Drukuj

Hamlet czasów postprawdy, "Wesele" o Polsce po ostatnich wyborach i "Letnicy" o dzisiejszej inteligencji. Oto 12 premier teatralnych, które zobaczymy w listopadzie w Warszawie i Krakowie, ale też w Wałbrzychu, Katowicach, Legnicy i Gnieźnie. W zestawieniu Doroty Wyżyńskiej dla Gazety Wyborczej jest wspólna polsko-gruzińska produkcja teatrów w Legnicy i Batumi wyreżyserowana przez Jacka Głomba.


"Hamlet", Teatr im. Juliusza Słowackiego, Kraków
Jak pozostać wolnym w świecie kalkulacji i obsesji politycznych? Czy w dzisiejszym świecie jest miejsce dla marzycieli? - to pytania, które ma zadać krakowski Hamlet, "Hamlet czasów postprawdy. Ostatni samotnik przyzwoitości". Reżyser Bartosz Szydłowski sięga po "Hamleta" Szekspira, ale też po "Studium o Hamlecie" i "Wyzwolenie" Stanisława Wyspiańskiego. To właśnie Wyspiański ma być naszym przewodnikiem po tej szekspirowskiej opowieści "o pogardzie do drugiego człowieka i strachu przed jego niezależnością". Premiera 9 listopada.

"Klasyczna koprodukcja", Teatr im. Modrzejewskiej, Legnica
"Spektakl nie opowie nam o historii polsko-gruzińskiej przyjaźni, nie odkryje żadnej uniwersalnej prawdy o każdym z tych narodów. Pozwoli jednak na przyjrzenie się sobie przez pryzmat tego drugiego, dziwnego kraju, o którym przecież my - widzowie w Polsce i widzowie w Gruzji - nic tak naprawdę nie wiemy" - tak Teatr im. Modrzejewskiej reklamuje swoją premierę "Klasycznej koprodukcji" w reżyserii Jacka Głomba. Bazą dla scenariusza Katarzyny Knychalskiej były rozmowy i improwizacje dwóch zespołów - aktorów Teatru Modrzejewskiej w Legnicy i Państwowego Teatru Dramatycznego im. Ilii Czawczawadzego w Batumi. Powstało sześć (siedem - @KT) obrazów, z których każdy ma być osobną całością i pokazywać inny punkt styku Polski i Gruzji, m.in. podobne doświadczenie historyczne, wspólne traumy, analogiczne narodowe kompleksy. Premiera 9 listopada.

"Letnicy", Teatr Narodowy, Warszawa
W Teatrze Narodowym trwają próby "Letników" Maksima Gorkiego. Reżyser Maciej Prus chce stworzyć ironiczno-gorzki portret dzisiejszej inteligencji. "W ujęciu reżysera inteligencja nie jest generacją odchodzącą - ciągle walczy. Mierzy się nie tylko z gorączką uczuć, brakiem wzajemnego zrozumienia, ale także z marazmem i własną niemocą" - zapowiada teatr. Wystąpią m.in. Dominika Kluźniak, Paweł Paprocki, Edyta Olszówka, Beata Ścibakówna, Krzysztof Stelmaszyk i Mariusz Benoit. Premiera 9 listopada.

"Wilq Superbohater", Teatr Śląski, Katowice
Seria komiksowa braci Bartosza i Tomasza Minkiewiczów po raz pierwszy na teatralnej scenie. Remigiusz Brzyk (reżyseria) i Michał Kmiecik (autor adaptacji) przygotowują przedstawienie "o strachu, o społecznych lękach i fobiach, o niedopasowaniu i agresji, która nie jest na nie odpowiedzią. Ale też trochę jest". Premiera 12 listopada.

"Chroma", Teatr Studio, Warszawa
Grzegorz Jaremko, młody reżyser, którego "Woyzeck" został entuzjastycznie przyjęty w ubiegłym sezonie w TR Warszawa, teraz chce nam przypomnieć postać brytyjskiego reżysera Dereka Jarmana i film "Blue". Kiedy w 1986 roku Jarman, autor m.in. słynnego "Caravaggia", dowiaduje się, że jest seropozytywny, a w efekcie powikłań zaczyna tracić wzrok, pisze esej "Chroma. Księga kolorów", czyli poetycki zapis procesu umierania. "W "Chromie" pociąga nas przede wszystkim problem utraty wzroku i (nie)widzenia - tłumaczą twórcy spektaklu w Teatrze Studio. - Jesteśmy przemęczeni nadmiarem obrazów, chcemy wkroczyć w pustkę, zanurzyć się w błękit. Nie chcemy opowiadać o heroicznym poszukiwaniu wolności, tylko desperackiej potrzebie odpoczynku. Wciąż stawiamy sobie to samo pytanie: jak choć na chwilę przestać widzieć to, co dzieje się dookoła?". Premiera 15 listopada.

"Próby", Teatr Polonia, Warszawa
Mikołaj Grabowski od lat jest wierny twórczości Bogusława Schaeffera, zmarłego w ubiegłym roku kompozytora i twórcy teatralnego. "Próby" w Teatrze Polonia [na zdjęciu] mają być pretekstem do rozważań "na temat scenicznych kreacji, aktu twórczego i znaczenia sztuki w życiu człowieka". Na scenie m.in. Iwona Bielska, Andrzej Konopka i Mikołaj Grabowski jako Reżyser. Premiera 16 listopada.

