Drukuj

Niedziela 5 marca na legnickiej scenie teatralnej należeć będzie do zespołu łódzkiego Teatru Chorea, który inspiracji szuka w greckim antyku i mitologii. Wszystko rozpocznie się Koncertem Pieśni Antycznych, którego dopełnieniem będzie mocno uwspółcześniony dramat Eurypidesa o przekraczaniu granic moralnych, manipulacji, walce o władzę i konflikcie pomiędzy wiarą a wiedzą. Początek o godz. 19.00.


„Bachantki” i poprzedzający je koncert łódzkiej Chorei (nazwa teatru odwołuje się do greckiego tańca łączącego muzykę, ruch i słowo; nieprzypadkowo też słowa chór i korowód pochodzą z tego samego językowego, greckiego źródła) będzie piątą na Scenie Gadzickiego prezentacją gościnną w ramach legnickiego cyklu Modrzejewska – Dom Otwarty, który wystartował w maju ubiegłego roku.

Wieczór rozpocznie koncert, w którym dojdzie do zderzenia antycznego materiału z zupełnie już nowoczesnym brzmieniem (kierownictwo muzyczne Tomasz Krzyżanowski). Efektem jest miks orientalnej melodyki, harmonii i bliskowschodniej rytmiki, antycznych tekstów i energetycznych dźwięków we współczesnych aranżacjach.

Także w dramacie Eurypidesa antyczny tekst skonfrontowany zostanie ze współczesną scenografią, kostiumami i choreografią. Bachus przechadzać się będzie w białym garniturze, a jego towarzyszki zamiast zwierzęcych skór oraz wieńców z bluszczu i szyszek nosić będą sukienki z sieciówek, buty na obcasach i wymachiwać pistoletami. To m.in.  efekt współpracy Chorei  reżysera Tomasza Rodowicza z amerykańskim choreografem i tancerzem Robertem Haydenem.

Zanim widz zasiądzie na widowni warto, by przypomniał sobie okruchy greckiej mitologii. Warto wiedzieć kim był bóg wina i płodności Bachus (Dionizos), kim sławiące go pieśnią i ekstatycznymi tańcami bachantki (menady) symbolizujące pierwotne instynkty, czym były orgiastyczne bachanalie.  

W oryginale Eurypidesa „Bachantki” opowiadają o Bachusie,  który pod ludzką postacią przybywa do Teb by szerzyć swój kult i związane z nim rytuały: muzykę, taniec, pijackie orgie i krwawe ofiary. Dochodzi do konfliktu jego czcicieli z młodym władcą Teb Penteusem, którego za ów bunt przeciwko bóstwu spotyka krwawa śmierć z rąk własnej matki i rozszalałych menad. W tym sporze Bachus reprezentuje  świat dzikich instynktów, zaś Penteus logikę,  tradycyjną moralność i porządek. Mamy zatem opowieść o konflikcie wartości, w tym prawa i religii, przestrogę przed fanatyzmem z jednej strony i nadużyciami władzy z drugiej, ale też opowieść o zbiorowym szaleństwie i ostrzeżenie przed niebezpiecznymi bigoteryjnymi praktykami.

Spektakl „Bachantki”, trzecie po „Bakkusie” i "Tańcach Eurypidesa" podejście Chorei do tekstu Eurypidesa, to konfrontacja tych wątków przez odniesienie powstałych między nimi napięć do współczesnych relacji międzyludzkich w sytuacji, gdy potrzeba oczyszczenia przez złożenie ofiary została w zredukowana do manipulacji zbiorowościami i znajdywania kozła ofiarnego. To także o ludzkim szaleństwie, charyzmatycznych manipulatorach, idolach, którzy zastąpili bogów, ale i o problemie, który współcześnie nazywamy zderzeniem cywilizacji.

Teatr Chorea na Scenie Gadzickiego Teatru Modrzejewskiej w Legnicy. Koncert Pieśni Antycznych oraz „Bachantki” wg tragedii Eurypidesa w niedzielę 5 marca. Początek o godz. 19.00. Bilet na spektakl i koncert: 30 zł.

Grzegorz Żurawiński