Kim jest Lear w opolsko-legnickiej realizacji „Króla Leara” Williama Szekspira? Upadającym, tracącym na znaczeniu władcą – to na pewno. Jest także widzem oglądającym własną tragedię. Grany przez Mirosława Zbrojewicza monarcha nie raz, nie dwa schodzi ze sceny, siada przy widzach i obserwuje, co dzieje się w jego królestwie, nie mając przy tym na bieg zdarzeń żadnego wpływu. Jest też, co ważniejsze, symbolem upadającego patriarchatu, a właściwie – ostatnim przedstawicielem systemu, w którym dominują mężczyźni. Recenzuje Kamil Bujny.

Rok 2020 zmienił Białorusinów i ich ojczyznę. Zamieszki i protesty towarzyszące sfałszowanym przez władzę wyborom prezydenckim, stały się symbolem powstającego społeczeństwa obywatelskiego. To właśnie odwaga ludzi publicznie kontestujących reżim Aleksandra Łukaszenki była inspiracją opowieści o „Głosach nowej Białorusi”, której światowa prapremiera odbyła się w sobotę 13 listopada w legnickim Teatrze Modrzejewskiej.

Brzmienia saksofonu i gitary barytonowej do poetyckich tekstów m.in. Rafała Wojaczka, Stanisława Grochowiaka, Bolesława Leśmiana, Edwarda Stachury, Andrzeja Bursy, ale także własnych, usłyszymy w piątek 3 grudnia w legnickiej kawiarni teatralnej na biletowanym koncercie w ramach cyklu Modrzejewska - Dom Otwarty. Początek wyustępu poetycko-muzycznego duetu Pudełko Zapałek o godz. 19.00.

Białoruski autor "Głosów nowej Białorusi" skorzystał z internetowej technologii, by w niedzielę 14 listopada, dzień po legnickiej premierze swojej sztuki i jeszcze z Legnicy, opisać swoje bardzo emocjonalne wrażenia z tego, co zobaczył dzień wcześniej na Scenie Gadzickiego. Nagranie transmisji można obejrzeć na jego bardzo popularnym politycznym wideoblogu (do 40 tysięcy wyświetleń).

Wspierany przez Teatr Modrzejewskiej kameralny spektakl legnickiego Stowarzyszenia Inicjatyw Twórczych wg scenariusza Roberta Urbańskiego w reżyserii Magdy Skiby powstał dzięki ministerialnej dotacji i internetowej zrzutce. W poniedziałek 15 listopada zaprezentowano go na zamkniętym pokazie na teatralnej Scenie na Strychu.

Autorami powstającego w Legnicy niezwykłego spektaklu są artyści związani z miejscowym Teatrem Heleny Modrzejewskiej oraz ze Stowarzyszeniem Inicjatyw Twórczych. Przedstawienie zatytułowane „Duży Książę i Czarny Pies” porusza problem depresji wśród młodzieży. Relacja Andrzeja Lamparta.

W sobotę 13 listopada w Teatrze Modrzejewskiej odbyła się światowa prapremiera spektaklu „Głosy nowej Białorusi”, będąca częścią międzynarodowego projektu o tym samym tytule. W związku z pierwszym pokazem sztuki Legnicę odwiedził, przebywający na emigracji w Helsinkach, autor Andriej Kuriejczyk. W spotkaniu z publicznością wzięli również udział: reżyser przedstawienia Łukasz Kos, dyrektor legnickiej sceny Jacek Głomb, a w roli tłumacza wystąpił Andrzej Sobczyszyn.

„Rok na ziemi. Cztery pory roku” to jedna z najnowszych produkcji Teatru Modrzejewskiej. Jest to spektakl szczególny, bo adresowany do najmłodszych widzów w wieku od roku do czterech lat. Przedstawienie w reżyserii Joanny Gonschorek to barwna, interaktywna opowieść o życiu - od narodzin aż do śmierci. Artyści legnickiego teatru w subtelny i wyważony sposób opowiadają najmłodszym o kole natury, którego każdy z nas jest istotną częścią.

Legnicka aktorka i dramatopisarka Magdalena Drab ze zręcznością prestidigitatorki żongluje formami, bawi się słowami, ani na chwilę nie tracąc z pola widzenia celu tej zabawy. Pod ręką debiutującej w roli reżyserki Gosi Dębskiej, wystawiony w Teatrze Żydowskim w Warszawie „Madagaskar” stał się porywającym spektaklem o tożsamości, relacjach polsko-żydowskich i poszukiwaniu miejsca w świecie, który powinien koniecznie się zmienić. Pisze Tomasz Miłkowski.

Wstrząsający, emocjonalnie wyczerpujący, wciskający w teatralny fotel, paraliżujący, jednak ostatecznie z wielką dawką nadziei na to, że wolna Białoruś to tylko kwestia czasu. Taki jest najnowszy spektakl legnickiego teatru. Premiera paradokumentalnej sztuki „Głosy nowej Białorusi” białoruskiego dramatopisarza Andrieja Kuriejczyka w przekładzie Roberta Urbańskiego i w reżyserii Łukasz Kosa odbyła się w sobotni wieczór 13 listopada na Scenie Gadzickiego. Pisze Anna Gwóźdź.