15 stycznia widzowie legnickiego teatru będą mieli jedyną, w pierwszym miesiącu nowego roku, okazję obejrzeć autorski monodram Pawła Palcata „Maraton/Tren”. Jest to niezwykle intymna opowieść o stracie i procesie żałoby po śmierci matki, w której realizacji aktora Teatru Modrzejewskiej konsultacją reżyserską wsparł Lech Raczak.

Aleksandra Mahmud, Dziennik Teatralny: Bohater raz jest bezradny, gdy pełen wątpliwości zastanawia się, jakie buty powinna włożyć jego matka do trumny. Innym razem jest zwierzęcy, gdy jak w transie śpiewa o rzeczach, których już się nie boi. Po przekroczeniu granicy bólu i straty postać sceniczna zrzuca dawną skórę i wyzbywa się granic strachu i wstydu. Agresywny manifest dotkniętego żałobą bohatera jest magnetyczny i niepokojący. Być może to najszczersza (również dzięki świetnemu Pawłowi Palcatowi!) scena w całym spektaklu.

Magda Piekarska, Gazeta Wyborcza Wrocław: Przyznam, że mam z tym przedstawieniem problem. Mimo licznych zabiegów, po które sięga Palcat, żeby nabrać dystansu do opowieści, nie mogłam uwolnić się od wrażenia, że uczestniczę w czymś, co przekracza ramy teatru - głęboko intymnym wieczorze zwierzeń. Jednym z tych, na które możemy sobie pozwolić jedynie wobec osób nam najbliższych, które okażą się wyrozumiałe i współczujące wobec naszych słabości, rozpaczy, płaczu i krzyku.

Rafał Turowski: Cóż wspólnego ma bieg maratoński z żałobą po najbliższej osobie? Ano – ma. Ale to proszę sprawdzić osobiście, jak tylko będzie okazja zobaczyć ten monodram, trudno bowiem o nim pisać nie zdradzając szczegółów, a tego robić nie chcę.

Tego samego dnia o godzinie 19.00 w Art Cafe Modjeska w legnickim teatrze odbędzie się przedpremierowa promocja książki "Życie niedokończone. Z Lechem Raczakiem rozmawia Jacek Głomb". Podczas spotkania obecny będzie nie tylko dyrektor Teatru Modrzejewskiej, ale również redaktor tytułu prof. Dariusz Kosiński, a fragmenty rozmów ze związanym z Legnicą reżyserem przeczytają aktorzy TM. 

Data: 15.01.2022, godz. 17.30. Autor: Paweł Palcat, konsultacja reżyserska: Lech Raczak, muzyka: Filip Zawada, Jarek Jachimowicz, wizualizacje: Tajne Komplety Filmowe, konsultacja choreograficzna: Małgorzata Rostkowska. Czas trwania spektaklu: 70 minut.

Konrad Pruszyński