We Wrocławiu  trwa 16. Międzynarodowy Festiwal Opowiadania "Maski. Gesty". W niedzielny wieczór 4 października w sali Teatru Laboratorium z reżyserem i od 26 lat dyrektorem legnickiego teatru Jackiem Głombem rozmawiał poeta i literaturoznawca Marcin Hamkało. Rozmowa była bezpośrednio transmitowana w sieci, w której opublikowano także jej zapis na festiwalowym profilu FB.


Z wprowadzenia prowadzącego rozmowę z Jackiem Głombem: 20 lat (bez trzech dni) po zdarzeniu, które na nowo zdefiniowało Legnicę, zastanowimy się, po co właściwie miastu jest teatr. Kiedy 7 października 2000 roku we wtedy nieczynnym, a teraz już nieistniejącym kinie Kolejarz odbywała się premiera „Ballady o Zakaczawiu” – mało kto podejrzewał, że ta nietypowa „gra miejska” stanie się jedną z najbardziej nośnych formuł współtworzenia zbiorowej tożsamości.

W tamten spektakularny sposób Jacek Głomb, Krzysztof Kopka i legnicki zespół interweniowali jednocześnie i w narracyjną tkankę miasta, i w definicję teatru. Przez następne dwie dekady legnicki Teatr im. Heleny Modrzejewskiej testował granice „tradycyjnego przedstawienia” jeszcze wielokrotnie, nie dystansując się nie tylko od bieżących wydarzeń i drażliwych tematów społecznych, ale pozostając możliwie jak najbliżej lokalnej społeczności. Zbudował z nią trwałą relację, co spektakl negocjując warunki współpracy z widownią, dla której istnieje.

Jakie wyzwania stoją przed legnickim teatrem teraz? Jaka jest jego przyszłość w nowej, zamaskowanej i pełnej łatwych gestów rzeczywistości?  Rozmówcy byli zgodni, że teatr, jego "charakter pisma", rozpoznawalność i markę oraz zaufanie publiczności buduje się długo i z mozołem, zaś zniszczyć można szybko. Nie był to jednak klasyczny wywiad, gdyż obaj rozmówcy dzielili się własnymi refleksjami o relacjach między teatrem, jego publicznością i jej oczekiwaniami, literaturą, lokalną polityką  oraz rolą w tych związkach liderów i kreatorów teatru.

Mówiono o polityczności i zaangażowaniu społecznym w teatrze wobec gwarantowanej prawem autonomii teatrów, ale też o wkładzie legnickiego teatru w budowaniu lokalnych mitologii i upowszechnienia tego nurtu w polskim teatrze. Obaj rozmówcy zastanawiali się także nad przyszłością internetowego wideoteatru, który pojawił się wraz z pandemią i jej ograniczeniami.

Godzinny zapis rozmowy jest TUTAJ! (rozpoczyna się w 3 min. 35 sek. nagrania).

Grzegorz Żurawiński