"Dziady", Teatr Polski, Warszawa
Teatr Polski szykuje monumentalną inscenizację "Dziadów". Dramat Mickiewicza wraca na tę scenę po ponad 55 latach. Przedstawienie z 50-osobową obsadą wyreżyseruje Janusz Wiśniewski. Premiera 21 listopada.

"Ach, jakże godnie żyli", Teatr Powszechny, Warszawa
Marcin Liber (reżyser) i Martyna Wawrzyniak (dramaturgia) zajmą się Teatrem Ósmego Dnia, legendą poznańskiej alternatywy teatralnej. Zapowiadają: "Przez rekonstrukcję manifestów, metod pracy z ciałem i najgłośniejszych przedstawień Ósemek, twórcy zadają pytania o sens i tożsamość ideałów teatru politycznego, który wywodzi się z offu, ale dziś funkcjonuje najczęściej w ramach repertuarowych instytucji. Czy kontrkulturowe budowanie małych wspólnot może być dobrą strategią przetrwania w czasach radykalnych podziałów społecznych?". Reżyser wychował się na spektaklach Teatru Ósmego Dnia, współpracował z zespołem, jeździł na pokazy gościnne po Europie i Ameryce Południowej. Tytuł przedstawienia nawiązuje do spektaklu Teatru Ósmego Dnia z 1979 r. "Ach, jakże godnie żyliśmy". Premiera 23 listopada.

"Huśtawka", Och-Teatr, Warszawa
Anna Sroka-Hryń - aktorka śpiewająca, niezapomniana Donna z musicalu "Mamma Mia!" w Romie - próbuje swoich sił jako reżyserka. Sięga po kameralny amerykański musical "Huśtawka" na podstawie sztuki "Dwoje na huśtawce" Williama Gibsona. Aranżacjami muzycznymi zajął się Mateusz Dębski. W rolach głównych zobaczymy Natalię Sikorę i Macieja Maciejewskiego. Premiera 29 listopada.

"Wesele", Teatr Dramatyczny im. Szaniawskiego, Wałbrzych
Teatr w Wałbrzychu na jubileusz swojego 55-lecia przygotowuje premierę "Wesela". Ma być to "próba opowiedzenia o współczesnej Polsce (po wyborach) tekstem Wyspiańskiego". Nie zabraknie też odniesień do dawnych słynnych inscenizacji "Wesela". Reżyseruje Wojtek Klemm, który ostatnio eksperymentował z "Lalką" Prusa w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie i jest znany raczej z odważnych wypowiedzi teatralnych. Premiera 29 listopada.

"Atlas Wysp Odległych", Teatr Fredry, Gniezno
- To zapewne pierwsza próba przeniesienia na scenę atlasu geograficznego - zapowiada reżyser spektaklu Łukasz Zaleski, który sięga po książkę Judith Schalansky, opowieść o mapach, zmieniającym się obrazie świata, wielkich badaczach, wybitnych odkrywcach i podróżowaniu. "Po co przemierzamy świat i zdobywamy bieguny? Czy czas wielkich podróży się już skończył, czy dopiero zaczyna?" - pyta Zaleski. Spektakl skierowany jest przede wszystkim do młodzieży, ale też do dorosłych, którzy lubią dalekie podróże. Wspólnie z aktorami przemierzać będziemy setki tysięcy kilometrów - od arktycznego Spitsbergenu po tropiki. Premiera 29 listopada.

"Matka Joanna od Aniołów", Nowy Teatr, Warszawa
Nie będzie to jedyna w tym sezonie w warszawskich teatrach premiera inspirowana "Matką Joanną od Aniołów". Utworem Jarosława Iwaszkiewicza i głośnym filmem Jerzego Kawalerowicza zajmą się również Teatr Powszechny (7 grudnia premiera "Diabłów") i Teatr Narodowy (tytułową rolę zagra tam Małgorzata Kożuchowska). W Nowym przedstawienie reżyseruje powracający do Warszawy po długiej przerwie Jan Klata, a na scenie w roli księdza Józefa Suryna zobaczymy Bartosza Bielenię. Aktor, który zachwycił widzów swoją rolą w filmie "Boże Ciało" Jana Komasy, w zespole Nowego jest od niedawna. Wcześniej (za dyrekcji Klaty) pracował w Starym Teatrze w Krakowie i grał u Klaty m.in. Księdza w "Weselu". A w roli tytułowej wystąpi Małgorzata Gorol, którą pamiętamy m.in. ze "Śmierci i dziewczyny" w reżyserii Eweliny Marciniak w Teatrze Polskim we Wrocławiu i z filmu "Twarz" Małgorzaty Szumowskiej. W obsadzie też m.in. Ewa Dałkowska, Zygmunt Malanowicz, Jacek Poniedziałek, Wojciech Kalarus i Maciej Stuhr. Premiera 30 listopada.

(Dorota Wyżyńska, „Od "Hamleta" do Klaty. 12 najważniejszych premier teatralnych listopada”, http://wyborcza.pl/, 30.10.2019)