Drukuj

Po raz czwarty legnicki teatr wyrusza w objazd w ramach centralnego programu Teatr Polska. Uwspółcześniony „Ożenek” Gogola w reżyserii Piotra Cieplaka odwiedzi 11 miejscowości. Podróż zacznie się 3 listopada w Tczewie i zakończy 30 listopada w Żarach. To najdłuższa trasa legniczan w ramach realizowanego szósty rok z rzędu przedsięwzięcia warszawskiego Instytutu Teatralnego.


„Ożenek” to światowa klasyka. Klasyczną rosyjską komedię obyczajową Mikołaja Gogola z reżyser Piotr Cieplak otrzepał z naftaliny, przeniósł we współczesne realia,  satyrę zamienił na groteskę ryzykownie balansując na cienkiej linie między dramatem a kabaretem. ­ Finałowa katastrofa osiąga nieomal wymiar kosmiczny, dowodząc, że wiecznie żywe jest ludzkie zagubienie, potrzeba kontaktu, strach przed samotnością i jego drugie oblicze - strach przed związkiem.

- Jest to najdowcipniejszy spektakl, jaki zrobiłem w życiu. Wymyślanie kształtu przedstawienia razem z legnickim zespołem, który jest nadzwyczajnie zwarty, robotny i energetyczny, to była wielka zabawa i przyjemność – mówił reżyser po premierze wiosną br.

Odmiennie niż u Gogola w legnickiej inscenizacji mężów będzie szukać jednocześnie aż dziewięć pań chętnych do zamążpójścia, marzących o szczęściu, życiowej odmianie i skłonnych do zawarcia małżeńskiego kontraktu. O ich względy ubiegać się będzie siedmiu kandydatów, w większości z gatunku tych, co i chcieliby, i boją się. To nie jedyne odstępstwo od oryginału. We współczesnych realiach biur matrymonialnych i wielkiego powodzenia internetowych portali randkowych akcja komedii przeniesiona została z XIX-wiecznej Rosji do jednego ze współczesnych polskich klubów samotnych serc.

Uwspółcześniony legnicki „Ożenek” pod but bierze jednak nie tyle ludzkie tęsknoty i lęki, słabości i ułomności, ale wyrachowany i skomercjalizowany świat instytucjonalnych usług matrymonialnych. Przy okazji także kicz, jaki nieodmiennie towarzyszy temu biznesowi, co w spektaklu doskonale ilustruje muzyczny miks doskonale znany z każdego niemal wesela. Czego tu nie ma! I wielki hit Vaya Con Dios „(What’s a woman”) z frazą  „Czymże jest kobieta, kiedy mężczyzna nie stoi obok niej?”, i discopolowe „Weselny klimat tak się zaczyna, jest biały welon, a w nim dziewczyna”, a do tego słynny walc z filmowych „Nocy i dni” i liryczna „Wymyśliłam cię” Ireny Jarockiej.

Mimo uwspółcześnienia bohaterów i akcji, legnicka inscenizacja pełnymi garściami czerpie z humorystycznych fraz Gogola (w kapitalnym przekładzie Juliana Tuwima), starając się nie uronić żadnej z najzabawniejszych, jak opowieści o Sycylii… pełnej wody, kanałów, gondoli oraz ponętnych Włoszek… gadających po francusku. Miłośnicy klasyki mogą być lekko zdezorientowani reżyserską stylizacją, ale nie powinni czuć się zawiedzeni.

„To bardzo solidne przedstawienie teatru mieszczańskiego. Spełnia znakomicie swoje główne zadanie. Widzowie bawili się świetnie, a wychodząc, żywo dyskutowali o problemach doboru małżeńskiego” – zauważył w popremierowej recenzji kulturoznawca i krytyk teatralny Mirosław Kocur.

TRASA: 3.11.2014 godz. 19. Centrum Kultury i Sztuki w Tczewie; 4.11.2014 godz. 19. Wejherowskie Centrum Kultury; 10.11.2014 godz. 19. Krotoszyński Ośrodek Kultury; 16.11.2014 godz. 18. Miejski Ośrodek Kultury w Głogowie; 17.11.2014 godz. 19. Ośrodek Kultury w Oławie; 24.11.2014 godz. 18. Dolnośląski Ośrodek Kultury w Brzegu Dolnym; 26.11.2014 godz. 19. Dzierżoniowski Ośrodek Kultury; 27.11.2014 godz. 19. Ząbkowicki Ośrodek Kultury; 28.11.2014 godz. 18. Kłodzkie Centrum Kultury Sportu i Rekreacji; 29.11.2014 godz. 18. Świdnicki Ośrodek Kultury; 30.11.2014 godz. 19. Żarski Dom Kultury

Dla legnickiego teatru objazd z „Ożenkiem” będzie czwartą i najdłuższą artystyczną wędrówką w programie Teatr Polska. W roku 2009 Teatr Modrzejewskiej odbył ją z „Szawłem” Roberta Urbańskiego w reżyserii Jacka Głomba (Jawor, Złotoryja, Bolesławiec, Chojnów, Gostyń, Krotoszyn i Jarocin), w roku 2010 z „Otellem” w adaptacji Krzysztofa Kopki i w reżyserii Jacka Głomba (Radków, Nowa Ruda, Złotoryja, Chojnów, Bolesławiec, Gostyń, Krotoszyn, Jarocin), a w roku 2013 ze spektaklem „Zrozumieć H.” Pawła Palcata w jego autorskiej reżyserii (Żary, Ząbkowice Śląskie, Kłodzko, Dzierżoniów, Świdnica, Lubin).

Realizowany szósty rok z rzędu program Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, korzystający ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, o nazwie TEATR POLSKA, umożliwia prezentacje spektakli w miejscowościach, które mają utrudniony dostęp do kultury. Inspiracją dla jego powstania  był Teatr Reduta Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego, który w okresie Drugiej Rzeczpospolitej organizował tournées spektakli przemierzając wiele, nawet kompletnie peryferyjnych,  miejscowości na ziemiach całej ówczesnej Polski.

Grzegorz Żurawiński