczasem przynajmniej co czwarty dotyczył kobiecego buntu. M.in. o „Czarownicach” Magdy Drab pisze Justyna Jaworska.

Legnicko-opolski „Król Lear” przygotowany przez Annę Augustynowicz, to wnikliwe studium ludzkiej psychiki. Realizacyjny minimalizm oraz powściągliwa (w większości przypadków) gra aktorska, zapewnia przestrzeń refleksji nad błahością egzystencji, powierzchownością podziału społecznych ról czy wciąż nienasyconym, nieustająco żądającym więcej i więcej, ludzkim ego.

Zacznę od prawdziwego zachwytu, od Weroniki Krystek, młodej aktorki, jeszcze studentki AST w Krakowie, która w spektaklu cieszyńskim zagrała aż trzy role: Edgara, Błazna i Kordelii - o legnicko-opolskim "Królu Learze" w reżyserii Anny Augustynowicz pisze Papcio Craft w serwisie "Na kolanie" na stronie Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego "Bez Granic".

Patronka legnickiego teatru, aktorka specjalizująca się w rolach szekspirowskich i tragicznych, urodziła się 12 października 1840 w Krakowie (zmarła 8 kwietnia 1909 w Newport Beach w Kalifornii, USA). W rocznicę urodzin jej życiorys i dorobek przypomniała Pracownia Dokumentacji Życia i Twórczości Heleny Modrzejewskiej działająca na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.

Jedną z dziewięciu realizacji telewizyjnych legnickiego teatru, "Wschody i Zachody Miasta" z 2005 roku, obejrzeć będzie można bezpłatnie na teatralnym Przystanku Piekary (obiekt na ul. Izerskiej) w piątek 22 października. Początek emisji o 19.00. Bezpośrednio po niej będzie okazja do rozmowy o wielokulturowości w dziejach Legnicy z Karoliną Kuszyk (autorką książki "Poniemieckie"), Małgorzatą Bulandą (scenografką) i Robertem Urbańskim (autorem scenariusza).

8 października na 30. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym "Bez Granic" w Cieszynie zaprezentowano m.in. „Króla Leara”, legnicko-opolską koprodukcję teatralną z udziałem Mirosława Zbrojewicza. Aktorzy wykorzystali wydarzenie, aby upomnieć się o dzieci uchodźców, po których ślad zaginął, gdy zostały zabrane przez straż graniczną w Michałowie przy polsko-białoruskiej granicy. Pisze Dawid Stefanik.

Znienawidzony i ścigany przez rządzące Polską elity PiS pisarz i dziennikarz, autor serii książek prześwietlających ciemne kontakty i operacje ludzi władzy, będzie gościem wznowionej po wakacyjnej przerwie Kawiarenki Obywatelskiej. Spotkanie zatytułowane „Komu przeszkadza czwarta władza? Wolne media w Polsce” odbędzie się w czwartek 14 października w Art Cafe Modjeska. Początek o 18.00. Wstęp wolny.

Wiele październikowych wydarzeń w legnickim Teatrze jeszcze przed nami, ale Modrzejewska już zdradziła swoje plany na kolejny miesiąc. W listopadzie na Scenie Gadzickiego m.in. nowa bajka dla najmłodszych oraz głośna premiera sztuki o Białorusi, a wyjazdowo „Orkiestra” dedykowana patronowi legnickiej sceny.