Drukuj

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie ogłosił w piątek 5 maja listę 13 finalistów 23. Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Do finału zakwalifikowano m.in.  legnicki spektakl Przemysława Wojcieszka „Hymn narodowy” w jego autorskiej reżyserii, który na Scenie Gadzickiego premierowo wystawiono 2 kwietnia 2016 roku.


Komisja Artystyczna 23. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Marcin Bogucki, Marta Bryś, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis, Katarzyna Niedurny, Anna Wakulik spośród 142 wystawień polskiego dramatu współczesnego dopuszczonych do I etapu Konkursu, zakwalifikowała do finału 13 spektakli:

1. Będzie pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk Agaty Dudy-Gracz, Teatr Nowy w Poznaniu
2. Herosi transformacji i miecz Chrobrego Michała Walczaka i Macieja Łubieńskiego, reż. Michał Walczak, Agencja Eventowo-Marketingowa GTQX z Warszawy
3. Hymn narodowy Przemysława Wojcieszka, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy
4. K. albo wspomnienie z miasta Agnieszki Jakimiak, reż. Weronika Szczawińska, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
5. Life is cruel, people are bad czyli życie jest ciężkie Michała Wanio i Edyty Januszewskiej, reż. Michał Wanio, Teatr Ochoty w Warszawie
6. Mała mysz i słoń do pary Marty Guśniowskiej, reż. Agata Kucińska, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu
7. Piekło-niebo Marii Wojtyszko, reż. Jakub Krofta, Wrocławski Teatr Lalek
8. Po „Burzy” Szekspira Agaty Dudy-Gracz, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
9. Robert Robur Mirosława Nahacza, reż. Krzysztof Garbaczewski, TR Warszawa
10. Siódemka Ziemowita Szczerka, reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Zagłębia w Sosnowcu
11. Wbrew swojej woli, Calka Perechodnika i Pawła Nowaka, reż. Jarosław Tumidajski, Małgorzata Głuchowska, Grupa SUPERMARKET/Stowarzyszenie Artanimacje z Warszawy
12. Wszystko o mojej matce Tomasza Śpiewaka, reż. Michał Borczuch, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie
13. Yemaya – Królowa Mórz Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, reż. Martyna Majewska, Wrocławski Teatr Lalek

II etap Konkursu zakończy się 20 czerwca, kiedy Jury Konkursu (w składzie: Jan Kozikowski, Weronika Murek, Wojciech Tomczyk, Jacek Wakar, Maryla Zielińska) obejrzy spektakle finałowe. Werdykt zostanie ogłoszony na stronie Konkursu oraz na stronach Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego oraz na wortalu e-teatr.pl na początku lipca.

23. Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej jest organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Siłą spektaklu Wojcieszka jest próba wyjścia poza schematy i przeniesienie akcentów na inne pola napięcia, niż te, które politycy uwypuklają w skandowanych hasłach na marszach czy studiach telewizyjnych. Tak otwarta polityczna krytyka i próba diagnozy przyczyn rozpadu więzi społecznych pozostaje obecnie na polskiej mapie artystycznej ekscesem. Tym bardziej godnym uwagi i aplauzu – tak oceniła legnicki w swojej recenzji Marta Bryś, członkini Komisji Artystycznej 23. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Aneta Kyzioł, Polityka: Wojcieszek wraca po sześciu latach do teatru, by na legnickiej scenie odpowiedzieć na pytanie, które wielu sobie dziś zadaje: co zrobić, żeby Polska nie zamieniła się w piekło na ziemi. „Hymn narodowy” to odpowiedź bardzo w stylu autora: mieszanka publicystyki, kabaretu, rysowanych grubą kreską postaci i love story, z ulubionym, niemodnym happy endem w finale.

Leszek Pułka, Teatralny.pl: „Hymn narodowy” smakuje słodko-gorzko niczym wyjęty z popiołu gorący ziemniak, syci miąższem, lecz parzy dłonie i wargi zwęgloną skorupą. Nie jest scenicznym arcydziełem, ale to jedna z najciekawszych propozycji rozmowy z artystami o Polsce. Oczywiście jeśli jeszcze chcecie rozmawiać o Polsce i oglądać niezakłamanych artystów.

W czerwcu ub.r. Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru Modrzejewskiej w Legnicy nagrodziło autora i reżysera sztuki Przemysława Wojcieszka „Bombą sezonu 2015/2016”. Nieprzypadkowo, bo o spektaklu wiele pisano i mówiono, choć zdecydowanie z pozaartystycznych powodów. O sztukę spierano się nawet w polskim parlamencie, gdy padła ofiarą cenzorskich praktyk prezesa TVP. Mimo to, a może właśnie dlatego, sztukę tylko raz zagrano poza macierzystą sceną.

W październiku 2016 r. jury XVI Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona”  w Zabrzu wyraziło uznanie dla Teatru Modrzejewskiej w Legnicy „za ukazanie w spektaklu pt. „Hymn narodowy” lęków i obaw związanych z głębokimi podziałami politycznymi społeczeństwa polskiego”. Przyznało też nagrody dla aktorów występujących w tym przedstawieniu: Anity Poddębniak i Pawła Palcata.

W marcu br. za podwójną rolę braci Kaczyńskich w tym spektaklu legnicki aktor Paweł Palcat został tegorocznym laureatem nagrody Gazety Wyborczej Wrocław WARTO 2017 dla młodych dolnośląskich artystów zwyciężając w kategorii „teatr” stając się pierwszym legnickim artystą uhonorowanym tą nagrodą.

27 maja „Hymn narodowy” wystawiony zostanie poza konkursem i będzie finałowym akcentem 12. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni.

Teatr Modrzejewskiej w Legnicy. Przemysław Wojcieszek „Hymn narodowy”. Współpraca Emila Piech. Reżyseria: Przemysław Wojcieszek; scenografia: Małgorzata Bulanda; muzyka: Filip Zawada; światła: Zofia Goraj. Grają: Magda Drab, Ewa Galusińska, Anita Poddębniak, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch, Bogdan Grzeszczak, Robert Gulaczyk, Mateusz Krzyk, Paweł Palcat, Albert Pyśk, Pawła Wolak oraz Emilia Piech (gościnnie). Przedstawienia premierowe na Scenie Gadzickiego 2 i 3 kwietnia 2016 r.


Legnicki teatr trzykrotnie zwyciężał w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Laureatami głównej nagrody były realizacje: „Ballada o Zakaczawiu”  w reż. Jacka Głomba (2001), „Made in Poland” w reż. Przemysława Wojcieszka (2005) oraz „Osobisty Jezus” w reż. Przemysława Wojcieszka (2007). W 20. edycji jubileuszowej (2014) sztuka duetu Paweł Wolak i Katarzyna Dworak „Droga śliska od traw. Jak to diabeł wsią się przeszedł” otrzymała nagrodę za najlepszy tekst dramatyczny konkursu.


Grzegorz Żurawiński