Polskie "Hamlety" od roku 1989 do 2019 zatoczyły koło od polityczności do polityczności – taką tezę stawiają Tomasz Domagała i Łukasz Drewniak w swojej dyskusji, zabierając nas w przeszłość bliższą i dalszą – w podróż po historii polskiego teatru i po najważniejszych inscenizacjach tego dramatu. Nagranie zrealizowano w czerwcu br. w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.


"Od polityczności do polityczności" tak zatytułowano rozmowę teatralnych krytyków o polskich inscenizacjach "Hamleta". Omówiono 11 kluczowych dla wolnej Polski inscenizacji tego dramatu Szekspira:

1. "Hamlet (IV)". Reżyseria: Andrzej Wajda, Teatr Stary im. H. Modrzejewskiej w Krakowie (1989)
2. "Hamlet, książę Danii". Reżyseria: Krzysztof Nazar, Teatr Wybrzeże w Gdańsku (1996)
3. "Hamlet". Reżyseria: Krzysztof Warlikowski, Teatr Rozmaitości w Warszawie (1999)
4. "Hamlet, książę Danii". Reżyseria: Krzysztof Kopka, inscenizacja: Jacek Głomb, Teatr Modrzejewskiej w Legnicy (2001)
5. "H.". Reżyseria: Jan Klata, Teatr Wybrzeże w Gdańsku (2004)
6. "Hamlet". Reżyseria: Monika Pęcikiewicz, Teatr Polski we Wrocławiu (2008)
7. "Hamlet 44". Reżyseria: Paweł Passini, Muzeum Powstania Warszawskiego (2008)
8. "Hamlet". Reżyseria: Radosław Rychcik, Teatr Żeromskiego w Kielcach (2011)
9. "Hamlet". Reżyseria: Krzysztof Garbaczewski, Narodowy Teatr Stary w Krakowie (2015)
10. "Hamlet/Гамлет”. Reżyseria: Maja Kleczewska, Teatr Polski w Poznaniu (2019)
11. "Hamlet". Reżyseria: Bartosz Szydłowski, Teatr Słowackiego w Krakowie (2019)

O legnickiej inscenizacji z roku 2001 zrealizowanej i wystawionej na Scenie na Nowym Świecie:

Łukasz Drewniak: - To inscenizacja, która powinna być zapamiętana z dwóch powodów. Hamleta zagrał tam Tomasz Kot, teraz jeden z najwybitniejszych polskich aktorów filmowych, a Ofelię Alina Czyżewska, aktualnie jedna z największych działaczek proobywatelskich w Polsce. Pamiętam to przedstawienie jako manifestację legnickiej zespołowości, gdy ważniejsza od historii Hamleta jest grupa ludzi, która tworzy bieda-teatrzyk, który chce coś ważnego powiedzieć swojej publiczności - o klasyce i tym bohaterze. Styl legnicki był definiowany także za pomocą tego właśnie "Hamleta".

Tomasz Domagała: - Tam jest jedno takie odkrycie inscenizacyjne. Wchodzimy do tego teatru od kulis, od tyłu. Przechodzimy przez scenę i gdy znajdziemy się na widowni nie mamy już wyjścia. Jesteśmy odcięci od świata poprzez opowiadane historie.

Obejrzyj i wysłuchaj całej rozmowy. Jest TUTAJ! Wątek legnicki od 10 min.11 sek. nagrania.

Grzegorz Żurawiński