W czwartek 14 października w Art Cafe Modjeska odbyło się pierwsze po wakacyjnej przerwie spotkanie w ramach cyklu Kawiarenka Obywatelska. Dyskusji na temat czwartej władzy i wolnych mediów w Polsce towarzyszyła rozmowa ze znanym pisarzem i dziennikarzem śledczym Tomaszem Piątkiem.

W dniach 14-17 października 2021 po raz czwarty w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu odbywa się Opolski Maraton Teatralny. To przegląd najciekawszych spektakli Teatru im. Kochanowskiego w Opolu z ostatniego roku. W tegorocznym programie jest jednak także legnicko-opolska koprodukcja z udziałem aktorek obu scen, jaką jest "Król Lear" w reżyserii Anny Augustynowicz z Mirosławem Zbrojewiczem w roli tytułowej.

Ponad dwa lata temu pojawił się na Scenie w Ruinach Teatru Miejskiego w Gliwicach w wyreżyserowanym przez Jacka Głomba spektaklu "Miasto we krwi" wg Szekspira. Obok legnickiej aktorki Anity Poddębniak zagrał w filmie Tomasza Jurkiewicza "Każdy ma swoje lato". Jego nazwisko znajdziemy teraz w obsadzie aktorskiej spektaklu Andrieja Kuriejczyka "Głosy nowej Białorusi", który dla Teatru Modrzejewskiej reżyseruje Łukasz Kos (premiera 13 listopada). Młody aktor wpadł w oko krytykowi Maciejowi Stroińskiemu.

- Mało mnie obchodzi, co o mnie myślą przestępcy rządzący krajem, którzy go okradli jak nikt od szwedzkiego potopu. I nadal bezczelnie działają w interesie Rosji i Chin. Jednak są w tym procederze dobrzy, skoro nadal tak wielu Polaków im wierzy - te mocne i bezkompromisowe zdania wypowiedział pisarz i dziennikarz Tomasz Piątek podczas czwartkowego (14 października) spotkania w legnickiej teatralnej Art Cafe Modjeska.

16 października Teatr Modrzewskiej organizuje grę terenową "Kulturalne podchody" na osiedlu Piekary. Wstęp wolny. Zabawa rozpocznie się w sobotę o godz. 11.00 na placu zabaw przy ul. Śląskiej (obok sklepu Lidl). Pisze i zachęca Dawid Stefanik.

Helena Modrzejewska upamiętniona. W najpopularniejszej internetowej wyszukiwarce zamiast standardowego logo pojawiła się grafika na cześć legendarnej aktorki. W ten sposób Google wspomina ikonę teatru, która święciła triumfy na scenach polskich i amerykańskich. Okazją do pojawienia się tej grafiki jest wypadająca 12 października 2021 r. 181. rocznica urodzin tej utalentowanej aktorki, patronki legnickiego teatru.

18 października w Łodzi rozpocznie się 39. Festiwal Szkół Teatralnych. Spektakle oraz aktorów m.in. z uczelni w Warszawie, Krakowie, Łodzi czy Wrocławiu oceniać będzie jury z dyrektorem Modrzejewskiej Jackiem Głombem w składzie. Wrocławska filia krakowskiej AST zaprezentuje trzy spektakle, w tym „Gdy przyjdzie sen. Tragedia miłosna” według tekstu i w reżyserii Katarzyny Dworak i Pawła Wolaka. Zapowiedź Dariusza Pawłowskiego.

Trochę gorzko to brzmi teraz, gdy zamalowano błyskawice po bramach, ale to był naprawdę rok kobiet. Można by się spodziewać, że w puli nowych polskich sztuk, które znalazły się w tegorocznym półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, przeważą te o pandemii, policzmy jednak: do półfinałowej czterdziestki przeszły raptem dwa teksty „covidowe”, tymczasem przynajmniej co czwarty dotyczył kobiecego buntu. M.in. o „Czarownicach” Magdy Drab pisze Justyna Jaworska.

Legnicko-opolski „Król Lear” przygotowany przez Annę Augustynowicz, to wnikliwe studium ludzkiej psychiki. Realizacyjny minimalizm oraz powściągliwa (w większości przypadków) gra aktorska, zapewnia przestrzeń refleksji nad błahością egzystencji, powierzchownością podziału społecznych ról czy wciąż nienasyconym, nieustająco żądającym więcej i więcej, ludzkim ego.

Zacznę od prawdziwego zachwytu, od Weroniki Krystek, młodej aktorki, jeszcze studentki AST w Krakowie, która w spektaklu cieszyńskim zagrała aż trzy role: Edgara, Błazna i Kordelii - o legnicko-opolskim "Królu Learze" w reżyserii Anny Augustynowicz pisze Papcio Craft w serwisie "Na kolanie" na stronie Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego "Bez Granic".