Wielkimi krokami zbliża się nowy rok, a wraz z nim styczniowe propozycje Teatru Modrzejewskiej, który w pierwszym miesiącu 2023 roku zaprezentuje między innymi monodram Joanny Gonschorek, pornodram Pawła Palcata oraz znane i lubiane spektakle familijne. Nowy rok u Modrzejewskiej startuje już w środę (4 stycznia).

Pierwsza połowa stycznia to w legnickim teatrze czas dwóch monodramów oraz repertuarowego powrotu „Orkiestry” Krzysztofa Kopki. Między czwartym a ósmym dniem stycznia Joanna Gonschorek zaprosi widzów na Scenę na Strychu na czwarty w swojej karierze monodram „Zapowiada się ładny dzień”. Autorką tekstu jest legnicka poetka Anna Podczaszy, a reżyserii podjęła się aktorka THM Magda Skiba.

Piotr Kanikowski, 24legnica.pl: Monodram Joanny Gonschorek wydaje mi się społecznie ważny, bo oswaja widza z tym, co czyha w majaczącym na horyzoncie “kiedyś”. Z czymś tak strasznym, że nie chcemy tego dotykać, nie chcemy przy tym być. Teatr to najlepsze miejsce, gdzie można bezpiecznie skonfrontować się z najgorszymi traumami, byśmy  – w tym majaczącym na horyzoncie “kiedyś” – przestali umierać w samotności.

Terminy: 4 i 5 stycznia o godz. 11.00 oraz 7 i 8 stycznia o godz. 19.00.

„Orkiestra” swoją premierę miała już ponad jedenaście lat temu, ale mimo to spektakl Krzysztofa Kopki w reżyserii Jacka Głomba regularnie powraca do repertuaru Modrzejewskiej. Teatralna opowieść o polskim Zagłębiu Miedziowym oraz o ludziach z nim związanych została oparta o relacje świadków oraz uczestników wydarzeń przedstawionych w dwugodzinnym spektaklu. Historia hermetycznej grupy górników staje się na oczach widzów opowieścią o zdecydowanie bardziej uniwersalnym charakterze. „Orkiestra” jest bowiem rzeczą o ludziach - ich motywacjach, namiętnościach i lękach, o targanej konfliktami, trwającej w bloku państw komunistycznych Polsce, a w końcu o świecie rządzonym przez pieniądz i partykularne interesy.

Aneta Kyzioł, Polityka: Wątki osobiste przeglądają się w oficjalnych. Przyjazd do Lubina w poszukiwaniu chleba i lepszego życia splata się z budową socjalizmu, nieszczęśliwe miłości z pochodami pierwszomajowymi, narodzinami Solidarności i tragicznymi wydarzeniami sierpnia ’82, radość z wolnej Polski z przekraczaniem przepisów bezpieczeństwa w pogoni za zyskiem i ze strajkami. Wszystko to pokazane bez pretensji do głębi czy wyrafinowania, ale też bez przesadnego sentymentalizmu, grane z werwą, rubasznie

Terminy: 11 i 12 stycznia o godz. 11.00.

Współczesne celebryckie salony i kołacząca do nich ambitna dziewczyna, w którą brawurowo wciela się Paweł Palcat. Humor i pikanteria, trochę gorzkiej życiowej prawdy, a nade wszystko znakomite aktorstwo, czyli pornodram „ROXXY2HOT” w Art Cafe Modjeska.

Magda Piekarska, Gazeta Wyborcza Wrocław: Rozkołysany krok, uwodzicielski głos, seksowny taniec - nawet bez praktyki w klubie go-go można uznać, że gdyby Paweł Palcat chciał zrobić karierę jako drag queen, wykosiłby konkurencję. W jego bohaterce publiczność zakochuje się od pierwszego wejrzenia i właśnie to oczarowanie utrzymuje Roxxy na linie wyznaczającej granicę dobrego smaku, po której balansuje, opowiadając o swoich erotycznych przygodach.

