PAP: legnicki „Car Samozwaniec” obsypany nagrodami

  • Drukuj

„Klasyka Żywa” rozstrzygnięta! II nagrodę – w wysokości 100 tys. zł – będącą jednocześnie nagrodą specjalną im. Stanisława Hebanowskiego za najciekawsze odkrycie repertuarowe, przyznano Teatrowi im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy za spektakl „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” Adolfa Nowaczyńskiego w reżyserii Jacka Głomba. Do Legnicy trafiły także trzy inne nagrody. Depesza Polskiej Agencji Prasowej.


Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego w konkursie „Klasyka żywa” otrzymał Teatr Polski we Wrocławiu. Teatr wyróżniono za inscenizację Mickiewiczowskich „Dziadów”. W sobotę ogłoszono laureatów pierwszej edycji konkursu organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Jury konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” nagrodziło Teatr Polski we Wrocławiu za spektakl „Dziady. Część I, II, IV i wiersz Upiór” oraz za inscenizację „Dziadów Część III” Adama Mickiewicza w reżyserii Michała Zadary. Nagroda główna wynosi 150 tys. zł. Werdykt jury został ogłoszony w sobotę na antenie TVP Kultura.

83 przedstawienia w konkursie

Przed podjęciem decyzji, jury w składzie: Beata Guczalska, Tomasz Kubikowski, Artur Daniel Liskowacki, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Wanda Świątkowska, Jacek Sieradzki (przewodniczący) – obejrzało 83 przedstawienia konkursowe. Poza nagrodą główną, przyznano także dalsze dwie nagrody specjalne dla teatrów oraz nagrody indywidualne.

II nagrodę – w wysokości 100 tys. zł – będącą jednocześnie nagrodą specjalną im. Stanisława Hebanowskiego za najciekawsze odkrycie repertuarowe, przyznano Teatrowi im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy za spektakl „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” Adolfa Nowaczyńskiego w reżyserii Jacka Głomba.

Trzecią nagrodę – 50 tys. zł – otrzyma Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie za spektakl „Grażyna” według poematu Adama Mickiewicza, przeniesiony na scenę przez reżysera Radosława Rychcika.

Nagrody specjalne

Dwie nagrody specjalne (20 tys. zł) przyznano Miejskiemu Teatrowi Miniatura w Gdańsku za spektakl „Remus” Aleksandra Majkowskiego (reż. Remigiusz Brzyk) oraz Scenie Polskiej Teatru Cieszyńskiego w Czeskim Cieszynie – w koprodukcji z Zamkiem Cieszyn – za „Powsinogi beskidzkie” Emila Zegadłowicza w reżyserii Bogdana Kokotka.

Jury wyróżniło ponadto „istotną i cenną obecność wielu pozycji polskiej literatury klasycznej w programach artystycznych Teatru Wybrzeże w Gdańsku i Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy”.

Wyróżnienia indywidualne

Przyznano także 29 indywidualnych nagród i wyróżnień. Nagrody główne (10 tys. zł) otrzymali: w dziedzinie pracy dramatycznych – Robert Urbański za opracowanie dramaturgiczne spektaklu „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody”; w dziedzinie reżyserii – Michał Zadara, za „Dziady”; za pracę scenograficzną – Anna Met za „Bramy raju” Jerzego Andrzejewskiego we Wrocławskim Teatrze Współczesnym im. Edmunda Wiercińskiego, a także za „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego, wystawione w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.

W dziedzinie muzyki nagrodę główną otrzymał Jacek Wierzchowski za „Akropolis” Stanisława Wyspiańskiego w szczecińskim Teatrze Współczesnym; za choreografię wyróżniono Witolda Jurewicza za spektakl „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody”. Nagrodę główną w dziedzinie aktorstwa otrzymali: Barbara Wysocka za rolę Idalii w „Fantazym” Juliusza Słowackiego, w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Huebnera w Warszawie oraz Bartosz Porczyk za rolę Gustawa-Konrada w „Dziadach” Mickiewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu.

Konkurs na rocznicę 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce

Konkurs, organizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, został zainicjowany w związku z rocznicą 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce. W pierwszej edycji konkursu udział wzięło 60 teatrów z 31 miast.

Jak podkreślili organizatorzy, wszystkie spektakle złożyły się na „wyjątkowy, klasyczny repertuar, współtworząc »święto klasyki« w polskich teatrach”.

(PAP, „Teatr Polski we Wrocławiu zwycięzcą konkursu na najlepszą inscenizację rodzimej klasyki”, 28.11.2015)