Pod K jak konsternacja to m.in. decyzja władz województwa dolnośląskiego: będzie konkurs na dyrektora Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Jacek Głomb, który z sukcesami prowadzi placówkę od 26 lat, ma kontrakt do końca sierpnia 2021 roku i nie może liczyć na jego przedłużenie. Zespół obawia się, że to wróży koniec Teatru w Legnicy i organizuje akcję #zostawGłomba; w alfabecie Arama Sterna także wzmianki o dokonaniach duetu PiK oraz Magdy Drab.


Rok 2020 należałoby wykreślić z dziejów teatralnych. Pandemiczny lockdown zabrał mu bowiem, to co dla niego najważniejsze – widzów pragnących żywego kontaktu ze sztuką. I choć chcemy, by rok ten zszedł wreszcie ze sceny, to w swej online’owej odsłonie miał również i dobre strony. Nie dał wprawdzie odczuć prawdziwej wiosny teatromanom, późnym latem pozwalając im nieco odetchnąć, by zamknąć im widownie jesienią na cztery spusty. Otworzył jednak nieograniczony teatr w Internecie, prezentując dostęp do wybitnych spektakli archiwalnych oraz premier w każdym najmniejszym kątku naszego zamkniętego kraju i dla Polonii daleko od niego.

Tylko w porządku alfabetycznym w 2020 roku zwrócili baczną uwagę na żywo (tłustym drukiem) oraz on-line:

A jak aktorka
Małgorzata Abramowicz w „Gargantui i Pantagruelu” (2020), reż. Jakub Skrzywanek, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
Karolina Adamczyk, Boy służący na kanonierce i Służący wszędzie w „Krzyczcie, Chiny!” (2015), Teatr Powszechny, reż. Paweł Łysak oraz w roli Eurydyki w „Cienie. Eurydyka mówi” (2014) reż. Maja Kleczewska, Teatr Polski w Bydgoszczy / Teatr IMKA w Warszawie / Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu;
Sara Celler Jezierska, Prostytutka Marta w „Jezusie” (2019), reż. Jędrzej Piaskowski, Nowy Teatr w Warszawie;
Magdalena Cielecka, Diotyma, „Uczta” (2018), reż. Krzysztof Grzegorzewski oraz Angela w „Wyjeżdżamy” (2018), reż. Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr w Warszawie;
Anna Katarzyna Chudek, Koszmarny Bachor, „Dzielny Ołowiany Żołnierzyk” (2020), Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;
Katarzyna Figura w tytułowej roli w „Fedrze” (2019), reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
Alex Freiheit, Kaspar, „Kaspar Hauser” (2019), reż. Jakub Skrzywanek, Teatr Współczesny w Szczecinie;
Monika Janik, Ona w „M-2” (2019), reż. Daria Kopiec oraz jako Księżna Zbereźnicka-Podberezka w „Szewcach” (2020), reż. Paweł Świątek, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku;
Dorota Kolak, Sophie von Essenbeck w „Zmierzchu bogów” (2009), reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże oraz Lola Globczik w „Wyjeżdżamy” (2018), reż. Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr w Warszawie;
Anna Kociarz, jako Anna Iwaszkiewicz w „Życiu intymnym Jarosława” (2020), reż. Kuba Kowalski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
Agnieszka Kwietniewska, rola tytułowa w „Kurt Gerron. Führer daje miasto Żydom” (2019), reż. Wiktor Rubin, Teatr Śląski w Katowicach;
Marta Malikowska, Dziennikarka / Henrietta, „Henrietta Lacks” (2017), reż. Anna Smolar, Nowy Teatr w Warszawie;
Monika Niemczyk, Cela Hofszteter w „Wyjeżdżamy” (2018), reż. Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr w Warszawie;
Katarzyna Pałka, Rutka/ Róża w „Rutce” (2020), reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Lalek Arlekin w Łodzi;
Emilia Piech, Venticelii w „Amadeuszu” (2020), reż. Łukasz Gajdzis, Teatr Polski w Bydgoszczy;
Agnieszka Podsiadlik, Iwona w „Innych ludziach” (2019) oraz Prospero w „2020. Burza”, reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
Sonia Roszczuk, Mary Kubicek, „Henrietta Lacks” (2017), reż. Anna Smolar, Nowy Teatr w Warszawie;
Joanna Rozkosz, Nina Kunicka w „Karierze Nikodema Dyzmy” (2020), reż. Piotr Ratajczak, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
Grażyna Rutkowska-Kusa, Pani Wrona / Ptaszkowa w „Kapeluszu Pani Wrony” (2020), reż. Punch Mama, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;
Nina Skołuba-Uryga jako wiekowa Hindełe Singer, w „Hindełe, siostra sztukmistrza” (2017), reż. Paweł Passini, Teatr im. J. Osterwy w Lublinie;
Anita Sokołowska, Izabela Łęcka, „Lalka. Najlepsze przed nami” (2015), reż. Wojciech Faruga, Teatr Powszechny w Warszawie;
Jolanta Teska, Louise w „Być jak Thelma i Louise, czyli w stronę Meksyku” (2020), reż. Łukasz Zaleski, Teatr im. W. Horzycy w Toruniu;
Rosa Thormeyer, Ryfka Kij, w „Der Boxer” (2019), reż. Ewelina Marciniak, Thalia Theater Hamburg;
Justyna Wasilewska, Maja, „Cząstki Kobiety” (2018), reż. Kornél Mundruczó / Ofiara w „Puppenhaus. Kuracja” (2017), reż. Jędrzej Piaskowski / Lidka w „Męczennikach” (2015), reż. Grzegorz Jarzyna / Ariel w „2020.Burza”, reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
Małgorzata Witkowska, Persefona/ Matka w „Cienie. Eurydyka mówi” (2014), reż. Maja Kleczewska, Teatr Polski w Bydgoszczy / Teatr IMKA w Warszawie / Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu;
Agnieszka Żulewska, Ofiara w „Puppenhaus. Kuracja” (2017), reż. Jędrzej Piaskowski, TR Warszawa,

