Drukuj

Artystyczne podróże (28 spektakli na wyjazdach, 10 tytułów w 17 miastach i dwóch krajach, przebyte ponad 18 tysięcy kilometrów) naznaczyły miniony rok w legnickim teatrze, który we wrześniu świętował 20. rocznicę obrania sobie za patronkę polskiej aktorki wszech czasów Heleny Modrzejewskiej. Rocznicę uczczono trzydniowym świętem „Modrzejewska by Legnica”: Dniem Widza, Dniem Aktora oraz Dniem Wędrówki z różnorodnym programem własnym i prezentowanym gościnnie.


Rok 2019 naznaczyło pięć premier. Kolejno były to: „Portret Polaka po szkodzie. Niewesoły kabaret do słów Jacka Kaczmarskiego”  w realizacji Kabaretu Aktorów Teatru Modrzejewskiej pod opieką reżyserską Marcina Kęszyckiego, „Wyzwolenia” Magdy Drab w reżyserii Piotra Cieplaka, "J_d_ _ _ _e. Zapominanie" Artura Pałygi w reżyserii Pawła Passiniego, „Spójrz na nią – pieśniodramat u Modrzejewskiej” Hanny Włodarczyk z wierszy Anny Podczaszy w reżyserii Małgorzaty Kazińskiej oraz legnicko-batumska „Klasyczna koprodukcja”  wg scenariusza Katarzyny Knychalskiej w reżyserii Jacka Głomba.

Legnicki repertuar teatralny ubiegłego roku uzupełniły: „Baśń o Pięknej Parysadzie i o ptaku Bulbulezarze” Bolesława Leśmiana w adaptacji i reżyserii Bartosza Turzyńskiego, recital Zuzy Motorniuk „Ta piosenka brzmi znajomo”,  „Popiół i diament – zagadka nieśmiertelności” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reżyserii Marcina Libera, „Dzielni chłopcy” w autorskiej reżyserii Magdy Drab, „Makbet” Szekspira w reżyserii Lecha Raczaka, legnicko-gliwicka koprodukcja „Lekcja tańca w Zakładzie Weselno-Pogrzebowym Pana Bamby” z tekstów Bohumila Hrabala i Jarosława Haška  w reżyserii Łukasza Czuja (na scenie Teatru Miejskiego w Gliwicach), „Ożenek” Gogola w reżyserii Piotra Cieplaka (z napisami w języku ukraińskim), „Droga śliska od traw. Jak to diabeł wsią się przeszedł” w autorskiej reżyserii Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak-Wolak (PiK), „Krzywicka/Krew” Julii Holewińskiej w reżyserii Aliny Moś-Kerger, „Stop the Tempo!” Gianiny Cărbunariu w reżyserii Jarosława Tumidajskiego, „Wierna wataha” w autorskiej reżyserii Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak-Wolak (PiK), „III Furie” Sylwii Chutnik, Magdy Fertacz i Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reżyserii Marcina Libera,  monodram Pawła Palcata „RoXXy2Hot” w reżyserii Szymona Turkiewicza, „Dzień dobry i do widzenia” Athola Fugarda w reżyserii Magdy Skiby, „Czas terroru” w autorskiej reżyserii Lecha Raczaka, „Skarb wdowy Schadenfreude”  Roberta Urbańskiego w reżyserii Lecha Raczaka,  „Biesy” wg Dostojewskiego w adaptacji Roberta Urbańskiego i reżyserii Jacka Głomba oraz „Orkiestra” Krzysztofa Kopki w reżyserii Jacka Głomba.

Gościnnie na legnickiej scenie wystawiono: „Podróże przez sny. I powroty” Fundacji Orbis Tertius z Poznania w autorskiej reżyserii Lecha Raczaka, koncert „Ważne piosenki” zespołu Raz Dwa Trzy, koncert kapeli Tęgie Chłopy, „Zapiski z wygnania” Sabiny Baral w wykonaniu Krystyny Jandy, „Wczorajsze jutra” wieczór spektakli tańca („Kompozycja­_trzecia rzeczywistość”, „Przed jutrem”, „Zdarzenia”), „Kot w butach” Jana Brzechwy w reżyserii Bogdana Nauki Zdrojowego Teatru Animacji w Jeleniej Górze,  „Paraliż – sprawa Igora Stachowiaka” w autorskiej reżyserii Krzysztofa Kopki i Jakuba Tabisza Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu, koncert promujący płytę „Czy to chrząszcz? Zespołu HuRaban oraz spektakl „Psujesz trochę humor wszystkim dookoła” Teatru Zakład Krawiecki we Wrocławiu i Fundacji Teatr Nie-Taki.

Na krajowych festiwalach zaprezentowano spektakle: „Droga śliska od traw. Jak to diabeł wsią się przeszedł” w autorskiej reżyserii Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak-Wolak (PiK) na XXI Festiwalu „Oblicza Teatru” – 15. Polkowickie Dni Teatru, „Popiół i diament – zagadka nieśmiertelności” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reżyserii Marcina Libera na XXV Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi oraz na 39. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych i w ramach 1. Festiwalu Muzyki w Teatrze / Rezonans w Wałbrzychu (na Scenie Gadzickiego), „Wierna wataha” w autorskiej reżyserii Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak-Wolak (PiK) na 14. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych w Gdyni, a także „Wyzwolenia” Magdy Drab w reżyserii Piotra Cieplaka na 24. Konfrontacjach Teatralnych w Lublinie oraz na Festiwalu „Nówka Sztuka” w Warszawie.

