Regiony, miasta, które po zakończeniu II wojny światowej weszły w granice Polski, wciąż jeszcze zmagają się z tożsamością. Wielu z tych, którzy tam mieszkali przed 1945 zmarło, wielu wyjechało, zostawiając milczące mury bez historii. Okres PRL-u to nowe życiorysy, obserwujemy teraz kolejną falę popularyzowania tematów tożsamościowych, tak powstają nowi lokalni bohaterowie. Często ci ludzie są przesadnie idealizowani, Teatr Nowy w Zabrzu poszedł inną drogą. Recenzja Pawła Kluszczyńskiego.

2 grudnia o godzinie 18.00 w Art Cafe Modjeska w legnickim teatrze, w ramach programu Modrzejewska – Dom Otwarty, odbyło się spotkanie z byłym Rzecznikiem Praw Obywatelskich Adamem Bodnarem. Punktem wyjścia do dyskusji była książka „Nigdy nie odpuszczę” – Adam Bodnar w rozmowie z Bartoszem Bartosikiem.

14 grudnia o godz. 19 na scenie Teatru Modrzejewskiej w Legnicy będzie można obejrzeć przedstawienie offowego Teatru Zakład Krawiecki "Psujesz trochę humor wszystkim dookoła”. Zapowiedź Piotra Kanikowskiego.

W najbliższy weekend 10 i 11 grudnia na scenie Teatru Modrzejewskiej „Sen srebrny Salomei”. To wciągająca, pełna zwrotów akcji sztuka, zaludniona przez niezwykłe, skomplikowane osobowości. Mimo że napisana prawie dwieście lat temu, jest dla dzisiejszego widza żywa, ekscytująca i angażująca emocjonalnie. To sztuka, którą zobaczyć powinien każdy. Zapowiedź Lilli Sadowskiej.

Zapraszamy na otwarcie wystawy dot. 180 lat budynku legnickiego Teatru 21 grudnia o 17.00 w Hallu Starego Ratusza. Po otwarciu wystawy, na Scenie Gadzickiego usłyszymy wykład Rogera Piaskowskiego autora książek "Druga twarz Liegnitz", historyka sztuki, wykładowcy akademickiego, edukatora prowadzącego "Spacery z Legnicą",  autora tekstów literackich i krytyka sztuki współpracującego z pismami: "Format", "Format Literacki", "Midrasz", "Stolica".

Piotr Cieplak, w swoim bogatym dorobku artystycznym, posiada również inscenizacje dzieł Juliusza Słowackiego. Szczególnym, oryginalnym konceptem był Fantazy w Teatrze Miejskim w Gdyni. Spektakl w formie słuchowiska radiowego, z całą aparaturą profesjonalnego studia, przedstawiał kuchnię teatru wyobraźni. Dźwięki, modulacja głosu, odgłosy zewnętrznej przestrzeni – oczarowywały. Ukazywały, że wielokrotnie prostotą wykorzystania techniki można zbudować zjawiskowe, odmienne widowisko teatralne. Pisze Benjamin Paschalski.

Odważny to pomysł, aby właśnie teraz – podczas rosyjskiej inwazji na Ukrainę – sięgnąć po Sen srebrny Salomei. Odważny, bo tekst Słowackiego ukazuje nader dramatyczny epizod ze stosunków polsko-ukraińskich, a w obecnej sytuacji staramy się nie pamiętać tego, co psułoby obraz dzisiejszego zbliżenia między naszymi narodami. Pisze Patryk Kencki, członek Komisji Artystycznej VIII Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

W piątek, 2 grudnia 2022 r. odwiedziłem Legnicę. Teatr im. Heleny Modrzejewskiej zorganizował spotkanie autorskie na temat książki „Nigdy nie odpuszczę” – w ramach cyklu Modrzejewska Dom Otwarty. Pomysłodawczynią oraz moderatorką rozmowy była Katarzyna Odrowska, aktywistka oraz pełnomocniczka Dyrektora ds. społecznych w Teatrze im. Modrzejewskiej. Spotkanie zgromadziło ok. 100 uczestników. Pisze Adam Bodnar.

W minioną niedzielę (4.12) gościem „Teatrowiska” w Radiu dla Ciebie był aktor i reżyser Łukasz Kos, który słuchaczom opowiedział między innymi o jego legnickiej realizacji spektaklu „Fanny i Aleksander”.

Przyznam bez bicia: z duszą na ramieniu jechałam do Legnicy na Sen srebrny Salomei. Od dłuższego czasu mam wrażenie, że współczesny teatr nie ma najszczęśliwszej ręki do Słowackiego. Pół biedy z Kordianem, któremu w ostatnich latach zdarzały się bardziej udane teatralne przygody – problem bywa już z polską lady Makbet, czyli Balladyną, a kiedy przychodzi do Lilli Wenedy, strach się bać. Recenzuje Magda Piekarska.

Podkategorie