A jak aktor
Jacek Beler, Student, Palacz w „Krzyczcie, Chiny!” (2015), reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie;
Bartosz Bielenia, Pauzeniasz w „Uczcie” (2018), reż. Krzysztof Garbaczewski, Nowy Teatr w Warszawie;
Igor Chmielnik, Sajetan Tempe w „Szewcach” (2020), reż. Paweł Świątek, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku;
Michał Czachor, Klaun w „Cienie. Eurydyka mówi” (2014), reż. Maja Kleczewska, Teatr Polski w Bydgoszczy / Teatr IMKA w Warszawie / Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu;
Marcin Czarnik, Stanisław Wokulski w „Lalce. Najlepsze przed nami” (2015), reż. Wojciech Faruga, Teatr Powszechny w Warszawie;
Piotr Domalewski, Martin von Essenbeck w „Zmierzchu bogów” (2009), reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
Dobromir Dymecki, Lars w „Cząstkach Kobiety” (2018), reż. Kornél Mundruczó, TR Warszawa;
Lars Eidinger, rola tytułowa w „Hamlecie“ (2008), reż. Thomas Ostermeier, Schaubühne Berlin;
Ben Forster, Jezus, w „Jesus Christ Superstar“ (2012), reż. Laurence Connor, Live Arena Tour;
Bartosz Gelner, Kaśka w spektaklu „Jezus” (2019), reż. Jędrzej Piaskowski, Nowy Teatr w Warszawie;
Krzysztof Grzęda, Lisica/Wiewiórka/Wiatr w „Kapeluszu Pani Wrony” (2020), reż. Punch Mama, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;
Paweł Janyst jako młoda Hindełe Singer, „Hindełe, siostra sztukmistrza” (2017), reż. Paweł Passini, Teatr im. J. Osterwy w Lublinie;
Michał Jarmicki, Ignacy Rzecki w „Lalce. Najlepsze przed nami” (2015), reż. Wojciech Faruga, Teatr Powszechny w Warszawie;
Wojciech Marcinkowski, Parcha w „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku” (2018) / Robert Scurvy w „Szewcach” (2020), reż. Paweł Świątek / On w „M-2” (2019), reż. Daria Kopiec, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku;
Rafał Maćkowiak, Lena i Leon w „Innych ludziach” (2019), reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
Marcin Miodek, Jurek/Julia/Charles w „Życiu intymnym Jarosława” (2020), reż. Kuba Kowalski oraz jako Robert /sługa Forda/ Piotr Tuman w „Wesołych kumoszkach z Windsoru” (2015), reż. Paweł Aigner, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
Maciej Pesta, doktor Gay, „Henrietta Lacks” (2017), reż. Anna Smolar, Nowy Teatr w Warszawie;
Bartosz Porczyk, Franz Biberkopf w „Berlin. Alexanderplatz” (2017), reż. Natalia Korczakowska, Teatr Studio w Warszawie;
Maciej Raniszewski, Mikołaj w „Cholernie mocna miłość” (2020), reż. Aleksandra Jakubczak, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
Michał Surówka, Antonio Salieri w „Amadeuszu” (2020), reż. Łukasz Gajdzis, Teatr Polski w Bydgoszczy;
Arkadiusz Walesiak, Nikodem Dyzma w „Karierze Nikodema Dyzmy” (2020), reż. Piotr Ratajczak, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
Adam Woronowicz, Maciej w „Innych ludziach” (2019), reż. Grzegorz Jarzyna / Kasia z Legnicy w „Ewelina płacze” (2015), reż. Anna Karasińska, TR Warszawa;
Sebastian Zimmler, Jakub Shapiro, w „Der Boxer” (2019), reż. Ewelina Marciniak, Thalia Theater Hamburg;