Terminy: 13-15 stycznia o godz. 19.00.

Druga połowa miesiąca to czas familijny w Teatrze Modrzejewskiej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb najmłodszej części widowni legnickiej sceny. „Golec” Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak-Wolak (PiK) od 18 do 21 stycznia, „Rok na ziemi. Cztery pory roku” w reżyserii Joanny Gonschorek 22 stycznia (dwukrotnie) oraz „Baśń o pięknej Parysadzie i ptaku Bulbulezarze” na podstawie Bolesława Leśmiana od 24 do 25 stycznia – to propozycje zarówno dla dzieci, jak i całych rodzin.

„Golec”: Kamil Bujny, Teatr dla Wszystkich: Przedstawienie Wolaka i Dworak jest nie tylko zabawne i mądre, lecz także bardzo ładne. Twórcy zdają się puszczać oko do starszych widzów, umieszczając akcję spektaklu w sentymentalnej przestrzeni dawnych ilustrowanych bajek. 

„Rok na ziemi. Cztery pory roku”: Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl: Twórcy idą dalej i wykorzystują pory roku jako alegorię etapów ludzkiego życia, w którym również da się wyodrębnić swoją zimę, wiosnę, lato i wreszcie jesień. Nie bałbym się nawet powiedzieć, że przedstawienie próbuje oswoić widza ze śmiercią, chociaż robi to wyjątkowo subtelnie. 

„Baśń o pięknej Parysadzie…”: Piotr Kanikowski, 24legnica.pl: „Baśń” to żart na żarcie. Można ją oczywiście oglądać „po bożemu”, jak historię o przygodach pięknej księżniczki i jej odważnych braci albo metaforyczną opowieść o dojrzewaniu, przejściu z dzieciństwa do dorosłości. Wydaje mi się jednak, że spisana przez Leśmiana „klechda” stała się pretekstem do zabawy, jaka jest możliwa tylko w teatrze. 

W końcówce pierwszego miesiąca 2023 roku na Scenę Gadzickiego powróci najnowsza produkcja THM „Sen srebrny Salomei” Juliusza Słowackiego w reżyserii Piotra Cieplaka, a styczeń zakończy koncert Luna Voices „Złota era Hollywood”.

„Sen srebrny Salomei”: Patryk Kencki, e-teatr.pl: Cieplak wydobył z tekstu Słowackiego elementy mocno korespondujące ze współczesnością. Obrazy okrucieństwa nie pozwalają zapomnieć o wojennych zbrodniach właśnie dokonywanych przez Rosjan. Ukazany na scenie konflikt polsko-ukraiński, za którym stały zręczne intrygi carycy Katarzyny, kontrastuje z solidarnością, jaką staramy się okazywać narodowi przelewającemu dziś krew także w naszej obronie

Terminy: 26 i 27 stycznia godz. 11.00 oraz 27 i 28 stycznia godz. 19.00.

Luna Voices: Złoty okres hollywoodzkiej „fabryki snów” to epoka wielkich filmów, legendarnych kreacji aktorskich oraz niezapomnianych melodii. Przedstawimy najwspanialsze i najbardziej magiczne momenty złotych czasów amerykańskiego kina – od epoki charlestona szalonych lat 20. po erę technikoloru i słynnych musicali. W repertuarze znalazły się utwory, które wykonywały takie gwiazdy, jak Pola Negri, Marlena Dietrich, Marilyn Monroe, Fred Astaire, czyli takie filmowe hity jak Night and Day, Singing in The Rain, I wanna be loved by you , Moon River.

Termin: 29 stycznia o godz. 19.00 (bilety w cenie 70 zł).

Szczegóły repertuaru Teatru Modrzejewskiej w Legnicy dostępne są na stronie internetowej THM.

fot. Karol Budrewicz

Konrad Pruszyński