Za legnickimi „Wyzwoleniami” dwie trzecie objazdu Teatr Polska

  • Drukuj

Prezentacje sztuki Magdy Drab wyreżyserowanej w legnickim Teatrze Modrzejewskiej przez Piotra Cieplaka w Jarocinie (5 listopada) oraz w Koninie (6 listopada) zakończyły drugą sesję objazdu z tym przedstawieniem w ramach programu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Przed legnickim zespołem kolejne prezentacje spektaklu w Chojnowie (26 listopada) oraz w Żarach (27 listopada), które zakończą tę artystyczną podróż.


„Trzeba było talentu, młodzieńczego tupetu i autoironicznej odwagi Magdy Drab, by przepisać na nowo i nadać współczesny język oraz sens dramatowi Wyspiańskiego sprzed ponad 115 lat. Potrzebny był reżyserski talent i doświadczenie Piotra Cieplaka, by - wespół ze świetnie zestrojoną drużyną aktorską - całość precyzyjnie poskładać w spektakl tyleż groteskowo śmieszny, co przerażający” – pisałem po wiosennej premierze przedstawienia nagrodzonego owacją na stojąco.

W opublikowanej we wrześniu br. ankiecie miesięcznika Teatr „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2018/2019” krytycy Jacek Sieradzki i Henryk Mazurkiewicz uznali tę realizację za najlepsze przedstawienie sezonu na polskich scenach. Wcześniej Komisja Artystyczna 25. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej nagrodziła tekst Magdy Drab jako najlepszy w konkursie.

Tomasz Domagała, http://domagalasiekultury.pl: Spektakl jest arcydziełem teatru. Wszystko tam jest skończone i spełnione. Tekst Drab, reżyseria Cieplaka, ruch sceniczny Leszka Bzdyla, scenografia Andrzeja Witkowskiego, wreszcie muzyka Pawła Czepułkowskiego i Michała Litwińca. Błyszczy zespół Teatru Modrzejewskiej w Legnicy z Magdaleną Drab na czele: Magda Skiba, Ewa Galusińska, Magda Biegańska, Zuza Motorniuk, Małgorzata Urbańska, Katarzyna Dworak, Małgorzata Patryn, Gabriela Fabian, Anita Poddębniak, Paweł Palcat, Bogdan Grzeszczak, Bartosz Bulanda, Robert Gulaczyk, Rafał Cieluch, Mateusz Krzyk. „Wyzwolenia” to jedno z najlepszych przedstawień minionego sezonu, wzór sposobu, w jaki powinno się w teatrze myśleć o polskiej klasyce. Żywej.

Dominik Gac, Teatralny.pl: Legnickie przedstawienie wydaje się wręcz aktualizacją doskonałą – sztuką napisaną od nowa, ale na ten sam temat. Ktoś zapyta – po co, skoro mamy pierwowzór? Choćby dlatego, że efekt współpracy Drab i Cieplaka jest bliższy współczesnemu widzowi. Do zrozumienia legnickiego spektaklu nie potrzeba znajomości arcydramatu Wyspiańskiego, tłumaczy się bowiem sam, a na dodatek efektownie i mądrze bawi.

Bartłomiej Miernik, wpis FB: To wszystko oglądało się wiecie jak koncert wybitnych instrumentalistów. To się po prostu oglądało! Warstwa muzyczna - och, ach, te nawiązania te ironiczne pstryczki etc. Te nawiązania do Wyspiańskiego, dźwięki mieszkania. Zachwycało.

Dla legnickiego teatru tegoroczny objazd z „Wyzwoleniami”, który rozpoczęły przedstawienia w Złotoryi (29 października) oraz w Brzegu Dolnym (30 października), jest siódmą artystyczną wędrówką w programie Teatr Polska, którego pomysłodawcą i organizatorem jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Celem tej inicjatywy jest ułatwianie dostępu do najlepszych spektakli teatralnych polskich teatrów mieszkańcom miejscowości, w których nie działa teatr instytucjonalny. Popularyzuje on sztukę teatralną oraz działa na rzecz niwelowania barier ekonomicznych w dostępie do teatru, szczególnie w miejscowościach oddalonych od dużych ośrodków teatralnych.

W październiku spektakl prezentowano także publiczności 24 Konfrontacji Teatralnych w Lublinie oraz Festiwalu „Nówka Sztuka” w Warszawie.

Grzegorz Żurawiński