B jak der Boxer
„Der Boxer” (2019), w reż. Eweliny Marciniak w Thalia Theater Hamburg, na podstawie „Króla” Szczepana Twardocha i najważniejsza nagroda niemiecka teatralna „DER FAUST”;

C jak choreografia
Arkadiusz Buszko, „Kariera Nikodema Dyzmy” (2020), reż. Piotr Ratajczak, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
Milena Czarnik, „Amadeusz” (2020), reż. Łukasz Gajdzis, Teatr Polski w Bydgoszczy;
Dominika Knapik, „Der Boxer” (2019), reż. Ewelina Marciniak, Thalia Theater Hamburg;
Walter Matteini i Ina Broeckx, „Hamlet” (2017), imPerfect Dancers Company;
Katarzyna Sikora, „Życie intymne Jarosława” (2020), reż. Kuba Kowalski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
Jan Sobolewski & ensemble w „Henrietta Lacks” (2017), reż. Anna Smolar, Nowy Teatr w Warszawie;

D jak dramat na plus
Julia Holewińska, „Ciała obce” (2012), reż. Kuba Kowalski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
Wojciech Kuczok, „Ambona Ludu” (2016), reż. Piotr Kruszczyński, Teatr Nowy w Poznaniu;
Karolina Maciejaszek (na podst. książki Joanny Fabickiej), „Rutka” (2020), reż. własna, Teatr Lalek Arlekin w Łodzi;
Maria Wojtyszko i Jakub Krofta, „Kosmici” (2020), reż. Jakub Krofta, Teatr Miniatura w Gdańsku;
Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK), „Gdy przyjdzie sen – tragedia miłosna”, reż. (PiK) (2015), Teatr Lubuski w Zielonej Górze;

E jak epizod
Elżbieta Donimirska, Walczakowa w „Gdy przyjdzie sen – tragedia miłosna” (2015) i Sklepowa – „Czasami księżyc świeci od spodu” (2016), reż. Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK), Teatr Lubuski w Zielonej Górze;
Aleksandra Konieczna, nauczycielka biologii w „Męczennikach” (2015), reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
Aleksandra Popławska, Justa, „Inni ludzie” (2019), reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;

F jak festiwal (z fotela)
Festiwal Szekspirowski 2020, Gdańsk, (20-28 XI 2020)
Warszawskie Spotkania Teatralne, Warszawa (5-16 XII 2020)
Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, Kraków (5-12 XII 2020)

G jak grupa
Grupa Coincidentia, czyli artystyczne małżeństwo Dagmary Sowy i Pawła Chomczyka i ich Festiwal Teatralny LasKids, Solniki (10-13 IX 2020);

H jak (nie)heteronormatywność
„Historia przemocy” (2019), reż. Ewelina Marciniak, Teatr Fredry w Gnieźnie;
„Życie intymne Jarosława” (2020), reż. Kuba Kowalski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku
„Cholernie mocna miłość” (2020), reż. Aleksandra Jakubczak, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
Finał opery komicznej „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” (2020), reż. Cezary Tomaszewski, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;

