Drukuj

Sukces stolicy Dolnego Śląska to także sukces Teatru Modrzejewskiej, który jako jedyna (!) pozawrocławska instytucja weźmie udział w projekcie. Znany już legniczanom „Ośrodek Nowy Świat” i tajemnicza „Akcja podwórkowa” to pomysły rodzimej sceny, które zdobyły uznanie organizatorów. Pisze Bartłomiej Rodak.

– Wrocław nie może ugrać Europejskiej Stolicy Kultury bez Dolnego Śląska – uważa Jacek Głomb, dyrektor Teatru Modrzejewskiej.– Dlatego kilka najbliższych lat będzie probierzem tej współpracy. Dla nas uczestnictwo w ESK 2016 to nie tylko prestiż, ale też pieniądze. Na razie przyznano nam 45 tys. euro, choć mam nadzieję na dużo więcej. Jestem przekonany, że uda się zdobyć fundusze na kapitalny remont Nowego Światu. Ośrodek jest wpisany w działania projektu, a trzeba najpierw go wyremontować – podkreśla Głomb, który razem z dyrektorem Muzeum Miedzi Andrzejem Niedzielenką jako jedyni legniczanie zasiadali we Wrocławskiej Radzie Kultury – instytucji powołanej do pracy przy ESK 2016.

Jak mówi szef legnickiej sceny, twórcy wrocławskiej aplikacji podkreślili rolę i znaczenie docierania sztuki w przestrzenie zdegradowane, a na tym polu legnicki teatr ma spore doświadczenie.

– Tu jest właśnie nasza rola. Nie wyobrażam sobie Teatru Współczesnego albo Teatru Polskiego, grających na przykład w zaniedbanym podwórku, bo to nie ich charakter czy estetyka. Są artyści, którzy chcą się pobrudzić i tacy, którzy nie chcą. My należymy do tych pierwszych – zapewnia Jacek Głomb.

ESP 2016 kosztować ma 500 mln euro. Spośród 600 projektów, które zgłoszono, wybrano zaledwie 150. Wśród tych o charakterze społecznym znalazły się dwa zgłoszone przez legnicki teatr.

„Brudna” Akcja Podwórkowa to plenerowe widowisko – wakacyjna karawana, z jaką legnicki teatr objeździ opuszczone i zdegradowane podwórka dolnośląskich miast. Spektakl będzie uniwersalną opowieścią o historii tej części Polski i jej trudnym, wielokulturowym charakterze.

Natomiast Ośrodek Nowy Świat to ożywienie znajdującego się w 100-letniej zrujnowanej kamienicy teatralnego ducha. Podczas warsztatów młodzi ludzie z wielu krajów Europy odtworzą historię budynku i dzielnicy, niosąc przesłanie tolerancji i zrozumienia.

(Bartłomiej Rodak, „Teatr od brudnej roboty”, Konkrety.pl, 29.06.2011)