Tomasz Cymerman, Grzegorz Grecas i Agnieszka Nasierowska zostali finalistami konkursu Czytelnia Modrzejewskiej. Teraz trójka reżyserów zaprezentuje swoje dramatyzowane czytania na Scenie Gadzickiego. Najlepszy z nich dostanie możliwość wyreżyserowania wybranej sztuki w legnickim teatrze. Darmowe bilety na czerwcowe dramatyzowane czytania można zdobyć w kasie teatru. Pisze Dawid Stefanik.

Czytelnia Modrzejewskiej to konkurs dla młodych reżyserów teatralnych, nawiązujący do Czytelni Kontrrewolucyjnej, której zwyciężczynią była Alina Moś-Kerger. Reżyserka w ramach nagrody zrealizowała na legnickiej scenie spektakl "Krzywicka/Krew". Czytelnia Modrzejewskiej miała więc być nie tylko próbą odnalezienia intrygujących młodych twórców, ale i ich wsparcia. Uznaliśmy bowiem, że właśnie reżyserzy teatralni są grupą zawodową szczególnie poszkodowaną wskutek pandemii.

Przypomnijmy, że w pierwszym etapie konkursu ogłoszonym w marcu ubiegłego roku wzięło udział 36 osób. Z przysłanych eksplikacji jury (w składzie: Magdalena Drab, Katarzyna Knychalska, Krzysztof Kopka, Robert Urbański, Jacek Głomb) wybrało sześć prac autorstwa Tomasza Cymermana, Grzegorza Grecasa, Szymona Komarnickiego, Weroniki Marii Kuśmider, Agnieszki Nasierowskiej i Michała Szcześniaka. Twórcy otrzymali nagrody w wysokości 3 tys. zł. Do kolejnego etapu półfinałowa szóstka przygotowała nowe eksplikacje, tym razem mając do wyboru ograniczoną liczbę tekstów zaproponowanych przez teatr.

Z tego etapu zwycięsko wyszła trójka Tomasz Cymerman, Grzegorz Grecas i Agnieszka Nasierowska. Po długich miesiącach pandemii i wymuszonego zamknięcia teatrów dopiero teraz finaliści będą mogli zaprezentować nam swoje projekty, które zwieńczą sezon 2020/21 w Teatrze Modrzejewskiej. Dwa dramatyzowane czytania na Scenie Gadzickiego zaplanowane są na ostatni weekend czerwca, trzecie zaś zostało przesunięte na wrzesień.

Poniżej prezentujmy daty wystawiania sztuk wraz z ich opisami oraz notką biograficzną twórców.

25 czerwca, godz. 19.00. CZERWONE I CZARNE.Stendhal. Adaptacja i reżyseria: Tomasz Cymerman. Obsada: Magda Biegańska, Aleksandra Listwan, Bartosz Bulanda, Bogdan Grzeszczak, Mateusz Krzyk, Tomasz Mechowicki.

Stendhal „powraca” do Legnicy, w której spędził kilka dni 1812 roku, ciągnąc na Moskwę u boku Napoleona, zanim jeszcze został jednym z najwybitniejszych pisarzy XIX wieku. Jego najsłynniejsza powieść Czerwone i czarne, portret Francji doby Restauracji, czasów „munduru i sutanny”, nie jest dziś wyłącznie literackim zabytkiem.

- Czerwone i czarne to powieść psychologiczna kreśląca losy bohatera swoich czasów” - pisze w eksplikacji Tomasz Cymerman, zaznaczając zarazem, że  losach jej bohaterów odnajdziemy wciąż żywe, współczesne emocje i konflikty – obie epoki bowiem łączy wiele podobieństw. „Polska w ostatnim trzydziestoleciu dorobiła się prawdziwego, zamożnego mieszczaństwa, nauczyła się doskonale radzić sobie w kapitalizmie. Moralnie jednak gnije. Czasy Restauracji Francuskiej przypominają mi czasy polskiego Zwrotu Konserwatywnego. Czy świat, który zafundowaliśmy sobie, zadowala nas - mówi Tomasz Cymerman. Co ciekawe, słynne dzieło Stendhala nigdy dotąd nie było wystawiane w polskim teatrze, jeśli pominąć telewizyjną inscenizację Romana Sykały z 1968 roku, w której zagrali m.in. Pola Raksa i Leon Niemczyk.

Tomasz Cymerman – aktor, dramaturg i reżyser. Występował w spektaklach m.in. Piotra Ratajczaka, Michała Zadary, Anny Augustynowicz, Wojtka Klemma. Z tym ostatnim współpracował także jako dramaturg m.in. przy realizacji Lalki wg B. Prusa w krakowskim Teatrze Słowackiego (2019) oraz Wesela S. Wyspiańskiego w Teatrze Szaniawskiego w Wałbrzychu (2019). Wyreżyserował takie spektakle, jak m.in. Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego w Teatrze Nowym w Poznaniu (2015), Simona, gdzie jesteś wg własnego tekstu w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie (2017), Podwyżka, czyli 327 sposobów, jak uzyskać wyższe wynagrodzenie Georges'a Pereca w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu (2017). Jest laureatem nagrody na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie za inscenizację Braci Karamazow (2013).