I jak innowacja
Obiektofony wszelkiej maści, zbudowane z najróżniejszych znanych z domu dzieciom elementów, wg pomysłu Wojciecha Błażejczyka do spektaklu „Laboratorium Dźwięku” (2020), reż. Ewa Piotrowska, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;

J jak jubileusz
1 IV, 75-lecie Teatru „Baj Pomorski”, przełożone na 2021 rok;
28 XI, 100-lecie sceny polskiej w Toruniu, Teatr im. Wilama Horzycy, przełożone na 2021 rok;

K jak konsternacja
Zwolnienie Grażyny Misiorowskiej, zasłużonej aktorki Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu w ostatnim dniu działalności teatrów przed wiosennym lockdownem. Deklaracji dyrektora teatru Norberta Rakowskiego o chęci „znalezienia właściwego rozwiązania, które wspólnie będzie można uznać za możliwe do przyjęcia w ramach pracy Teatru i Zespołu”, aktorka ostatecznie nie przyjęła i nie świętowała we wrześniu 30-lecia swojej pracy aktorskiej. O aktorskim talencie Grażyny Misiorowskiej świadczy m.in. rola główna w filmie „Maryjki” w reż. Darii Woszek (2020).
przejęcie przez Grażynę Wolszczak budynku Teatru IMKA w Warszawie. Jego dyrektor Tomasz Karolak dowiedział się o tym w kwietniu, w którym IMKA obchodziła 10-lecie działalności, a w dodatku wszystkie placówki kulturalne (szczególnie te prywatne) walczyły, jak i dziś, o przetrwanie. Od września Teatr IMKA gości na Bemowie;
odwołanie ze stanowiska dyrektora Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi – Waldemara Zawodzińskiego. Wbrew woli aktorów i widzów – Zarząd Województwa Łódzkiego tłumaczył tę decyzję „uchybieniami i nieprawidłowościami w zakresie stosowania obowiązujących procedur wewnętrznych teatru i nieprzestrzeganiu zapisów ustawy o finansach publicznych”. 1 grudnia stanowisko to objął Marcin Hycnar;
wyrzucony z serialu za homofobiczny wpis na Twitterze, kontrowersyjny aktor Redbat Klystra-Komarnicki od 1 września p.o. dyrektora Teatru im. Osterwy w Lublinie;
po skonfliktowanym ze wszystkimi Marku Mikosie, 7 października nowym dyrektorem Narodowego Starego Teatru w Krakowie został Waldemar Raźniak, reżyser bez spektakularnych osiągnięć artystycznych, doświadczony raczej jako pedagog;
decyzja władz województwa dolnośląskiego: będzie konkurs na dyrektora Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Jacek Głomb, który z sukcesami prowadzi placówkę od 26 lat, ma kontrakt do końca sierpnia 2021 roku i nie może liczyć na jego przedłużenie. Zespół obawia się, że to wróży koniec Teatru w Legnicy i organizuje akcję #zostawGłomba;

L jak lalka
XXVII edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek ,,Spotkania” w Teatrze „Baj Pomorski” została przeniesiona na rok 2021, stąd lalki muszą jeszcze trochę poczekać na subiektywne wyróżnienie.

M jak matka
Magdalena Kuta, Matka, „Cząstki Kobiety” (2018), reż. Kornél Mundruczó, TR Warszawa;
Maria Maj, Matka, „Woyzeck” (2019), reż. Grzegorz Jaremko oraz Matka Kamila, „Inni ludzie” (2019), reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
Matylda Podfilipska, Matka w „Cholernie mocna miłość” (2020), reż. Aleksandra Jakubczak, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;

M jak muzyka
Wojciech Błażejczyk, muzyka na żywo w „Laboratorium Dźwięku” (2020), reż. Ewa Piotrowska, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;
Daniel Moszczyński i zespół BIBOBIT, na żywo w „Stanie podgorączkowym” (2019), reż. Piotr Kruszczyński, Teatr Nowy Poznań (pierwszy spektakl on-line w lockdown’ie, 12 marca 2020)
Dj P i Krzysztof Kaliski na żywo, „Inni ludzie” (2019), reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
Jan Tomza-Osiecki, „Puppenhaus. Kuracja” (2017), reż. Jędrzej Piaskowski, TR Warszawa;
Rafał Ryterski, na żywo, „Życie intymne Jarosława” (2020), reż. Kuba Kowalski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
Wacław Zimpel, na żywo w „Historii przemocy”, reż. Ewelina Marciniak, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie;

