Drukuj

Legnicki festiwal teatralny zmienia formułę. Zamiast – jak było w ubiegłorocznej edycji - jednego czterodniowego wydarzenia,  w okresie od kwietnia do listopada br. odbędą się cztery weekendowe prezentacje wybranych teatrów. W każdej dwudniowej odsłonie zaproszony zespół artystyczny pokaże 2-3 przedstawienia.

Nie zmienia się natomiast główna idea festiwalu, jaką jest prezentowanie teatrów dobranych wedle kryterium oryginalności artystycznej, poszanowania teatralnego kunsztu, różnorodności języka przekazu i wymykania się obowiązującym modom. Organizatorzy: Fundacja Teatru Nie-Złego z Wrocławia oraz Teatr Modrzejewskiej mają świadomość, że Legnica jest miastem jednego teatru. Ich ambicją jest zatem umożliwienie mieszkańcom zapoznanie się nie tylko  z wybitnymi artystami teatru, ale też z całą różnorodnością stylów i estetyk w obrębie tej sztuki.

Idea festiwalu „kroczącego” wynika głównie z chęci stałego podtrzymywania zainteresowania teatrem w mieście, stworzenia większej ilości spotkań i wydarzeń w ramach jednej edycji, co umożliwić ma integrację widzów, wolontariuszy i wszystkich innych osób zaangażowanych w jego powstawanie.

- Wybranie czterech weekendów pozwoli nam na zaprezentowanie czterech teatrów w szerszej niż pojedyncza odsłonie. Każdy z zaproszonych zespołów pokaże dwa lub trzy przedstawienia, a jego przyjazd połączymy z rozmowami twórców przedstawień z widownią, wykładami i wystawami. Taki profil wydarzenia pozwoli na dokładne zapoznanie się z przyjeżdżającym teatrem, spełniać więc będzie funkcję nie tylko artystyczną, ale i edukacyjną – wyjaśnia współorganizatorka i dyrektor artystyczny festiwalu Katarzyna Knychalska z wrocławskiej Fundacji Teatru Nie-Złego, redaktor naczelna kwartalnika teatralnego Nietak!t.

- Nie bez znaczenia jest fakt, że za te same i nieduże pieniądze pokażemy więcej. Będzie to zatem niedrogi festiwal i – co nie bez znaczenia - zarówno dla nas organizatorów, jak i dla widzów – zapewnia dyrektor legnickiego teatru Jacek Głomb.

Bilet na jedno przedstawienie kosztować będzie 45 zł (ulgowy 30 zł). Karnet na wszystkie spektakle 250 zł (165 zł). W ramach licznych promocji będzie m.in. „bilet za dychę”. To specjalna oferta dla uczniów i studentów. Dla nich jeden zbiorowy bilet dla 10 osób na jeden festiwalowy weekend kosztować będzie 200 zł (czyli 10 zł dla osoby za jedno przedstawienie).

Budżet festiwalu to 265 tys. zł, na który złożą się: dotacja Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (87 tys. zł), wsparcie Fundacji „Polska Miedź” w Lubinie (150 tys. zł) oraz wkład własny teatru (28 tys. zł).

Do drugiej edycji festiwalu zaproszone zostały: 21-22 kwietnia Teatr na Woli z Warszawy („Nasza klasa”, „Koziołek Matołek”), 2-3 czerwca Teatr Wierszalin z Supraśla („Wierszalin. Reportaż o końcu świata”, „Bóg Niżyński”), 15-16 września Teatr ZAR z Wrocławia („Fragmenty o przeczuciach nieśmiertelności ze wspomnień wczesnego dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie”, „Anhelli. Wołanie” – dwukrotna prezentacja całego tryptyku) oraz 17-18 listopada Teatr Provisorium z Lublina („Bracia Karamazow”, „Trans-Atlantyk” lub „Ferdydurke”).

W ramach każdego weekendu odbywać się będą spotkania z artystami oraz koncerty w klubie festiwalowym.

Grzegorz Żurawiński