Legnicki teatr przygotowuje trzy kolejne premiery. Na Moliera zabrakło biletów!
- Szczegóły
"Mizantrop" jest zdaniem krytyków najlepszą sztuką Moliera. Według definicji to osoba stroniąca od rodzaju ludzkiego. Bohater komedii - Alcest (w tej roli Tadeusz Ratuszniak) na dodatek ceni prawdę i lojalność. Wrzucony przez autora w dworski świat intryg XVII-wiecznej Francji staje się coraz bardziej cyniczny. Żeni się z kobietą cyniczną (Celimeną, graną przez Katarzynę Dworak-Wolak), która doskonale czuje się w obłudnym świecie.
Premiera sztuki - 31 grudnia podczas balu sylwestrowego w teatrze. Ale już 4 grudnia udział w zabawie i na spektaklu zarezerwowało 260 osób. To o 40 więcej niż może pomieścić widownia. Dlatego zamknięto listę.
W tym sezonie, ale już w przyszłym roku kalendarzowym, legnicki teatr przygotowuje jeszcze dwa spektakle. Jacek Papis, młody krakowski reżyser (rocznik 1969) pracuje nad sztuką Tankreda Dorsta i Ursuli Ehler "Zamknięte z powodu bogactwa". Aktorzy już rozpoczęli próby czytane spektaklu. Premiera zaplanowana jest na 10 lutego. To współczesna komedia o małżeństwie, które wygrywa milion w totolotka. Legnicki spektakl będzie jednocześnie prapremierą sztuki w Polsce.
Ostatnią nowością będą zapowiadane na kwiecień "Dziady" Adama Mickiewicza. To projekt owiany niemal całkowitą tajemnicą. Wiadomo jedynie, że reżyserii podejmie się Lech Raczak, który zrealizował w Legnicy "Zonę" i "Plac Wolności", a sztuka wystawiona będzie na Scenie na Piekarach (przy ul. Izerskiej). Łącznie z "Otellem" i "Osobistym Jezusem" będzie więc aż pięć premier w tym sezonie. Sześć, jeśli doliczyć "Jonasza" - listopadowy monodram Tadeusza Ratuszniaka, powstały w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich legnickiego teatru.
A przecież w tym roku instytucja dostała zaledwie 100 tysięcy zł z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, mimo iż starała się o 750 tys. zł. Z reguły, co roku ministerstwo wspierało teatr kwotą 600-900 tys. zł.
- Robimy przedstawienia, choć znacznie skromniejsze niż dotychczas - mówi Mariola Borowiec. - Lista premier nie jest jeszcze zamknięta. Jedną przesunęliśmy na późniejszy termin, ale być może zrealizujemy ją jeszcze w tym sezonie.
(Tomasz Woźniak, „Zabrakło biletów na Moliera”, Panorama Legnicka, 12.12.2006)
**************************************************************************************
Mizantrop wg J. B. Moliera
reżyseria: Anna Wieczur-Bluszcz
scenografia: Małgorzata Bulanda
muzyka: Łukasz Matuszyk
Obsada: Tadeusz Ratuszniak (Alcest), Dariusz Majchrzak (Oront), Rafał Cieluch (Filint - przyjaciel Alcesta), Katarzyna Dworak-Wolak (Celimena), Zuzanna Motorniuk (Elianta), Małgorzata Urbańska (Arsena), Paweł Wolak (Akast), Bogdan Grzeszczak (Klitander), Mariusz Sikorski (gwardzista) i Gabriela Fabian (śpiewaczka).
****************************************************************************************
Od redaktora serwisu:
do cytowanej gazetowej informacji wkradły się nieścisłości wymagające korekty:
Obsada w "Mizantropie"
Alcest – Tadeusz Ratuszniak
Oront – Dariusz Majchrzak
Flint, przyjaciel Alcesta – Rafał Cieluch
Celimena – Katarzyna Dworak
Elianta, kuzynka Celimeny – Zuza Motorniuk
Arsena – Małgorzata Urbańska
Akast – Paweł Wolak
Klitander – Bogdan Grzeszczak
Śpiewaczka – Gabriela Fabian
Gwardzista – Paweł Palcat
i jedno, już drobne, uzupełnienie:
Jacek Papis mieszka w Warszawie, więc trudno mówić o nim "krakowski reżyser". Ostatnimi laty współtworzył Teatr Wytwórnia w Warszawie. Warto zatem przedstawić sylwetkę twórcy:
JACEK PAPIS - REŻYSER, DRAMATURG
Współtwórca Teatru Wytwórnia w Warszawie (2005) oraz grupy dramaturgicznej G8. Urodzony 13 sierpnia 1969 roku w Szczecinie. Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1999) raz Wiedzy o Teatrze w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie (1995). Twórca grupy teatralnej MEXYK, działającej przy teatrze Stara Prochownia w Warszawie (2001). Wieloletni asystent Mai Komorowskiej (PWST w Warszawie) Krystiana Lupy (PWST w Krakowie oraz Teatr Stary).
