Drukuj

Wortal Teatr dla Was podsumował kończący się rok na polskich scenach piórem Szymona Spichalskiego, autora Subiektywnego Alfabetu 2016 roku. Sporo jest o kobietach, zarówno o reżyserkach, jak i aktorkach. W tym także o tych, których dziełem była legnicka inscenizacja dramatu Julii Holewińskiej „Krzywicka/Krew” w reżyserii Aliny Moś-Kerger.


(…)
Kobiety - coraz ich więcej w polskim teatrze. Zwłaszcza reżyserek, bo na wydziałach teatrologicznych panowie od dawna są w mniejszości. W tegorocznej edycji Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej uwidacznia się przewaga artystycznych dokonań w wykonaniu przedstawicielek płci pięknej: Aliny Moś-Kerger czy Małgorzaty Warsickiej. Czy można jednak mówić o jakimś specyficznym "kobiecym" języku w teatrze? Raczej nie - reżyserki potrafią być w stylistyce zarówno chłodne i brutalne (jak Maja Kleczewska), jak też skupione na ciepłym przekazie oraz plastyce (przykład Joanny Gerigk).

(…)
Nie było zachwytów, nie miejsce tu też na analizy spektakli czy ról (odsyłam do recenzji). Na pewno mogę wyliczyć kilka interesujących pozycji, które na daną chwilę zapadły mi w pamięć. Z przedstawień: "Silesia, Silentia" Marka Fiedora we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, "Henrietta Lacks" Anny Smolar w CNK, projekt Agnieszki Wąsikowskiej "Tylko to, co zrobić należało". Z ról na pewno Grzegorz Małecki jako Gustaw/Konrad w "Dziadach" Eimuntasa Nekrosiusa, do tego zespół aktorski w "Krzywickiej/Krwi" Aliny Moś-Kerger z legnickiego Teatru Modrzejewskiej.

(…)

Cały autorski alfabet recenzenta znajdziesz TUTAJ!

(Szymon Spichalski, „Subiektywny Alfabet 2016 roku”, http://www.teatrdlawas.pl, 23.12.2016)