Drukuj
Twórcy nowego spektaklu Teatru im. Modrzejewskiej przeprowadzili około 80 rozmów z legniczanami (kobietami, mężczyznami i dziećmi) którzy przyszli do galerii handlowej na zakupy. Wypowiedzi stały się szkieletem „Mamatanga”. Powstał spektakl o współczesnych kobietach, ich relacjach, marzeniach, troskach, mieście, w którym żyją. Anonsuje Agnieszka Grzegorzewska.

Wyjątkowa jest ekipa tworząca „Mamatango”, są to prawie wyłącznie kobiety: wszystkie aktorki Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy i kanadyjski aktor Devin McCracken. W dodatku w zespole mieszają się narodowości i języki: francuski, angielski, hiszpański. Spektakl reżyseruje Anna McCracken.

- Ten spektakl wynika z potrzeby rozwoju zespołu. Udział osób spoza zespołu i spoza kraju: reżyserki, scenografki, choreografki przynosi nową energię, nowe myślenie o teatrze – mówi dyrektor Teatru im. Modrzejewskiej, Jacek Głomb. Przyznaje, że początkowo nie wierzył w ten pomysł. Wydawało mi się, że jak wiele podobnych zebrany materiał zostanie zmanipulowany, ułożony tak, aby pasował do z góry założonej tezy. A jednak sam zobaczył, że kontakt między światem a teatrem rzeczywiście został nawiązany.

Scenografka, Esther Dandani, była zaskoczona rozmowami, które były punktem wyjścia dla spektaklu. - Nie oczekiwałam takich tematów, były bardzo wzruszające – mówi Esther. W scenografii próbowała oddać swoje wrażenia ze spacerów po mieście, z obserwacji ludzi i architektury.

- Teatr jeszcze nigdy nie eksplorował takich przestrzeni. Te wypowiedzi są wstrząsające prawdą nie literacką, ale ludzką – komentuje Jacek Głomb.

Wystawienie spektaklu w tym miejscu, na Scenie na Piekarach było naturalne, ono pasuje do tego tematu. Jacek Głomb nie wyobraża sobie, żeby z taką treścią iść za kotary, czyli na Dużą Scenę. Poza tym chce się tą sceną chwalić, pokazywać ją światu. W spektaklu zobaczymy elementy tanga argentyńskiego, a także parkour.

- Parkour to przekaz z wewnętrznego świata, myślę, że Legnica to bardzo dobre miejsce na taki przekaz. Cieszę się, że to kobiety prezentują parkour, bo zwykle jest on postrzegany jako „męska robota” – mówi Inés Hernández, która zajmuje się przy „Mamatangu” szeroko pojętym ruchem scenicznym.

Premiera spektaklu 14 lutego 2010 na Scenie na Piekarach.

(Agnieszka Grzegorzewska, "Kobiety o kobietach", www.e-piastowska.pl; 11.02.2010)