Inspirowana “Dekameronem” Giovanniego Boccaccia zespołowa i dwuczęściowa realizacja filmowa legnickich aktorów i ich przyjaciół przeznaczona do emisji w sieci zostanie w czwartek 8 października o godz. 18.00 zaprezentowana bezpłatnie we wrocławskim kinie Dolnośląskiego Centrum Filmowego. Po projekcji spotkanie z twórcami tej produkcji.

Legnickich twórców "Nowego Dekameronu" w spotkaniu po projekcji w DCF reprezentować będą: Jacek Głomb (opieka reżyserska) oraz aktorzy i współtwórcy spektaklu: Ewa Galusińska, Aleksandra Listwan, Bartosz Bulanda i Robert Gulaczyk.

- DCF miał być miejscem dobrych spotkań z kulturą i sztuką w jej różnych odsłonach. Miał być też miejscem spotkania z twórcami. I tak jest. Od 3 lat gościmy u nas artystów wybitnych i nietuzinkowych, ludzi, za którymi przemawiają osiągnięcia, sympatia widzów i uznanie ekspertów -  mówi dyrektor Dolnośląskiego Centrum Filmowego Jarosław Perduta.

"Nowy Dekameron" to sfilmowany i zmontowany w dwóch częściach wielobarwny patchwork z 21 elementów, w których dość swobodnie skorzystano z 14 (z setki) nowel Boccaccia, 4 pieśni, a także z Prologu i w pewnej mierze z Posłowia. Legniccy aktorzy, wsparci innymi współtwórcami tej kompozycji, sami dokonali wyboru motywów, a także formy, w jakiej swoje fragmenty całości samodzielnie zrealizowali.

W efekcie oglądamy elementy teatru telewizji, filmu, stylizacji na kino nieme i to z gatunku noir, teatru cieni i lalkowego oraz - nie mniej różnorodne formalnie i muzycznie - teledyski z muzyką Łukasza Matuszyka. Aktorzy-realizatorzy sięgnęli też po komputerowo wspomagane, bardzo plastyczne i różnorodne formy animacji filmowej, często pozostając w konsekwencji poza kadrem swoich kompozycji.

- „Dekameron” powstał w połowie XIV w. w świecie dotkniętym epidemią, jako rodzaj duchowej odskoczni, powrotu do świata, w którym panował jeszcze ład i rozum, a największą siłą sprawczą była miłość. Zamknięci w domach mieliśmy szansę skonfrontować z tym dziełem nasze własne doświadczenie epidemii z nadzieją, że „czas zarazy” pomoże nam przetrwać właśnie opowieść, w której wspólnie odnajdziemy siłę integrującą przymusowo izolowanych ludzi - objaśniał cel tej produkcji dyrektor legnickiego teatru Jacek Głomb, który objął realizację opieką reżyserską.

Filmowej całości nadano także współczesny szkielet narracyjny odnoszący się do izolacji, której doświadczyli także aktorzy czasu pandemii. Rolę tę powierzono Rafałowi Cieluchowi, kreującemu artystę objętego kwarantanną z jej psychicznymi skutkami, który - począwszy od Prologu - spina klamrą całą kompozycję.

Dariusz Kosiński, Tygodnik Powszechny: Wszystkie te elementy czytane łącznie pozwalają zobaczyć w „Nowym Dekameronie” tworzoną na gorąco próbę czynnego przemyślenia przymusowej izolacji pandemicznej jako rymującej się z patriarchalno-kościelną opresją, dotyczącą przede wszystkim kobiet, przeciw której wymierzony jest radosny erotyzm, tak charakterystyczny dla wielu nowel Boccaccia. Przedstawienie, w którym zdecydowanie dominują głosy kobiece, jest skierowane przeciwko tym, którzy chcą zam­knąć ciała pragnące miłości i bliskości w ideologicznej izolacji.

Michał Centkowski, Newsweek: Eklektyczny wybór obyczajowych przypowiastek w dwóch częściach złożył się na jedną z ciekawszych pandemicznych premier. Pomysłowo opracowane i zręcznie zainscenizowane w warunkach polowych opowieści, nienachalnie przypominają o nieprzemijających ułomnościach ludzkiej natury.

Szymon Kazimierczak, Teatr: Forma Boccacciowskich opowiastek skojarzyła się artystom Modrzejewskiej pod wodzą Jacka Głomba ze zdalną konferencją w aplikacji Zoom. Z internetowego meetingu, jakich odbywaliśmy w czasie lockdownu dziesiątki, zrobili efektowną narracyjną klamrę. Przez niemal dwie godziny patrzymy oczami samotnego mężczyzny na ekran komputera i przenosimy się do mieszkań innych aktorów, którzy grają dla nas za pośrednictwem kamer nieco prowizoryczny w formie wideoteatr.

Legnicki "Nowy Dekameron" online był pierwszą premierową polską produkcją teatralną w okresie izolacji epidemicznej (premiera w sieci 9 i 10 maja br.). Realizację dofinansowano w ramach ministerialnego programu "Kultura w Sieci" ze środków Narodowego Centrum Kultury. Od 1 października (do 31 marca 2021r.) obie części tej realizacji dostępne są bezpłatnie w serwisie YouTube, także w wersji z napisami dla niesłyszących i niedosłyszących. Link do cz. 1: https://bit.ly/2ENE4GO Link do cz. 2: https://bit.ly/30pQJax Link do cz. 1 z napisami: https://bit.ly/34kBPDQ Link do cz. 2 z napisami: https://bit.ly/36zmamT

Grzegorz Żurawiński