Styczniowe pokazy „Orkiestry” (26 i 27 styczni) oraz gościnnego „Gdy przyjdzie sen…” (29 i 30 stycznia) jeszcze przed widzami Teatru Modrzejewskiej, ale już dziś warto zaplanować wizytę  na widowni Sceny Gadzickiego w lutym.

Najkrótszy miesiąc w roku stać będzie w legnickim teatrze pod znakiem premiery wariacji szekspirowskiej przygotowanej przez Małgorzatę Bulandę i Roberta Urbańskiego, a także wielkiego powrotu na deski Modrzejewskiej legnicko-opolskiej koprodukcji z Mirosławem Zbrojewiczem w roli tytułowej.

Świat na głowie

Wariacja szekspirowska „Świat na głowie” Bulandy oraz Urbańskiego swoją premierę miała mieć już w grudniu, jednak ze względu na skomplikowaną sytuację pandemiczną, uniemożliwiającą przeprowadzenie zbiorowych prób przedstawienia, pierwszy pokaz został przesunięty i dziś zaplanowany jest na 11 lutego (godz. 19.00).

Fabuła inspirowana dramatami Williama Szekspira to dzieło łączące w sobie elementy teatru dramatycznego, ale również muzycznego oraz teatru tańca. Istotną warstwą całości będą kostiumy pomyślane przez scenografkę Modrzejewskiej, a na scenie zobaczymy między innymi postaci Hamleta, Gertrudy, Lady Makbet, Ofelii czy Romea.

Kolejne pokazy zaplanowane są od 17 do 20 lutego (zarówno w godzinach przedpołudniowych, jak i wieczornych).

Król Lear

Legnicko-opolski „Król Lear” w reżyserii Anny Augustynowicz swoją premierę  miał we wrześniu 2020 roku. Spektakl po dłuższej przerwie w lutym wróci na Scenę Gadzickiego, gdzie zostanie zaprezentowany dwukrotnie: 12 i 13 lutego (godz. 19.00). Przedstawienie z Mirosławem Zbrojewiczem w roli tytułowej pod koniec miesiąca (27 lutego) zostanie zagrany również dla widzów Teatru Małego w Tychach w ramach Sceny Konesera.

Przemek Gulda, guldapoleca: Bardzo stylowa, konsekwentna w elegancji i formalnej zwięzłości, adaptacja dramatu o starości. Augustynowicz z wyczuciem buduje imponujące wizualnie i narracyjnie sceny, jak sekwencja porodu z płodem wyciąganym linami. Świetnie zadziałało powierzenie wszystkich ról - z wyjątkiem tytułowej - kobietom: wycisza to mizoginiczne echa tekstu i pokazuje, że zło nie ma płci. Mirosław Zbrojewicz przenikliwie gra upadek, ale spektakl napędza pulsująca energia aktorek.

Na scenie aktorki legnickiego teatru: Gabriela Fabian, Anita Poddębniak / Magda Biegańska, Aleksandra Listwan, Ewa Galusińska, Zuza Motorniuk, Magda Drab, Katarzyna Dworak.

Głosy nowej Białorusi

„Głosy nowej Białorusi” to w pełni dokumentalna sztuka, w której Andriej Kuriejczyk oddaje scenę prawdziwym bohaterom prześladowań i represji prowadzonych przez reżim Aleksandra Łukaszenki. Postaci znane są z imienia i nazwiska, a reżyser Łukasz Kos, dołożył wszelkich starań, by to właśnie tę realność w spektaklu legnickiego teatru szczególnie wyeksponować. Przedstawienie na Scenie Gadzickiego miało swoją światową prapremierę, a w lutym grane będzie od 23 do 26 (w godzinach przedpołudniowych oraz wieczornych).

Przemek Gulda, guldapolecaDokumentalny spektakl zbudowany ze wspomnień ofiar białoruskiego reżimu, coraz ważniejszy z każdym dniem kryzysu na granicy: Łukaszenka równie nieludzko traktuje przecież własny naród, jak i uchodźczynie i uchodźców. Wstrząsające historie przemocy, poniżenia i cierpienia, podane są tu w skrajnie minimalistycznej formie: wyszeptywane, wypowiadane, wykrzyczane na pustej scenie, mają wielką moc. Zwiększa ją wymowna muzyka Polpo Motel i projekcje: zbliżenia pełnych emocji twarzy aktorek i aktorów.

Na scenie wystąpią: Bartosz Bulanda, Zuza Motorniuk, Ewa Galusińska, Aleksandra Listwan, Rafał Cieluch, Bogdan Grzeszczak, Gabriela Fabian, Mateusz Krzyk, Katarzyna Dworak, Jan Kowalewski, Paweł Wolak, Małgorzata Urbańska, Jakub Klimaszewski, Magda Biegańska, Magda Skiba, Paweł Palcat, Mariusz Sikorski, Kamil Walesiak, Maria Przybyło.

Pełen repertuar teatru dostępny jest – TUTAJ.

Konrad Pruszyński