W ramach dolnośląskiego projektu „Modrzejewska w Polkowicach” wystawiono: „Skarb wdowy Schadenfreude” Roberta Urbańskiego w reżyserii Lecha Raczaka, spektakl „Wierna wataha” w autorskiej reżyserii Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak-Wolak (PiK), „Polowanie na Snarka” w reżyserii Romualda Wiczy-Pokojskiego oraz spektakl  „Orkiestra” Krzysztofa Kopki w reżyserii Jacka Głomba.

„Czas terroru” w autorskiej reżyserii Lecha Raczaka wystawiono gruzińskiej publiczności w Batumi i Tbilisi. Legnicki teatr uczestniczył także w Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Batumi, gdzie zaprezentował  „Biesy” wg Dostojewskiego w adaptacji Roberta Urbańskiego i reżyserii Jacka Głomba oraz spektakl „Wierna wataha” w autorskiej reżyserii Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak-Wolak (PiK).


Koprodukcję Teatru Modrzejewskiej w Legnicy i Państwowego Teatru Dramatycznego im. Ilii Czawczawadzego w Batumi, dwujęzyczny spektakl „Klasyczna koprodukcja”  wg scenariusza Katarzyny Knychalskiej i w reżyserii Jacka Głomba, wystawiono w Gruzji kolejno: w Batumi, Kutaisi i Tbilisi, oraz w Polsce:  w Legnicy, Wrocławiu, Dzierżoniowie i Gorzowie Wielkopolskim (na 36. Gorzowskich Spotkaniach Teatralnych).

Po raz siódmy w swojej historii legnicki teatr uczestniczył w 11. edycji programu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Inspirowane dramatem Wyspiańskiego „Wyzwolenia” Magdaleny Drab w reżyserii Piotra Cieplaka podczas październikowo-listopadowego objazdu zaprezentowano kolejno w: Złotoryi, Brzegu Dolnym, Jarocinie, Koninie, Chojnowie i Żarach.

W ramach programu filmowego „Modrzejewska w DCF” na ekranie wrocławskiego kina od kwietnia do czerwca zaprezentowano trzy telewizyjne wersje spektakli legnickiego teatru. Były to kolejno: „Ballada o Zakaczawiu” Macieja Kowalewskiego, Krzysztofa Kopki i Jacka Głomba w reżyserii Waldemara Krzystka, „III Furie” Sylwi Chutnik, Magdy Fertacz i Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reżyserii Marcina Libera oraz „Made in Poland” w autorskiej reżyserii Przemysława Wojcieszka.

Na Scenie Gadzickiego zaprezentowano spektakle, które były finałowym akcentem całorocznego programu „Teatr jest bliżej, niż myślisz”: „Niezwykła podróż pana stonogi” Centrum Seniora przy LCK, „Nie(Spamiętane)” grupy Pogotowie Teatralne oraz „Zimowy pogrzeb” wg dramatu Hanocha Levina grupy Bagażnik. Sfinalizowano także warsztatowy program „Teatr, którego sceną jest miasto” prezentując spektakle: „Cudaki za Kaczawą”, „Czy Piekarom brak kultury?” oraz film „John Porter – The Polish Helicopter. Episode 3: Legnica”.

Aktorka, dramatopisarka i reżyserka Magda Drab obwoziła po krajowych festiwalach  swój nagrodzony w 2018 roku Grand Prix The Best OFF monodram „Curko Moja Ogłoś to - rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk". Została też laureatką nagrody WARTO Gazety Wyborczej Wrocław w kategorii Teatr oraz otrzymała nagrodę Komisji Artystycznej 25. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za teksty "Dzielni chłopcy" oraz "Wyzwolenia".  W kategorii Teatr nominowana została także do Paszportu Polityki.

Legnicki aktor i muzyk, lider rockowej formacji Cynamonowy Ogród, Albert Pyśk znalazł się w gronie laureatów 40. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu zdobywając Tukana Dziennikarzy, a także nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Jako solista został także laureatem pierwszej nagrody 27. Rock & Chanson Festival "Junge Talente"  2019,  który odbył się w niemieckiej Kolonii.

Legnicki teatr zespołowo wyróżniono „Emocją 2019” Radia Wrocław Kultura za spektakl „Popiół i diament – zagadka nieśmiertelności” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reżyserii Marcina Libera.

Po raz drugi z rzędu legnicki duet dramatopisarzy, reżyserów i aktorów Paweł Wolak i Katarzyna Dworak-Wolak (PiK) został laureatem nagród publiczności festiwalu „Oblicza Teatru - Polkowickie Dni Teatru”. Tym razem Złote Miedziaki otrzymał za autorską reżyserię sztuki „Czasami księżyc świeci od spodu” dla Teatru Lubuskiego w Zielonej Górze.  W ręce Jacka Głomba trafiła prestiżowa Nagroda Teatralna Miasta Gdańska, którą otrzymał za reżyserię spektaklu "Wieloryb" na podstawie książki Jerzego Limona w Miejskim Teatrze Miniatura.

W listopadzie ruszyła teatralna Kawiarenka Obywatelska, cykl comiesięcznych spotkań i rozmów na tematy społeczne.

Grzegorz Żurawiński