Dziś startują 18. Gliwickie Spotkania Teatralne. W ramach cyklu Kreacje/Wizje legnicki Teatr Modrzejewskiej pokaże swój eksportowy produkt, z którym jesienią ubiegłego roku odbył artystyczną podróż po Ameryce. Nagrodzony za reżyserię i rolę Desdemony na ubiegłorocznym festiwalu w Gdańsku Szekspirowski „Otello” w wersji duetu Kopka-Głomb pokazany zostanie 13 maja.


- Próbujemy zrozumieć i pokazać na scenie, co kieruje człowiekiem, nie światem, nie historią… . Dlatego nasz „Otello” w całości rozgrywa się będzie w trakcie morskiej podróży portugalskiej załogi statkiem „Speranza” (Nadzieja), którego dowódcą jest tytułowy bohater. W tej zamkniętej, odizolowanej przestrzeni jej uczestnicy skazani są na siebie, towarzyszy im podniecenie, strach, pijaństwo, zanik dyscypliny, bójki… W efekcie emocje bohaterów ulegają niezwykłej intensyfikacji – objaśnia reżyser przedstawienia Jacek Głomb.

Fabuła spektaklu jest prosta, da się opowiedzieć w kilku słowach. Oto bosman Jagon zawiedziony, że to nie on, a nowicjusz na morzu Kasjo, zostaje przez kapitana statku Otella awansowany na porucznika, knuje intrygę. Bezpodstawnie oskarża Kasja o romans z żoną Otella piękną Desdemoną. W Otella strzela piorun zazdrości, który całkowicie zatruwa jego umysł. I chociaż Jagon czuje, że się zagalopował, że tragedia wisi w powietrzu, to jednak brnie w intrygę. Boi się zemsty Otella, gdyby na jaw wyszło, że insynuacja była bezzasadna. Efekt jest tragiczny - Otello dusi kochającą go i wierną mu żonę, a gdy orientuje się, że padł ofiarą intrygi - popełnia samobójstwo, rzucając się w morską otchłań. A statek płynie dalej...

- To, że Ewa Galusińska (Desdemona) i Przemysław Bluszcz (Otello) mają tu prowadzące role (bo tak napisano „Otella”) to jedno, ale ważniejsze jest, że one wiele zyskują dzięki stonowanej, ale jednocześnie silnie wspomagającej grze całego zespołu. Zespołów teatralnych jest w Polsce coraz mniej, mimo że formalnie są w każdym teatrze… Rzecz w tym, że w Legnicy on naprawdę jest – mówił Polskiemu Radiu Wrocław jeden z najbardziej znanych recenzentów i krytyków teatralnych Jacek Sieradzki.

Legnicki teatr ma szczęśliwą rękę do szekspirowskich adaptacji. „Jak wam się podoba” i „Koriolan” wygrywały przed laty ogólnopolski konkurs Fundacji Gedanense na wystawianie sztuk wielkiego Anglika. Podobnie rzecz miała się z „Otellem”. Mimo chłodnego przyjęcia przez recenzentów legnicki spektakl przyniósł zespołowi kolejne laury. Efektem przedpremierowych przedstawień na X Międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku (sierpień 2006) były aż dwie z pięciu nagród regulaminowych tego prestiżowego konkursu: za reżyserię dla Jacka Głomba i za rolę kobiecą dla Ewy Galusińskiej (Desdemona).


Teatr Modrzejewskiej w Legnicy
Wiliam Szekspir
„Otello”

adaptacja: Krzysztof Kopka
reżyseria: Jacek Głomb
asystent reżysera: Przemysław Bluszcz
scenografia: Małgorzata Bulanda
ruch sceniczny: Leszek Bzdyl
muzyka: Kormorany
premiera: 16 września 2006

Grają:

