100 tysięcy widzów obejrzało w Polsce „Operację Dunaj”

  • Drukuj
Polski Instytut Sztuki Filmowej opublikował zestawienie dokumentujące kinową frekwencję na polskich filmach w roku 2009. Absolutnymi liderami zestawienia, co nie jest niespodzianką, są romantyczna komedia „Kochaj i tańcz” oraz pomnikowy „Popiełuszko” – jedyne polskie filmy z ponad milionem widzów. Wynik osiągnięty przez polsko-czeską „Operację Dunaj” w reżyserii Jacka Głomba, która na ekranach pojawiła się w sierpniu ub. roku, jest przyzwoity.


Polski Box Office 2009 (pierwsza 40. zestawienia PISF):


1.    Kochaj i tańcz -1.336.102
2.    Popiełuszko -1.312.230
3.    Idealny facet dla mojej dziewczyny - 689.730
4.    Galerianki - 567.098
5.    Miłość na wybiegu - 454.471
6.    Wojna polsko-ruska - 440.757  
7.    Nigdy nie mów nigdy - 410.607
8.    Ile waży koń trojański?* - 374.012
9.    Włatcy Móch - 370.710
10.    Dzieci Ireny Lendlerowej - 347.922
11.    Rewers - 331.637
12.    U Pana Boga za miedzą - 275.151
13.    Generał Nil - 271.961
14.    Dom zły - 181.391
15.    Złoty środek - 176.742
16.    Magiczne drzewo - 173.872
17.    Tatarak - 119.897
18.    Janosik - 110.713
19.    Antychryst - 107.909
20.    Operacja Dunaj - 93.344  
21.    Zamiana - 91.719
22.    To nie tak jak myślisz, kotku* - 71.727   
23.    Gwiazda Kopernika - 71.199  
24.    Mała Moskwa* - 51.607
25.    Mniejsze zło - 50.260
26.    Zero - 49.988
27.    Generał - zamach na Gibraltarze - 48.798
28.    Ostatnia akcja - 40.183
29.    Wino truskawkowe - 33.376   
30.    Bracia Karamazow - 25.069  
31.    Jeszcze nie wieczór - 24.354  
32.    Enen - 20.948
33.    Afonia i pszczoły - 20.376  
34.    33 sceny z życia* - 15.880
35.    Gry wojenne - 14.685
36.    Drzazgi - 9.057
37.    Miasto z morza - 8.859   
38.    Tulipan - 4.092
39.    Świadectwo* - 3.694
40.    Po-lin - 3.075

* - filmy, które premierę miały w roku 2008.

O czy świadczy powyższe zestawienie? Najogólniej, że polskie kino ma się lepiej, niż jeszcze kilka lat temu. Nadal jednak na naszych ekranach królują komedie romantyczne i historyczne freski (wcześniej "Katyń", teraz "Popiełuszko"). To one ściągają do kin prawdziwie masową widownię. Na powodzenie filmu olbrzymi wpływ ma także reklama i to znacznie większe, niż ewentualne sukcesy festiwalowe i najlepsze nawet recenzje krytyków.

Frekwencja jest też silnie zależna od liczby kopii skierowanych przez dystrybutora do eksploatacji. Pierwsza trójka w zestawieniu dysponowała odpowiednio 152, 181 i 175 kopiami skierowanymi do kin. Dla porównania „Operacja Dunaj” Jacka Głomba miała ich 57, a „Mała Moskwa” Waldemara Krzystka – 71.

Na ostateczny wynik wpływ ma także termin wprowadzenia filmu na ekrany, choć i tak większość widzów ogląda filmy w pierwszych tygodniach eksploatacji, gdyż kina bardzo szybko przestawiają się na kolejne nowości. Dobrym przykładem tego zjawiska jest „Świadectwo” Pawła Pitery o życiu papieża Jana Pawła II na podstawie bestsellerowej książki kardynała Stanisława Dziwisza (ponad milion sprzedanych egzemplarzy!), które mimo imponującej liczby 180 kopii w drugim roku eksploatacji oglądało zaledwie 3.694  widzów.

(żuraw)