N jak nago
Małgorzata Gorol w roli tytułowej w „Golemie” (2017), reż. Maja Kleczewska, Teatr Żydowski w Warszawie;
Jacek Poniedziałek, dojrzały Sokrates w „Uczcie” (2018), reż. Krzysztof Garbaczewski, Nowy Teatr w Warszawie;

N jak nagroda
Niemiecki, prestiżowy „DER FAUST” dla Eweliny Marciniak za reżyserię „Der Boxer” (2019) w Thalia Theater Hamburg;
Laur Konrada dla Katarzyny Szyngiery na 13. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia za reżyserię spektaklu „Lwów nie oddamy” (2018), Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie;
Grand Prix Jury dziecięco-młodzieżowego Festiwalu Mała Boska Komedia 2020 dla Karoliny Maciejaszek za reżyserię „Rutki” (2020) w Teatrze Lalek Arlekin w Łodzi;

O jak odkrycie
Mateusz Górski, rola tytułowa w „Woyzecku” (2019), reż. Grzegorz Jaremko / Miranda w „2020: Burza”, reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
Ernest Nita, Jasiek – „Czasami księżyc świeci od spodu” (2016) oraz Jasiek – „Gdy przyjdzie sen – tragedia miłosna” (2015) reż. Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK), Teatr Lubuski w Zielonej Górze;
Karol Franek Nowiński w roli tytułowej w „Amadeuszu” (2020), reż. Łukasz Gajdzis, Teatr Polski w Bydgoszczy;
Jasin Nesid (uzdolniony aktorsko naturszczyk i raper), Kamil, „Inni ludzie” (2019), reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
Alicja Stasiewicz, Basia w „Gdy przyjdzie sen – tragedia miłosna” (2015), reż. Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK),Teatr Lubuski w Zielonej Górze;
Błażej Stencel, aktor Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, Stefan Kosiński w „Cholernie mocna miłość” (2020), reż. Aleksandra Jakubczak, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
Konrad Wosik, Krzepicki w „Kariera Nikodema Dyzmy” (2020), reż. Piotr Ratajczak, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;

O jak otwarcie
Scena Szekspirowska w Toruniu (25 października 2020);
Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku (20 grudnia 2020);

P jak przedstawienie (najlepsza dziesiątka)
„Amadeusz” (2020), reż. Łukasz Gajdzis, Teatr Polski w Bydgoszczy;
„Cząstki kobiety” (2018), reż. Kornél Mundruczó, TR Warszawa;
„Der Boxer” (2019), reż. Ewelina Marciniak, Thalia Theater Hamburg;
„2020:Burza”(2020), reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
„Kariera Nikodema Dyzmy” (2020), reż. Piotr Ratajczak; Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
„Powrót do Reims” (2020), reż. Katarzyna Kalwat, Teatr Łaźnia Nowa / Nowy Teatr w Warszawie;
„Rutka” (2020), reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Lalek Arlekin w Łodzi;
„Szewcy” (2020), reż. Paweł Świątek, Nowy Teatr im.Witkacego w Słupsku;
„Wyjeżdżamy” (2018), reż. Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr w Warszawie;
„Życie intymne Jarosława” (2020), reż. Kuba Kowalski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;

