Drukuj

Już dwa dni po zakończeniu trzydniowego jubileuszowego wydarzenia „Modrzejewska by Legnica”, upamiętniającego 20-lecie przyjęcia przez teatr patronatu wybitnej aktorki, teatr ruszy w serię artystycznych podróży z intensywnością, jakiej wcześniej nie było. Tylko do końca października legniczanie odwiedzą: Batumi, Tbilisi, Kutaisi, Lublin, Zabrze, Poznań, Żary, Polkowice, Warszawę, Złotoryję i Brzeg Dolny. A to nie koniec.


Już 17 września legnicki zespół teatralny wyruszy do gruzińskiego Batumi, by w tamtejszym Państwowym Teatrze Dramatycznym im. Ilii Czawczawadzego kontynuować próby do legnicko-batumskiej koprodukcji reżyserowanej przez Jacka Głomba, której prapremierę zaplanowano na 2 października. Jednak już wcześniej legniczanie zaprezentują gruzińskiej publiczności „Czas terroru” wyreżyserowany przez Lecha Raczaka (20 września w Batumi oraz 23 września w Tbilisi).

Prapremiera polsko-gruzińskiego spektaklu pt. „Klasyczna koprodukcja” nie będzie jedyną prezentacją tej dwujęzycznej realizacji w Gruzji. W Batumi przedstawienie grane będzie także 2 października, po czym zaprezentowane zostanie w Kutaisi (4 października) oraz w Tbilisi (6 października). Dzień po wystawieniu w stolicy Gruzji legniccy artyści wyruszą w powrotną podróż do Legnicy.

Nie będzie to jednak kres jesiennych podróży legnickich artystów. Wraz z „Wyzwoleniami” Magdy Drab w reżyserii Piotra Cieplaka Teatr Modrzejewskiej zaprezentuje się na krajowych festiwalach teatralnych: w Lublinie (12 października) oraz w Warszawie (27 października). Ten sam spektakl już 19 października rozpocznie od lubuskich Żar podróż w ramach ogólnopolskiego programu Teatr Polska, by do końca października zaliczyć połowę planowanej trasy (29.10 – Złotoryja, 30.10 – Brzeg Dolny).

Nadal to nie wszystko. 17 października „Czas terroru” wystawiony zostanie w Poznaniu, zaś „Wierna wataha” w autorskiej reżyserii Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak-Wolak (PiK) zaprezentowana zostanie w Polkowicach (23 października) w ramach kontynuacji projektu „Modrzejewska w Polkowicach”.

Do końca roku tych artystycznych podróży będzie jeszcze więcej. W tym kontynuacja objazdu Teatr Polska (5-7 listopada kolejno: Jarocin, Konin, Krotoszyn) oraz ponowna wyprawa do Gruzji. W grudniu legniczanie pokażą bowiem „Biesy” Jacka Głomba i „Wierną watahę” PiK na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Batumi.

Po raz kolejny legnicki Teatr Modrzejewskiej przypomina, że artystyczne podróże to jeden z jego znaków firmowych, w czym – dokładnie w roku 100-lecia Reduty - nawiązuje do przedwojennej tradycji eksperymentalnego teatru Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego, który w okresie swojego istnienia (1919-1939) dał ponad 1,5 tys. spektakli w 173 polskich miastach.

Jak bowiem dowodzi prof. Ireneusz Guszpit, badacz i miłośnik teatru z Uniwersytetu Wrocławskiego: „Dla twórcy Reduty najważniejsza były społeczne funkcje teatru i idea zespołu artystycznego jako wspólnoty, nieomal zakonu. U lidera legnickiej Modrzejewskiej znajdziemy oba te elementy. Nieprzypadkowy jest bowiem, wykraczający często daleko poza scenę, ferment towarzyszący jego aktywności (także politycznej),  jak i fakt, że stworzony przez siebie zespół konsekwentnie nazywa drużyną” – o czym wrocławski teatrolog przypomniał także w styczniu 2013 roku w trakcie wygłoszonego w legnickiej kawiarni teatralnej wykładu pt. „Teatr społeczny Juliusza Osterwy a społeczne praktyki Teatru Modrzejewskiej”.

Grzegorz Żurawiński