Polski Instytut Sztuki Filmowej opublikował zestawienie dokumentujące kinową frekwencję na polskich filmach w roku 2009. Absolutnymi liderami zestawienia, co nie jest niespodzianką, są romantyczna komedia „Kochaj i tańcz” oraz pomnikowy „Popiełuszko” – jedyne polskie filmy z ponad milionem widzów. Wynik osiągnięty przez polsko-czeską „Operację Dunaj” w reżyserii Jacka Głomba, która na ekranach pojawiła się w sierpniu ub. roku, jest przyzwoity.
Polski Box Office 2009 (pierwsza 40. zestawienia PISF):
1. Kochaj i tańcz -1.336.102
2. Popiełuszko -1.312.230
3. Idealny facet dla mojej dziewczyny - 689.730
4. Galerianki - 567.098
5. Miłość na wybiegu - 454.471
6. Wojna polsko-ruska - 440.757
7. Nigdy nie mów nigdy - 410.607
8. Ile waży koń trojański?* - 374.012
9. Włatcy Móch - 370.710
10. Dzieci Ireny Lendlerowej - 347.922
11. Rewers - 331.637
12. U Pana Boga za miedzą - 275.151
13. Generał Nil - 271.961
14. Dom zły - 181.391
15. Złoty środek - 176.742
16. Magiczne drzewo - 173.872
17. Tatarak - 119.897
18. Janosik - 110.713
19. Antychryst - 107.909
20. Operacja Dunaj - 93.344
21. Zamiana - 91.719
22. To nie tak jak myślisz, kotku* - 71.727
23. Gwiazda Kopernika - 71.199
24. Mała Moskwa* - 51.607
25. Mniejsze zło - 50.260
26. Zero - 49.988
27. Generał - zamach na Gibraltarze - 48.798
28. Ostatnia akcja - 40.183
29. Wino truskawkowe - 33.376
30. Bracia Karamazow - 25.069
31. Jeszcze nie wieczór - 24.354
32. Enen - 20.948
33. Afonia i pszczoły - 20.376
34. 33 sceny z życia* - 15.880
35. Gry wojenne - 14.685
36. Drzazgi - 9.057
37. Miasto z morza - 8.859
38. Tulipan - 4.092
39. Świadectwo* - 3.694
40. Po-lin - 3.075
* - filmy, które premierę miały w roku 2008.
O czy świadczy powyższe zestawienie? Najogólniej, że polskie kino ma się lepiej, niż jeszcze kilka lat temu. Nadal jednak na naszych ekranach królują komedie romantyczne i historyczne freski (wcześniej "Katyń", teraz "Popiełuszko"). To one ściągają do kin prawdziwie masową widownię. Na powodzenie filmu olbrzymi wpływ ma także reklama i to znacznie większe, niż ewentualne sukcesy festiwalowe i najlepsze nawet recenzje krytyków.
Frekwencja jest też silnie zależna od liczby kopii skierowanych przez dystrybutora do eksploatacji. Pierwsza trójka w zestawieniu dysponowała odpowiednio 152, 181 i 175 kopiami skierowanymi do kin. Dla porównania „Operacja Dunaj” Jacka Głomba miała ich 57, a „Mała Moskwa” Waldemara Krzystka – 71.
Na ostateczny wynik wpływ ma także termin wprowadzenia filmu na ekrany, choć i tak większość widzów ogląda filmy w pierwszych tygodniach eksploatacji, gdyż kina bardzo szybko przestawiają się na kolejne nowości. Dobrym przykładem tego zjawiska jest „Świadectwo” Pawła Pitery o życiu papieża Jana Pawła II na podstawie bestsellerowej książki kardynała Stanisława Dziwisza (ponad milion sprzedanych egzemplarzy!), które mimo imponującej liczby 180 kopii w drugim roku eksploatacji oglądało zaledwie 3.694 widzów.
(żuraw)