Koniec roku to czas podsumowań. W tym okresie popularne są różnego rodzaju zestawienia i rankingi, których nie brakuje również w świecie teatralnym. Jednym z nich jest Subiektywny Alfabet Teatralny Arama Sterna, publikowany na portalu Teatr dla Wszystkich. Jego autor wyróżnił w bieżącym roku między innymi legnickich twórców.
Tak jak można było przewidzieć, teatralny rok 2024 w nowej rzeczywistości politycznej przebiegł w Polsce już w spokojniejszej aurze logistyczno-emocjonalnej. To swoisty „krajobraz po bitwie”, w którym wreszcie można było odpocząć od prób cenzurowania spektakli oraz usuwania „niepokornych” twórców. Stąd ilustracją tegorocznego Subiektywnego Alfabetu Teatralnego jest reflektor teatralny rzucający światło na pozytywne zmiany. Co prawda zdarzały się jeszcze lokalne konflikty na zasceniach, ale na samych scenach wreszcie nikt nie musiał tłumaczyć się ze swych twórczych działań.
W roku 2024 twórcy teatralni zaczęli coraz częściej korzystać ze Sztucznej Inteligencji i wprowadzać na sceny zachowania roboto-podobne oraz algorytmiczne modele.
Ten rok to także prawdziwy powrót największej sceny świata – Teatru Telewizji TVP, w którym miliony telewidzów mogły obejrzeć rejestracje (także podczas transmisji na żywo) najważniejszych spektakli ubiegłych sezonów.
Tymczasem 2024 ciągle nie przyniósł twórcom wypracowania ustawy o zabezpieczeniu społecznym artystów zawodowych … prace legislacyjne trwają.
A tak subiektywnie i w kolejności alfabetycznej wyglądał teatralny rok 2024:
A jak AKTORKA
Wyróżnione:
Magda Biegańska, Salomea Gruszczyńska w Śnie srebrnym Salomei, reż. Piotr Cieplak, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy (w Teatrze Telewizji TVP);
Ewa Galusińska oraz Zuza Motorniuk, Wernyhora w Śnie srebrnym Salomei, reż. Piotr Cieplak, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy (w Teatrze Telewizji TVP);
A jak AKTOR
Wyróżnieni:
Mateusz Krzyk, Semenka w Śnie srebrnym Salomei, reż. Piotr Cieplak, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy (w Teatrze Telewizji TVP);
A jak AUTORKA / AUTOR
Magdalena Drab, Madagaskar, horror metafizyczny inspirowany losami wybitnych Polaków żydowskiego pochodzenia, reż. Gosia Dębska, Teatr Papahema / Teatr Żydowski w Warszawie;
Z jak ZMIANY (kalendarzowo)
Wieloletni dyrektor Teatru im. Heleny Modrzejewskiej, Jacek Głomb w maju zapowiedział, że trwający sezon artystyczny będzie jego ostatnim w roli, którą pełnił przez ostatnie 30 lat;
Całość zestawienia dostępna jest – TUTAJ.
(Aram Stern, „Subiektywny Alfabet Teatralny 2024 Arama Sterna”, https://teatrdlawszystkich.eu/, 27.12.2024)