Drukuj

Długi teatralny weekend w Legnicy zacznie się w czwartek, 26 listopada, a skończy w poniedziałek, 30 listopada. Artystyczna pięciodniówka to cztery tytuły w sześciu różnych miejscach prezentacji i festiwal wideo-artu. Program artystycznej kumulacji na scenach i telewizyjnym ekranie przedstawia Katarzyna Gudzyk.



„Droga śliska od traw…” na wałbrzyskich „Fanaberiach”

Zacznie się w czwartek 26 listopada o godz. 18.30 w ostatnim dniu 13. Wałbrzyskich Fanaberii Teatralnych na dużej scenie miejscowego Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego. Tam zaprezentowany zostanie legnicki spektakl Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak-Wolak (PiK) „Droga śliska od traw. Jak to diabeł wsią się przeszedł” w ich autorskiej reżyserii. To najlepszy tekst dramatyczny ubiegłorocznej edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Spektakl zdobył też kilka spośród głównych nagród Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu. Docenili go także dziennikarze i recenzenci oceniający legnickie przedsięwzięcia teatralne w plebiscycie na najciekawszą propozycję sceniczną cyklu Teatr Opowieści.


Dramaty po raz ostatni

W piątek, 27 listopada, legnicka publiczność teatralna zaproszona zostanie na godz. 18.00 na Scenę na Jordana (siedziba warsztatów teatralnych), gdzie odbędzie się trzecia, ostatnia odsłona dolnośląskiej akcji artystycznej Teatru Modrzejewskiej pn. „Czytajmy dramaty!” sfinansowanej przez Narodowe Centrum Kultury w programie „Kultura – Interwencje 2015”. Aktorzy zaprezentują „Tlen” Iwana Wyrypajewa. Czytanie dramatu, wyreżyserowane przez Agatę Dudę-Gracz, powtórzone będzie w niedzielę, 29 listopada, w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu oraz w poniedziałek, 30 listopada, w na scenie Jeleniogórskiego Centrum Kultury. Akcji towarzyszył otwarty konkurs dla miłośników dramatów na pisemne uzasadnienie propozycji tekstu do przeczytania na scenie. Autorzy dziesięciu najciekawszych rekomendacji będą zaproszeni na premierę „Raju wariatów” wg Strindberga (12 grudnia), którą reżyseruje Wawrzyniec Kostrzewski. Wtedy też poznamy laureata konkursu, który otrzyma nagrodę w wysokości 2 tys. zł.


Polityczny thriller na galowo

W sobotę, 28 listopada, w dniu ogólnopolskiego finału Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” i ogłoszenia wyników konkursu, podczas transmisji na żywo w TVP Kultura, legnicki teatr umożliwi oglądanie finałowej gali i wystawi własną sztukę, która uczestniczyła w konkursie. Na Scenie na Nowym Świecie pokaże polityczny thriller „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” Adolfa Nowaczyńskiego w adaptacji Roberta Urbańskiego i w reżyserii Jacka Głomba. Początek gali o godzinie 19. Wydarzenie odbędzie się równocześnie w 31 polskich miastach, w których wystawione zostaną wszystkie 83 spektakle biorące udział w konkursie organizowanym przez MKiDN i Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego z okazji 250-lecia teatru publicznego w Polsce.


„Orkiestra” w Teatrze Telewizji

W niedzielę, 29 listopada o godz. 22.55, Studio Teatralne Dwójki wyemituje filmową wersję legnickiego spektaklu „Orkiestra”(premiera teatralna we wrześniu 2011 r., premiera wersji telewizyjnej w grudniu 2013 r.) Krzysztofa Kopki i w reżyserii Jacka Głomba, ze zdjęciami Arkadiusza Tomiaka kręconymi m.in. w kopalni miedzi 600 metrów pod ziemią.W oparciu o wspomnienia, opowieści, relacje i anegdoty twórcy balladowej „Orkiestry” zrealizowanej w konwencji realizmu magicznego opowiadają o tym, jak powstawało mityczne miedziowe eldorado ściągające przybyszów z całej Polski. To właśnie telewizyjne widowisko, zrealizowane w koprodukcji legnickiego teatru z TVP Wrocław za pieniądze KGHM Polska Miedź S.A., w maju 2014 roku otrzymało wyróżnienie Europejskiego Stowarzyszenia Telewizji Regionalnych CIRCOM.


