W kwietniowym repertuarze Teatru Modrzejewskiej znalazły się powtórki z performatywnych czytań dwóch komedii (“Wszyscy chcą żyć” Hanocha Levina, “Chorego z urojenia” Moliera), bajki Katarzyny Dworak i Pawła Wolaka “Golec” oraz powieści Filipa Zawady “Rozdeptałem czarnego kota przez przypadek”. Wszystkie spektakle będą bezpłatnie dostępne online, na kanale YouTube Teatru Modrzejewskiej. Na podstawie teatralnego komunikatu pisze Piotr Kanikowski.


10 kwietnia, sobota, godzina 19.00
WSZYSCY CHCĄ ŻYĆ Hanocha Levina w przekładzie Agnieszki Olek. Reżyseria: Łukasz Kos.

"Wszyscy chcą żyć" to czarna komedia, której bohater, rozkapryszony hrabia Pozna, staje w obliczu śmierci, ale ponieważ jej wysłannicy nie są zbyt skrupulatni, otrzymuje ostatnią szansę – wyrok zostanie zawieszony, gdy Pozna nakłoni kogoś, by zmarł w jego imieniu. Autor sztuki, Hanoch Levin (1943-1999), to jeden z najważniejszych dramatopisarzy II połowy XX wieku, autor przeszło 60 sztuk (z których ponad 20 sam wyreżyserował), a także wierszy, piosenek, skeczów, utworów prozatorskich. Jego rodzice byli polskimi Żydami z Łodzi – wyjechali do Palestyny w roku 1935.

“Po tekst Hanocha Levina Łukasz Kos sięga w ramach legnickiego cyklu czytań „Modrzejewska szuka komedii”, których jest reżyserem. Po Fredrowskiej “Zemście” wybiera komedię z gatunku najczarniejszych, tekst gorzki, okrutny, momentami wulgarny i nieodparcie zabawny zarazem, wyrywający nam z trzewi ten Gogolowski, podszyty lekkim zawstydzeniem rodzaj śmiechu. [...] Ten projekt zatrzymany w pół kroku między czytaniem a gotowym spektaklem, przyłapany w tym procesie przez oko kamery, puszczony w świat dzięki globalnej sieci budzi na nowo wciąż tę samą tęsknotę, która dokucza nam podczas lockdownu – za żywym, prawdziwym teatrem, od którego tutaj dzieli nas naprawdę niewielki dystans, tyle co głębokość ekranu.” (Magda Piekarska, Teatralny.pl).

11 kwietnia, niedziela, godzina 19.00
CHORY Z UROJENIA Moliera w przekładzie w przekładzie Tadeusza Boya Żeleńskiego. Reżyseria: Łukasz Kos.

Ostatnie dzieło wielkiego klasyka, które jest „jednym z najśmielszych, najoryginalniejszych rzutów jego geniuszu” (Boy). Bohater sztuki, Argan, doszukuje się w sobie wszelkich możliwych chorób, co wywraca do góry nogami życie jego rodziny. Molier dał w tej sztuce mistrzowskie i ponadczasowo aktualne studium charakterów. Ta zabawna, ale niepozbawiona smutku komedia zyskuje dodatkowe znaczenie, gdy zdamy sobie sprawę, że pisał ją człowiek ciężko chory, który swą miłość do teatru przypłacił życiem. Gdy zasłabł podczas jednego ze spektakli Chorego z urojenia, lekarze – tak bezlitośnie wydrwieni w tej i innych jego sztukach – odmówili pomocy; księża – podobnie przez niego wykpiwani – nie chcieli udzielić „bluźniercy” ostatniego namaszczenia. Genialny aktor i pisarz zmarł, ledwie przekroczywszy pięćdziesiątkę.

“Z punktu widzenia widza, to na tym – czyli na swego rodzaju nieprzewidywalności albo, mówiąc wprost, szaleństwie – zasadza się atrakcyjność projektu “Modrzejewska szuka komedii”. Zasiadając w sobotę przed ekranem nie spodziewałem się jednak, że performatywne czytanie “Chorego z urojenia” dostarczy mi aż tyle frajdy. [...] Szalone to było. I szalenie mi się podobało.” (Piotr Kanikowski, 24legnica.pl).

17 kwietnia, sobota, godzina 19.00
GOLEC Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak – PiK. Reżyseria: Paweł Wolak i Katarzyna Dworak

"Golec" to wierszowana bajka o mało znanym stworzeniu: golcu piaskowym, ślepym i prawie zupełnie bezwłosym afrykańskim gryzoniu żyjącym pod ziemią. Podobnie jak pszczoły, golce żyją w koloniach i tak jak u pszczół każdy osobnik od chwili narodzin ma ściśle przypisaną rolę w społeczności. Bohater naszej opowieści jest jednak inny, ma marzenia – chce się uczyć, podróżować, poznawać świat. Opuszcza więc gniazdo i w towarzystwie przyjaciela, którym jest mucha imieniem Misza, wyrusza w podróż swojego życia. Trafia w końcu do szkoły i choć nie zawsze jego droga jest usłana różami, zdobywa przyjaciół i uznanie. Przy okazji dowiaduje się też, co to tolerancja, prawo do samodzielnego myślenia i stanowienia o sobie. Bajkę "Golec" zaprezentujemy naszym widzom w formie performatywnego czytania online dla dzieci i dorosłych. Rysunki, których użyjemy w czytaniu, są autorstwa aktorki naszego teatru, Aleksandry Listwan.

“To jednak teatr. Trochę jak teatr telewizji, ale nie całkiem. I nie dlatego przecież, że w streamingu. Wszystko, czego trzeba – tu jest: i historia z napięciami, i charaktery, i kostiumy czyli charaktery (Małgorzata Bulanda), i tło-ekran po raz kolejny jako plastyczne tworzywo akcji (Aleksandra Listwan), i rekwizyty (gaśnica!), i muzyka, i aktorzy. Aktorzy. Aktorzy! I tekst, który trzyma całość. Co za tekst!” (Adam Kowalczyk, “Gazeta Piastowska”).

18 kwietnia, niedziela, godzina 19.00
ROZDEPTAŁEM CZARNEGO KOTA PRZEZ PRZYPADEK Filipa Zawady. Reżyseria: Paweł Palcat

„Rozdeptałem czarnego kota przez przypadek” to najnowsza książka Filipa Zawady, wydana w 2019 roku i nazywana często „Mikołajkiem dla dorosłych”. Była jedną z siedmiu finalistek Nagrody Literackiej Nike 2020. Jej bohaterem jest Franciszek, dziesięciolatek, którym opiekują się zakonnice, on zaś opiekuje się młodszymi od siebie pensjonariuszami sierocińca, opowiadając im – jak ujęła to Justyna Sobolewska w „Polityce” – „wesołe historie o straszności świata”

“Znowuż więc – jak ostatnio w przypadku “Golca”, a jeszcze kilka miesięcy wcześniej “Nieba” – zobaczyliśmy prawie gotowy spektakl. Aż trudno uwierzyć, że zrobiony dosłownie w kilka dni. Palcatowi, jak i zapowiadał, udało się „przybliżyć klimat tej książki”. Wydobyć na scenie jej charakterystyczny tragikomiczny ton. Uzyskać efekt śmiechu, który więźnie w gardle.”  (Henryk Mazurkiewicz, Teatralny.pl).

Wszystkie wydarzenia Teatr Modrzejewskiej udostępnia nieodpłatnie na YouTube Teatru Modrzejewskiej.

(Piotr Kanikowski, "W kwietniu teatr będzie leczył koronawirusa śmiechem", https://24legnica.pl, 31.03.2021)