AUTOR UTWORÓW DRAMATYCZNYCH:
"3 WYJŚCIA" (w przygotowaniu w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku),
"SNU CZAS" (premiera w Teatrze Łaźnia Nowa Krakowie),
"TURETYCY",
"SZTUKA MIęSA" (premiera w Laboratorium Dramatu w reż. Krzysztofa Jaworskiego;
prezentowana też w Teatrze Powszechnym w Warszawie w ramach G8 - 2004),
"SUISAJD",
"POLOWANIE NA ŻMIRŁACZA" (premiera w Teatrze Stara Prochownia w Warszawie - 2002),
"TAMTA PRZESTRZEń" (wspólnie z Norbertem Rakowskim; na zamówienie Teatru Wybrzeże w Gdańsku),
"CZERWONY SZALIK" (premiera w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu - 2000),
"PRZYJACIELE PANA KANTA" i innych.
Stypendysta Ministerstwa Kultury za twórczość dramaturgiczną w roku 2000. Jego teksty znalazły się w Antologii Współczesnego Dramatu Polskiego (Panga Pank - Kraków 2005).
WAŻNIEJSZE PRACE REŻYSERSKIE:
2006
"SIEDMIU PRZECIW TEBOM" według Ajschylosa, Sofoklesa i Eurypidesa w Teatrze Powszechnym w Radomiu
"PAW KRÓLOWEJ. OPERA PRASKA" według powieści Doroty Masłowskiej w Teatrze Wytwórnia w Warszawie
"DOM ZA MIASTEM" - recital Janusza Radka w Teatrze Piosenki we Wrocławiu
2005
"KOMPONENTY" Małgorzaty Owsiany na otwarcie Teatru Wytwórnia w Warszawie
"MIESZKAM TU" na otwarcie Teatru Łaźnia Nowa w krakowskiej Nowej Hucie wg tekstów Pawła Sali, Małgorzaty Owsiany, Pawła Jurka, Radosława Dobrowolskiego i tekstu autorskiego (polska prapremiera)
2004
"PRZYGODY SINDBADA ŻEGLARZA" wg Bolesława Leśmiana w Teatrze Powszechnym w Radomiu
"TRYPTYK: NASZE WASZE MIASTO" ("PASAŻER" Roberta Kucharskiego, "AUTOBLUES" Pawła Jurka, "KOMPONENTY" Małgorzaty Owsiany) - spektakl grany w przestrzeniach miejskich Warszawy (polska prapremiera wszystkich sztuk)
"ARGONAUCI" Barbary Sokół w Teatrze Powszechnym w Radomiu (polska prapremiera)
2003
"SWEENEY AGONISTES" T.S. Eliota w Teatrze Stara Prochownia w Warszawie (polska prapremiera)
2002
"KITTA KERGULENA" Darka Rządkowskiego i Tomasza Skorupy w Teatrze Śląskim w Katowicach (polska prapremiera)
2001
"ZIMA" Jewgienija Griszkowca w Teatrze Krypta w Szczecinie (polska prapremiera)
1999
"EUKLIDES BYŁ OSŁEM ALBO TAJEMNICA SARDYNKI" wg Franciszka Themersona w Teatrze Studyjnym w Łodzi (polska prapremiera)
1997
film dokumentalny "ZDZISŁAW MAKLAKIEWICZ" dla TVP (wraz z Łukaszem Kosem)
1995
"DWADZIEŚCIA MINUT Z ANIOŁEM" Aleksandra Wampiłowa w Teatrze Staromiejskim w Warszawie
fragmenty "PENTHESILEI" H. von Kleista w Podewilu w Berlinie
1993
"OPERETKI wg KALMANA" w Lapidarium w Warszawie
1992
"NIC NIE JEST TAKIM, JAKIM SIę WYDAJE" oparte na tekstach Witkacego i Ionesco (wspólnie z Łukaszem Kosem) - spektakl nagrodzony Główną Nagrodą na Pierwszym Konkursie Teatrów Ogródkowych.
Ponadto w Teatrze Staromiejskim w Warszawie zrealizował przedstawienia w języku hiszpańskim:
"FANSTASIA" (2006) - premiera na festiwalu w Valladolid (Hiszpania),
"LOS VIEJOS NO DEBEN ENAMORARSE" D.R. Catelao (2005) - premiera na festiwalu teatralnym w Bratysławie,
"FARSA Y JUSTICIA DEL CORREGIDOR" A. Casony (2004) - premiera na festiwalu teatralnym w Moskwie),
"LAS PALABRAS EN LA ARENA" A. Buero Vallejo (2003) oraz "JUWENILIA WEDŁUG WITKACEGO" (2002).
Jako asystent pracował też przy teatrach telewizji: Piotra Mikuckiego ("Sawa" 1996), Jana Englerta ("Oszuści" 2002) i Macieja Englerta ("Kąpielisko Ostrów" 2003) oraz spektaklach teatralnych: Krystiana Lupy ("Trzy siostry" 1998, "Lunatycy II" 1999), Mai Komorowskiej ("Letnicy" 1994), Barbary Sierosławskiej ("Legenda. Opera maszyn" 1993) i Stasysa Eidrygieviciousa ("Biały jeleń" 1992).
Występował w spektaklach:
"LUNATYCY II" (1999), "TRZY SIOSTRY" (1998) oraz "PŁATONOW" Krystiana Lupy (1995), "LA PIAZZA d'ISABELLA" w reżyserii Toniego Cafiero (Pezenas we Francji - 1994), "¬RÓDŁO wg Norwida" Henryka Baranowskiego (1979) oraz w autorskim "POLOWANIU NA ŻMIRŁACZA" (2002).
W latach 1999 - 2005 zamieszczał artykuły na łamach czasopism: "Lodołamacz", "Didaskalia", "Nowe Państwo", "Film", "Fashion", "Fluid" i "Jazz Forum".