Drukuj
Kobiece i zespołowe „Mamatango” na Scenie na Piekarach oraz pełnoobsadowy „Palę Rosję! – opowieść syberyjska” Krzysztofa Kopki w reżyserii Jacka Głomba na dużej scenie teatru to legnickie propozycje na najbliższe sobotnie popołudnie i wieczór (10 kwietnia). Oprócz widzów oba spektakle obejrzą i ocenią jurorzy XVI Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.


„Mamatango”
(Scena na Piekarach, godz. 17.00) to spektakl nietypowy – afabularny, w warstwie językowej dokumentalny, silnie emocjonalny. Jego źródła tkwią w kilkudziesięciu rozmowach o kobietach, które legnickie aktorki nagrały w grudniu ubiegłego roku w jednej z galerii handlowych i przeniosły na scenę. W przedstawieniu – jak w życiu – odnajdziemy elementy banalnej codzienności, ale też komedii i tragedii. Nieprzypadkowo rzecz dzieje się w umownej miejskiej przestrzeni, gdzieś na skrzyżowaniu ulic Radosnej i Cmentarnej.

Kluczowym zabiegiem inscenizacyjnym jest w nim wpisanie ludzkich opowieści w rytm chaosu, jakim jest nieustanny bieg przez życie, w którym wykonujemy miliony potrzebnych i niepotrzebnych ruchów, celowych i przypadkowych działań, wypowiadamy nadmiar słów. Podkreśla to dokumentalna chropowatość języka i symultaniczność opowiadanych historii. Położone naprzeciwlegle widownie słuchają (kolejno i naprzemiennie) różnych opowieści, niektóre pełnią zaś tylko rolę dźwiękowego tła.

„Wysłuchujemy historii o spełnieniu i jego braku, o miłości, rozstaniach, śmierci, marzeniach, oczekiwaniach wobec życia i tego, co może po nim nastąpić”
– zauważyła Magda Piekarska, z Gazety Wyborczej Wrocław. „Posłuchajcie tych bab. Mają siłę” dodał Krzysztof Kucharski w dzienniku Polska Gazeta Wrocławska.

„Palę Rosję! – opowieść syberyjska”
(Duża Scena, godz. 20.00) to komediodramat Krzysztofa Kopki w reżyserii Jacka Głomba, z którym teatr przez trzy tygodnie podróżował po Rosji jesienią ubiegłego roku. Akcja sztuki rozgrywa się na Syberii współcześnie, gdy polscy turyści wybiorą się na „Sybirskie safari”, jak też w roku 1849, opowiadając mało znany epizod nieudanego powstania polskich zesłańców. Śladem grobów przodków, szukając prawdy o historii, ruszą ich współcześni potomkowie. Okaże się jednak, że nie ma jednej prawdy, w zamian są mity i stereotypy.

„Legniccy twórcy inspirowali się groteskowymi pamfletami z lat 20.: frywolną nowelą erotyczno-polityczną Paula Moranda ("Palę Moskwę") i katastroficzną powieścią Brunona Jasieńskiego (który w odpowiedzi napisał Francuzowi "Palę Paryż" o zemście proletariatu i zagładzie stolicy europejskiej burżuazji). Zamiast apokalipsy zaproponowali jednak utopię. Transgraniczną utopię, w której butelka nalewki z muchomorów jest w stanie załagodzić wszelkie spory, a piękności jakby z Tarantina - przełamać wszelkie uprzedzenia. Spektakl to komedia antymartyrologiczna. Gęsto w nim od narodowych stereotypów, na zmianę obalanych i podbijanych. Bułhakow i rosyjska mafia, wieszcze i powstania, cele śmierci i syberyjskie safari (…). Jacek Głomb poprowadził opowieść z charakterystycznym dla siebie upodobaniem do prostych środków, wyrazistych ról charakterystycznych i baśniowości przebijającej przez to, co zbyt przaśne, zbyt podniosłe czy zbyt aktualne” – zauważyła Joanna Derkaczew z Gazety Wyborczej.

Zarówno „Mamatango”, jak i „Palę Rosję!...” (a także „Pracapospolita, czyli tacy sami” zrealizowana przez autorsko-reżyserski duet Katarzyna Dworak i Paweł Wolak) to spektakle zgłoszone do tegorocznej edycji XVI Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanego przez Teatr Narodowy i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Z tego też powodu dwa pierwsze tytuły znajdą się w sobotę 10 kwietnia pod lupą jurorów konkursu. Swój przyjazd do Legnicy zapowiedzieli: Dorota Jarząbek, Bartosz Zaczykiewicz, Andrzej Lis, Maryla Zielińska i Łukasz Drewniak.

Grzegorz Żurawiński