Drukuj

Kolejny sukces legnickiej aktorki i dramatopisarki! Jej autorsko wykonany monodram „Curko moja ogłoś to”, który premierowo zaprezentowała we wrześniu ub. roku w łódzkim Teatrze Zamiast (cztery lata temu była współzałożycielką tej offowej sceny), został zakwalifikowany do finału 1. Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The best OFF”.


Na konkurs wpłynęły łącznie 224 zgłoszenia. Do finału zakwalifikowano 21 przedstawień. Wśród nich jest autorski monodram Magdy Drab „Curko moja ogłoś to – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk” z muzyką jej męża, także aktora legnickiego teatru, Alberta Pyśka. Taka jest decyzja jury Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego, które pracowało w składzie: Piotr Cieplak, Marcin Kęszycki, Katarzyna Knychalska, Dariusz Kosiński i Piotr Olkusz.

Monodram „Curko moja ogłoś to – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk” to opowieść o polskiej malarce naiwnej (mówiła o sobie, że jest Nikiforką) i jednej z najwybitniejszych przedstawicielek polskiej sztuki art brut (sztuki tworzonej przez osoby z zaburzeniami psychicznymi). Malarka (1922-2005)  była osobą głęboko wierzącą, a jej obrazy mają często charakter mistyczny, w których artystka ostrzegała świat przed grożącymi niebezpieczeństwami, związanymi m.in. z wojnami, próbami atomowymi, upadkiem obyczajów. Obok transcendencji w jej pracach pojawiają się też wątki codzienne związane z jej sytuacją mieszkaniową i bytową. Poprzez obrazy informowała o swoich problemach, lękach, krzywdach doznanych od ludzi, poczuciu zagrożenia. Większość jej prac posiada na odwrocie historie objaśniające, od których malarka zaczynała pracę. Swoje obrazy podpisywała często „Maria Wnęk, malarka słynna po całym śfiecie” (malarka ukończyła tylko cztery klasy podstawowej). Nie myliła się. Jej prace znajdują się w najważniejszych kolekcjach sztuki art brut na świecie.

Pisząc scenariusz Magda Drab wykorzystała teksty malarki zamieszczone na rewersach jej obrazów. Pretekstem do opowieści była wystawa jej prac oraz reakcje publiczności. - To spektakl o różnych sposobach patrzenia na świat. O empatii i ludziach, którzy nie potrafią pokonać poczucia wyższości w stosunku do drugiego człowieka – mówiła przed ubiegłoroczną premierą autorka i wykonawczyni monodramu, do którego muzykę skomponował Albert Pyśk. - Zamiast prezentować widzowi obrazy muzyką próbujemy oddać to, o czym opowiadają.

W efekcie „widowisko o autentyzmie i sztuczności, w którym historia naiwnej malarki zwichrowanej psychicznie, ma muzyczny rytm i wpisana została w aurę wernisażu. Aktorka zmienia wcielenia. Z minoderyjnej koneserki sztuki, bywalczyni otwarć i przecięć, staje się Marią Wnęk, nazywającą siebie "malarką słynną na całym świecie". Z jej historii i zapisów na rewersach obrazów buduje opowieść o pogmatwanym losie, wyobcowaniu. Misternie splata chorą wyobraźnię z realiami życia” – pisała po premierze monodramu Renata Sas w łódzkim Expressie Ilustrowanym.

Jurorzy „The best OFF” rozpoczną teraz oglądanie spektakli zakwalifikowanych do finału. Werdykt ogłoszą w drugiej połowie czerwca br. Nagrodą dla zwycięzcy będzie rekomendacja do tournée po pięciu dużych instytucjonalnych scenach w kraju. Organizatorem konkursu są: czasopismo „nietak!t” (wydawane przez wrocławską Fundację Teatr Nie-Taki), portal teatralny.pl oraz partnerskie sceny repertuarowe, zaś jego misją jest stymulowanie rozwoju polskiego teatru offowego i wspieranie eksploatacji jego spektakli.

Grzegorz Żurawiński