Festiwal dźwięku i obrazu

Od piątku do niedzieli (27-29 listopada) trwał będzie Festiwal Form Audiowizualnych Intermediale 2015. Do Legnicy przyjadą zespoły i artyści z Czech, Irlandii, Portugalii, Polski i Włoch.

Pierwszego dnia (piątek, 27 listopada) na scenie zobaczymy projekt Radio Internazionale, który w warstwie dźwiękowej i wizualnej nawiązuje do kolażowej techniki cut-up. Układ dźwięków budowany na odnalezionych i pochodzących z różnych czasów akustycznych artefaktach formalnie wpisuje się w tradycję kompozycji aleatorycznej. Słowo staje się tym, co widzialne i słyszalne, na pograniczu found footage, poezji konkretnej i spoken world, w których rym i rytm, powtórzenie i przypadek tworzą nowy kontekst. Zaraz po nich zagrają Włosi Alessandro Olla i Fabrizio Casti. Ich projekt „Esercizi di vertigine” to makrokompozycja audio-wideo, w której odbiorca płynnie przechodzi od elementów dźwiękowych do wizualnych. W tym procesie dopełniają się i ze sobą dialogują obrazy, akustyczne i elektroniczne dźwięki oraz inne elementy percepcyjne. Muzycy eksperymentują z elementami takimi jak cisza, granica, brak kształtu, falowanie, inne światy i zapętlenia. Ostatnim gościem wieczoru będzie sound designer Stanislav Abrahám. Muzyk jest autorem instalacji dźwiękowych, kompozycji do audycji radiowych, spektakli teatralnych i tanecznych oraz prac konceptualnych w przestrzeni publicznej. Inspiruje go fenomen ludzkiego głosu we współczesnej sztuce audiowizualnej. Jego główne pole poszukiwań to telekomunikacja, recording media oraz fenomen głosu oddzielonego od ciała. „Shapescapes”, najnowszy projekt Abraháma, to fuzja muzyki elektronicznej i field recordingu.

W sobotę (28 listopada) zagrają Miguel Carvalhais i Pedro Tudela jako @c. Muzycy współpracują ze sobą od piętnastu lat. Ich twórczość rozwija się w oparciu o autorskie podejście do kompozycji proceduralnej, muzyki konkretnej oraz improwizacji. Tworzą kompleksowe i strukturalne konstrukcje zakorzenione w eksperymentalnym sound arcie i tradycji performance. Improwizują w dialogu, konfrontacji i sposobie budowania kompozycji otwartej. Ich perfomanse to intensyfikacja procesów cyfrowo wzmacniających uwarunkowania dźwiękowe. Wśród zaproszonych gości są również Ian Fleming i Damian Tubritt. Ich projekt – „Tombola” – łączy w sobie różne tradycje muzyczne, techniki eksperymentalne i współczesne metody psychoakustyki. Zobaczymy też duet Inire tworzony przez Małgorzatę Dancewicz i Krzysztofa Pawlika. Muzycy zafascynowani wizualizacją muzyki i sonoryzacją obrazu, synestezją maszyn i konwergencją modularnie zestawionych przepływów energii zaproponują widzom pokazu wgląd w materialność wygenerowanego z siebie lub sprzężonego dźwięku i obrazu.

Festiwal organizowany jest przez legnickie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Artystycznych i Kulturalnych Netcetera przy współpracy Teatru Modrzejewskiej.


(Katarzyna Gudzyk, „Superweekend u Modrzejewskiej”, Tygodnik Regionalny Konkrety, 25.11.2015)