26 czerwca, godz. 19.00. DOBRZY LUDZIE według "Dobrego człowieka z Seczuanu" Bertolta Brechta. Przekład: Włodzimierz Lewik, reżyseria: Agnieszka Nasierowska. Obsada: Joanna Gonschorek, Magda Skiba, Robert Gulaczyk, Paweł Wolak.

"W świecie nienawiści i walk społecznych biedak nie może sobie pozwolić na miłość i uczynność” stwierdza prowokacyjnie w tej jednej z najbardziej znanych swoich sztuk Brecht, klasyk teatru XX wieku. Posługując się formą ludowej przypowieści, mieszając poezję z prozą, fantazję z realizmem, humor z powagą. Brecht tworzy „rozrywkowy moralitet” o ludzkim losie. Tekst powstał w latach 1938-40 podczas przymusowej emigracji Brechta w Danii. Jak zwykle przy jego pisaniu asystowały kobiety: Margarete Steffin i Ruth Berlau, pełniące rolę zarówno współpiszących, jak i kochanek autora, członkiń jego „wielkiej rodziny”.

- Bertolt Brecht, pisząc ten dramat, świetnie przeczuł pogłębiające się rozwarstwienie społeczne, a zadaniem jego sztuki było nie ocenianie w tradycyjnych kategoriach dobra i zła jego postaci, ale zrozumienie ich sytuacji społecznej i ekonomicznej. Sztuka ta jest szczególnie ważna teraz, w czasie pandemii. Dysproporcje między bogatymi i biednymi się pogłębiają. W kapitalizmie wszyscy jesteśmy pasożytami, każdy na kimś pasożytuje, każdy korzysta z czyjegoś wyzysku, więc co znaczy dziś dobry człowiek - mówi Agnieszka Nasierowska.

Agnieszka Nasierowska – reżyserka i dramatopisarka, członkini wrocławskiego Teatru Układ Formalny. Ma na koncie dramaturgię w takich spektaklach tej grupy, jak #enterorestes (2015) czy Matka Courage krzyczy (2016 – nagroda Tukan Off 37. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu), a także reżyserię Traktatu o androidach. God hates Poland (2017, z Grzegorzem Grecasem) i Końca (2017).

 23 września, godz. 19.00. ANTYGONA. Sofokles. Adaptacja i reżyseria: Grzegorz Grecas. Obsada: Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Zuza Motorniuk, Anita Poddębniak, Małgorzata Urbańska, Paweł Palcat, Karolina Micuła.

Klasyczna tragedia, która od niemal dwóch i pół tysiąca lat nie schodzi ze scen teatralnych. Każde kolejne pokolenie, szukając właściwego sposobu życia i patrzenia na świat, odnajduje w konflikcie racji Antygony i Kreona swoje własne dylematy, a ostateczna nierozstrzygalność tego sporu jest odbiciem sprzeczności tkwiącej w najgłębszej naturze człowieka i kreowanego przezeń porządku świata.

- Spektakl traktuje mit o Antygonie jako klucz do opisu rzeczywistości, zderzając postać-symbol z codziennymi historiami kobiet walczących o swoje prawa we współczesnej Polsce” - mówi  Grzegorz Grecas. - Jedną z moich głównych inspiracji do zajęcia się tym tekstem były właśnie aktywistki, które mają odwagę wyjść na ulice. Jak same wspominają podczas rozmów – świat wokół nich zdaje się przypominać prolog do serialu Opowieści podręcznej. Mnożące się w ostatnich latach przykłady sytuacji, w których władza stawia się ponad prawem, rodzą konflikty rodem z tekstu Sofoklesa. W obliczu powszechnego zawłaszczania pamięci i przepisywania historii, opowieść o nieludzkim zakazie pochówku ciała Polinejkesa staje się prawdopodobna - dodaje reżyser.

Grzegorz Grecas – reżyser, dramaturg, animator kultury. Współzałożyciel Teatru Układ Formalny, w którym wyreżyserował takie spektakle, jak m.in. #enterorestes (2015), Matka Courage krzyczy (2016 – nagroda Tukan Off 37 Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu), Wszyscy=bogowie we krwi (2016), Traktat o androidach. God hates Poland (2017, z Agnieszką Nasierowską). Reżyserował również na scenie w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu, w Teatrze Ad Spectatores we Wrocławiu, w Teatrze Maska w Rzeszowie. Trzykrotny laureat Konkursu im. Jana Dormana Instytutu Teatralnego w Warszawie.

(Dawid Stefanik, "Najlepsi reżyserzy młodego pokolenia zaprezentują się w Teatrze Modrzejewskiej", https://tulegnica.pl, 15.06.2021)