W środowe popołudnie (21.12) w Teatrze Modrzejewskiej odbył się wernisaż wystawy „Teatr w sercu miasta. 180 lat budynku teatru w Legnicy”, połączonej z wykładem jubileuszowym Rogera Piaskowskiego „Sukcesy architektury pana Langhansa”. Całość zwieńczyło wspólne zwiedzanie przestrzeni scenicznej dolnośląskiej instytucji.

Wernisaż

- To jest wyjątkowy dla nas dzień, wyjątkowe święto. Postanowiliśmy uczcić je wystawą „Teatr w sercu miasta”. Nazwę wymyśliła pani Dota Kuprasz, a wernisaż uświetni wykład wybitnego historyka sztuki z Legnicy – zapowiadał na samym początku wydarzenia dyrektor legnickiej sceny Jacek Głomb.

Szef Modrzejewskiej przy tej okazji wspomniał również o drugiej szczególnej rocznicy przypadającej w 2022 roku. 45 lat temu na obecnej Scenie Gadzickiego odbyła się pierwsza premiera w polskim teatrze w Legnicy. „Od tego czasu teatr przeżywał różne zawirowania, natomiast jedna rzecz jest taka sama, jak była kiedyś – teatr jest w sercu miasta” – podkreślił Jacek Głomb.

Głos podczas środowego wernisażu zabrała również Bernadeta Dziedziak z Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Urzędu Miasta Legnicy, która w imieniu prezydenta Tadeusza Krzakowskiego złożyła Teatrowi Modrzejewskiej życzenia dalszych sukcesów.

Dalej tajemniczy list Sztuki zaadresowany do Teatru Modrzejewskiej odczytał nowy aktor legnickiej sceny Łukasz Kucharzewski, a Jacek Głomb podziękował osobom odpowiedzialnym za przygotowanie jubileuszowej wystawy – Małgorzacie Bulandzie, Robertowi Urbańskiemu oraz całemu Działowi Promocji i Reklamy Teatru na czele z jego kierowniczką Mariolą Hotiuk.

Wykład

Po części oficjalnej wernisażu miał miejsce uroczysty toast, a uczestnicy wydarzenia mieli okazję obejrzeć m.in. dziewięć plansz ze starymi zdjęciami i widokówkami z budynkiem teatru w roli głównej. Dalej wydarzenie przeniosło się na widownię Sceny Gadzickiego, z której widzowie mieli okazję wysłuchać wykładu Rogera Piaskowskiego.

- Jedna rzecz jest niezwykle istotna, która stanie się istotą dzisiejszego wykładu, to jest ta architektoniczna przestrzeń, która nas otacza i trwa od tych 180 lat właściwie w niezmienionym kształcie – zapowiedział prelegent.

Wiele słów podczas środowego wykładu poświęconych było postaci architekta budynku legnickiego teatru Carla Ferdynanda Langhansa (1781-1869), który odpowiada również za projekty nieistniejących już teatrów w Lipsku i Szczecinie, ale także za okazały gmach wrocławskiego Teatru Miejskiego (dziś Opery Wrocławskiej) czy Synagogi pod Białym Bocianem (również Wrocław). Tradycje związane z projektowaniem architektury w rodzinie Langhansów imponują, bowiem ojciec twórcy budynku obecnego Teatru Modrzejewskiej (Carl Gottard Langhans) zasłynął projektem berlińskiej Bramy Brandenburskiej.

Roger Piaskowski w swoim wykładzie skupił się nie tylko na historii oraz inspiracjach Carla Ferdynanda Langhansa, ale również szczegółach i znaczeniu zdobień zewnętrznej elewacji budynku, który „wkomponowany został w wyburzoną część zabudowy śródrynkowej Legnicy”. Była też mowa o eklektycznym charakterze zabytkowej części centrum miasta z dominującą neogotycką katedrą, neorenesansowym teatrem oraz barokowym Starym Ratuszem.

Poza zewnętrznym obliczem budynku teatru, wykład skupił się również na koncepcji i zdobieniach wnętrza. Za wspomniane odpowiadali uznani artyści – Joseph Raabe i Jan Fryderyk Stock. Co interesujące – wnętrze budynku zdecydowanie bardziej nawiązuje do idei klasycznych niż neorenesansowych (przykładem może być chociażby forma podziału przestrzeni balkonu pierwszego piętra, dokonana z wykorzystaniem klasycznych kolumn).

Prelegent szczególną uwagę zwrócił jednak na kwestię prestiżu, jaki Legnicy zapewniał, i w dalszym ciągu zapewnia, miejscowy teatr. „Sztuka teatru to miasto uwzniośla” – powiedział Roger Piaskowski. I te słowa, nie tylko w dniu jubileuszu, wybrzmiewają nader donośnie w mieście, w którym nieustannie trzeba przypominać, że Teatr jest do życia Niezbędnie Potrzebny.

Całego wykładu Rogera Piaskowskiego wysłuchać można - TUTAJ.

Konrad Pruszyński