"Najważniejsze to mieć dobre połączenie, czyli o kolei po kolei". To hasło wywoławcze kolejnej teatralnej Kawiarenki Obywatelskiej, na którą zaprasza jej pomysłodawczyni Katarzyna Odrowska. W czwartek 15 października o godz. 18.00 do teatralnej Art Cafe Modjeska.  Prowadząca zapewnia, że goście są zacni i wyjątkowo kompetentni.


„Ja to proszę Pana mam bardzo dobre połączenie. Wstaję rano, za piętnaście trzecia. Latem to już widno. Za piętnaście trzecia jestem ogolony, bo golę się wieczorem, śniadanie jadam na kolację, więc tylko wstaję i wychodzę" ("Co mi zrobisz jak mnie złapiesz" film w reżyserii Stanisława Barei z 1978 roku). Czy ten kultowy opis podróży koleją  jest aktualny w Polsce XXI wieku?

Kolej zbliża, łączy ludzi, regiony, miasta. Codziennie tysiące legniczan dojeżdża pociągami do Wrocławia: do pracy, szkoły, w celach prywatnych. Czy jednak widoczny na Dolnym Śląsku renesans kolei dotyczy całej Polski? Czy rekordowa liczba pasażerów, najwyższa od 20 lat – 335 mln, przekłada się na zmniejszenie wykluczenia komunikacyjnego? Co ma Centralny Port Komunikacyjny wspólnego z kolejami na Dolnym Śląsku? Co z transportem publicznym a przede wszystkim zaufaniem podróżnych do niego - w czasach pandemii? O tym i na inne tematy porozmawiamy z ekspertami i pasjonatami. Tyle organizatorka wydarzenia.

Lista gości jest imponująca. Oto oni:

Karol Trammer - twórca i redaktor naczelny pisma „Z biegiem szyn”. Absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Jego teksty i komentarze na temat transportu publicznego ukazywały się na łamach m.in. „Techniki Transportu Szynowego”, „Świata Kolei”, „Nowego Obywatela”, „Gazety Wyborczej”, „Dziennika Gazety Prawnej”, „Tygodnika Powszechnego”, „Tygodnika Przegląd”, „Wspólnoty” oraz biuletynu Biura Analiz Sejmowych „Infos”. Autor głośnej książki "Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej".

Mateusz Kokoszkiewicz - dziennikarz Gazety Wyborczej z Wrocławia, prawnik. W swoich artykułach porusza m.in. tematy zrównoważonego transportu, ekologii oraz rozwoju kolei na Dolnym Śląsku. Laureat nagród "Dziennikarz Przyjazny Mobilności Aktywnej" i "Poszerzamy perspektywę". Prowadził takie projekty, jak „Kolej na Dolny Śląsk”, „Oddychać po ludzku” czy „Zielona fala dla pieszych i cyklistów”.

Michał Szymajda - pochodzący z Pomorza dziennikarz, historyk, człowiek, którego pasją są podróże po zapomnianych zakątkach Europy. Kolejowy fascynat, autor wielu publikacji o tematyce transportowej i historycznej, dziennikarz portalu i miesięcznika Rynek Kolejowy, Transport Publiczny i Rynek Lotniczy, wcześniej związany z wieloma regionalnymi tytułami prasowymi w całej Polsce. Reportażysta i współautor bloga Love Peace Trains, autor książki „Słupskie tramwaje” wydanej przez Księży Młyn.

Piotr Malepszak – do niedawna członek Zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego, odpowiedzialny w projekcie za komponent kolejowy. Wcześniej był Wiceprezesem w Kolejach Dolnośląskich, odpowiedzialnym za sprawy techniczne i eksploatacyjne w obszarze utrzymania taboru i organizacji przewozów. W latach 2008 – 2016 zatrudniony był w PKP PLK m.in. jako Dyrektor Biura i Pełnomocnik Zarządu. Jest twórcą licznych inicjatyw, które zaowocowały poprawą parametrów użytkowych linii kolejowych o łącznej długości ponad 4 tys. kilometrów, był też odpowiedzialny za przygotowanie infrastruktury potrzebnej do uruchomienia przewozów pociągami Pendolino.

Franek Sterczewski - aktywista i społecznik, związany z ruchami miejskimi. W 2019 wszedł w skład rady osiedla Św. Łazarz w Poznaniu, został też członkiem zarządu osiedla. Poseł na sejm IX kadencji, członek Sejmowej Komisji Infrastruktury.

Nad tą odsłoną teatralnej Kawiarenki Obywatelskiej patronat objęło branżowe pismo Rynek Kolejowy (www.rynek-kolejowy.pl).

Grzegorz Żurawiński