Jury 62. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych przyznało Nagrodę Główną spektaklowi „Dzieje grzechu opowiedziane na nowo”, wyreżyserowanemu przez Darię Kopiec z Teatru Modrzejewskiej w Legnicy. Wyróżnienia indywidualne otrzymali także: Magda Drab za rolę Eve, Artur Pałyga, który przygotował adaptację powieści Stefana Żeromskiego, oraz Aleksandra Gronowska i Michał Litwiniec, odpowiedzialni za oprawę dźwiękową. Pisze Lilla Sadowska.

Nagroda Główna, statuetka Wandy, została przyznana „za poruszające i jednocześnie wierne autorowi przedstawienie, w którym anachroniczna fabuła poświęcona XX-wiecznej bohaterce stała się esencją współczesnej opowieści, ukazującej złożoność kobiecego losu i wyzwania, przed którymi stoimy w dzisiejszym świecie”.

W skład jury, które wydało ten werdykt, weszli: Agnieszka Przepiórska, Adam Orzechowski, Tomasz Domagała, Juliusz Chrząstowski i Tomasz Miłkowski. Podkreślili oni „mistrzowskie połączenie wszystkich elementów spektaklu, które tworzą prawdziwe arcydzieło”.

Podczas niedzielnej gali w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie statuetkę odebrała Daria Kopiec, reżyserka nagrodzonego spektaklu.

Jury przyznało Magdzie Drab nagrodę za rolę Eve, doceniając "zwierciadlaną relację ze swoimi wcieleniami, odsłaniającą dramat piekła kobiet i wyzwalającą potrzebę odnalezienia miejsca w opresyjnym świecie".

Nagrodę za „niepokojącą i głęboką przestrzeń dźwiękową” otrzymali Aleksandra Gronowska i Michał Litwiniec, autorzy muzyki do "Dziejów grzechu opowiedzianych na nowo".

Artura Pałygę nagrodzono za adaptację, zwracając uwagę na „wypreparowanie z powieści Stefana Żeromskiego dramat młodej dziewczyny, której życiowa droga staje się matrycą losu kobiety w patriarchalnym społeczeństwie”.

Dyrektor Teatru Modrzejewskiej, Jacek Głomb, nie mógł być obecny z powodu premiery monodramu Magdy Biegańskiej w Legnicy. W swoim liście napisał: „Obiecuję, że nie przyzwyczaimy się do sukcesów na festiwalu w Rzeszowie. Jeśli dyr. Nowara zaprosi nas za rok, staniemy do rywalizacji z innymi scenami w Polsce z otwartą przyłbicą”.

Przypomnijmy.

W 2023 roku Teatr Modrzejewskiej zdobył główną nagrodę 61. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – 2. Festiwalu Arcydzieł za spektakl „Sen srebrny Salomei”. Jury uhonorowało legnicki teatr statuetką „Wanda” za najoryginalniejsze i najbardziej twórcze odczytanie klasycznego tekstu.

Wyróżnienia trafiły również do aktorów Modrzejewskiej. Nagrodę za nieoczywiste piękno postaci Salomei w „Śnie srebrnym Salomei” odebrała Magdalena Biegańska. Piotr Cieplak otrzymał nagrodę za reżyserskie „wydobycie przenikliwego dramatyzmu, o nieprzemijającej – niestety – aktualności” ze „Snu srebrnego Salomei”. Z kolei Mateusz Krzyk został wyróżniony za poruszającą rolę Semenki, która w swojej powściągliwości środków aktorskich ukazała głębię postaci.

(Lilla Sadowska, „Legnicki teatr znów nagrodzony na Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie”, https://lca.pl/, 28.10.2024)