R jak reżyseria
Piotr Cieplak, „Wyspa” (2020), Wrocławski Teatr Pantomimy;
Łukasz Gajdzis, „Amadeusz” (2020), Teatr Polski w Bydgoszczy;
Grzegorz Jarzyna, „2020: Burza”, TR Warszawa;
Maja Kleczewska, „Berek” (2019), Teatr Żydowski w Warszawie;
Kuba Kowalski, „Życie intymne Jarosława” (2020), Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
Marek Kozakiewicz, reżyseria wideo streamingu live „2020: Burza”, TR Warszawa;
Zbigniew Lisowski, „Dzielny Ołowiany Żołnierzyk” (2020), Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;
Karolina Maciejaszek, „Rutka” (2020), Teatr Lalek Arlekin w Łodzi;
Ewelina Marciniak, „Der Boxer“ (2019), Thalia Theater Hamburg;
Kornél Mundruczó „Cząstki Kobiety” (2018), TR Warszawa;
Piotr Ratajczak, „Kariera Nikodema Dyzmy” (2020), Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
Wiktor Rubin, „Kurt Gerron. Hitler daje miasto Żydom” (2019), Teatr Śląski w Katowicach;
 Anna Smolar, „Henrietta Lacks” (2017), Nowy Teatr w Warszawie;
Jakub Skrzywanek, „Kaspar Hauser” (2019), Teatr Współczesny w Szczecinie;
Paweł Świątek, „Szewcy” (2020), Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku;
Krzysztof Warlikowski, „Wyjeżdżamy” (2018), Nowy Teatr w Warszawie;

R jak rozczarowanie
„Gargantua i Pantagruel”, reż. Jakub Skrzywanek, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
„Hamlet”, reż. Bartosz Szydłowski, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie;
 „Ptak”, reż. Magdalena Drab, Teatr Polski w Bydgoszczy;

S jak scenografia
Łukasz Błażejewski, scenografia i kostiumy w „Amadeusz” (2020), reż. Łukasz Gajdzis, Teatr Polski w Bydgoszczy;
Marcin Chlanda, kostiumy w „Szewcach” (2020), reż. Paweł Świątek, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku;
Anna Axer Fijałkowska, kostiumy i charakteryzacja w „2020:Burza”, reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
Barbara Hanicka, „Krzyczcie, Chiny!” (2015), reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie;
Mirek Kaczmarek, „Hindełe, siostra sztukmistrza” (2017), reż. Paweł Passini, Teatr im. J. Osterwy w Lublinie /„Der Boxer” (2019), reż. Ewelina Marciniak, Thalia Theater Hamburg,
Grzegorz Layer/ Ewelina Marciniak, „Historia przemocy” (2020), reż. Ewelina Marciniak, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie;
Matylda Kotlińska, „Kosmici” (2020), reż. Jakub Krofta, Teatr Miniatura w Gdańsku;
Monika Pormale, scenografia i kostiumy – „Cząstki kobiety” (2018), reż. Kornél Mundruczó, TR Warszawa;
Aleksandra Wasilkowska, „Uczta“ (2018), reż. Krzysztof Grzegorzewski, Nowy Teatr w Warszawie;
Marika Wojciechowska, „Rutka” (2020), reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Lalek Arlekin w Łodzi; Piotr Wyrzykowski, plus kostiumy, kompozycja kadru, światło, „Romeo i Julia” (2020), reż. Maciej Konopiński, Gdański Teatr Szekspirowski;

Ś jak światło
Mirek Kaczmarek, „Historia przemocy” (2020), reż. Ewelina Marciniak, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie;

T jak TR Warszawa
spotkania po spektaklach i warsztaty on-line w ramach akcji „Zostań w domu. Nie wychodź z Teatru”;

U jak uczeń
film krótkometrażowy „zMYsły”, stworzony przez młodzież podczas wakacyjnych warsztatów „Młody Teatr” w reżyserii Tomasza Mycana w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu;

W jak woda
woda „bohaterką” „Historii przemocy” (2020), reż. Ewelina Marciniak, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie;

Z jak zespół (w ramce)
Joanna Drozda, Monika Roszko, Jakub Papuga, Michał Sikorski, Paweł Siwiak w spektaklu „Morderstwo (w) Utopii” (2020), reż. Grzegorz Laszuk, Teatr Polski w Poznaniu w koprodukcji z Komuna Warszawa;

Z jak zagadka
wiele pytań: czy mając tak szeroki wybór spektakli w sieci, widz jeszcze wróci do lokalnego teatru? Czy teatr w on-line, to jeszcze w ogóle teatr – debatują krytycy? Czy może wygodniej będzie oglądać teatr z własnej kanapy płacąc za streaming? Zobaczymy, jak długo jeszcze? Wracajcie na scenę, a my na widownię.

("Subiektywny Alfabet Teatralny 2020 Arama Sterna", https://teatrdlawszystkich.eu, 29.12.2020)