Przemysław Bluszcz (Otello, kapitan statku „Speranza”), Rafał Cieluch (Jagon, jego oficer), Paweł Palcat (Kasjo, pasażer, później porucznik na statku), Bogdan Grzeszczak (Lodowico, kapelan wyprawy), Zuza Motorniuk (Gracjano, sternik), Tadeusz Ratuszniak (Rodrygo, marynarz), Paweł Wolak (Montano, marynarz), Lech Wołczyk (Marynarz), Małgorzata Urbańska (Emilia, marynarz, później służąca Desdemony), Magda Skiba (Viola, prostytutka), Ewa Galusińska (Desdemona, córka bankiera sponsora wyprawy), Katarzyna Dworak (Bianka, jej służąca), Gabriela Fabian (Mniszka), Anita Poddębniak (Przeklęta)

************************************************************

O legnickim „Otellu” napisali:


Dzięki zespołowemu i wyczerpującemu wysiłkowi aktorów akcja sztuki jest żywa, a klaustrofobiczna atmosfera sprawia, że ten „Otello” jest niepodobny do żadnego innego.
(Ted Mills , Santa Barbara News-Press)

Tak jak postaci na przeklętej „Speranzie”, tak i widzowie oglądający Szekspira po polsku, zmuszeni byli do poszukiwania nadziei w miejscach, gdzie nie można jej znaleźć.
(Elizabeth Schwyzer, Santa Barbara Independent)

Szekspirowski „Otello” w adaptacji Krzysztofa Kopki został przyjęty przez publiczność owacjami na stojąco. Mimo że w części widzów przedstawienie wywołało mieszane uczucia.
(Kinga Kruczek, Konkrety)

Mamy efektowne, zwarte sceny z podróży: zwijanie żagli, ciszę morską, pokładowe bójki i popijawy, obściski z markietankami (…).Nie ma w tym psychologicznej głębi ani ozdobnej szekspirowskiej retoryki. Została nieco szantowa – choć szlachetna! – opowieść o takim, co kochał i zabił z zazdrości; kolejna z legnickich prostych historii”.
(Jacek Sieradzki, Przekrój)

Publiczność zabrana na statek Otella jest świadkiem intryg i wielkich namiętności. To rejs, który musi się skończyć katastrofą.
(Artur Guzicki, Wprost)

********************************************************

18. Gliwickie Spotkania Teatralne

Całość przeglądu rozpoczną cztery premiery w ramach nurtu nazwanego „Inspiracje”, czyli konkursu na inscenizację teatralną zainspirowaną unikatowym wnętrzem Ruin Teatru Miejskiego w Gliwicach. Wybudowany pod koniec XIX w. przez Niemców teatr, spalony przez Rosjan w 1945 r., po niezbędnych pracach adaptacyjnych, które zachowały surowy charakter wnętrza, służy widzom w okresie letnim. Uczestnicy konkursu mieli za zadanie w możliwie maksymalnym stopniu wykorzystać walory teatralne tego obiektu. Wyróżnione spektakle zostaną pokazane w ramach GST w dniach od 8 do 10 maja, cały festiwal potrwa do 20 maja.

- Nie ukrywam, że najbardziej czekam na ten nowy nurt i tu obiecuję sobie najwięcej przeżyć. Rzadko się zdarza, by dla potrzeb festiwalu powstały aż cztery nowe produkcje, które w tym przypadku są inspirowane przestrzenią Ruin - mówi Paweł Gabara, dyrektor Gliwickiego Teatru Muzycznego. Właśnie te projekty oceniać będzie jury w składzie: Jacek Głomb, Leszek Mądzik, Łukasz Drewniak oraz Paweł Gabara.

Jednak największym rarytasem dla teatromanów i znawców sztuki dramatycznej będą pokazy w zasadniczym cyklu gliwickiej imprezy czyli Kreacje/Wizje. Publiczność będzie miała okazję obejrzeć m.in.: najnowszy projekt Krystyny Jandy i Teatru Polonia - "Boska!" (12 maja), wariację na temat "Otella" w reżyserii Jacka Głomba (13 maja), efekt pracy Tadeusza Słobodzianka i Ondreja Spi¹áka - "Kowala Malambo" Laboratorium Dramatu z Warszawy (14 maja), spektakl "Bóg Niżyński" Teatru Wierszalin (15 maja), a także "Carmen" w konwencji lalkowej czeskiego Divadlo Drak (19 maja).