Drukuj
Dla sentymentalnych fanów wrocławski zespół Kormorany to legenda undergroundu - zaczynał w pierwszej połowie lat 80., ich często nielegalne muzyczne happeningi, odbywające się w tak dziwnych miejscach jak bunkry i schrony, często kończyły się interwencją policji – wspomina Rafał Zieliński. Ukazała się czwarta płyta w dorobku zespołu znanego m.in. z bliskiej współpracy z legnicką sceną dramatyczną.

Skład zespołu był ruchomy, grali bez wcześniejszych prób, występy były improwizowane, a pierwszymi utworami, jakie wykonali, były kolędy z obscenicznymi tekstami.

Z kolei dla wielbicieli teatru Kormorany to ciągle żywa gwiazda gatunku, specjaliści od komponowania ilustracji dźwiękowych do spektakli. Ich przygoda z tym środowiskiem rozpoczęła się także w latach 80., kiedy to zaczęli współpracę z teatrem Klinika Lalek z Wolimierza; w 1993 roku Piotr Cieplak poprosił ich o napisanie muzyki do swojej "Historyi o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim". Przedstawienie odniosło sukces, a wśród tych, którzy najbardziej się do tego przyczynili, wymienia się właśnie Kormorany i ich muzykę.

Od tego czasu wrocławianie skomponowali muzykę do ponad 30 spektakli, a część swojego dorobku zamieścili na wydanej w 2008 roku "La Musica Teatrale". Pięciopłytowy box ukazał się jednak w nakładzie zaledwie 500 sztuk. Znalazły się na nim ścieżki dźwiękowe czterech spektakli: "Wesołe kumoszki z Windsoru", wspomniana "Historyja...", "Wspólny pokój" i "Król Lear". Piąty krążek, "Księga Eklezjastesa", to fragmenty muzyki z dziesięciu innych przedstawień.

Dwupłytowa "La Musica Teatrale 2" to zapis muzyki z trzech innych spektakli. Na pierwszym krążku znalazły się utwory z "Opowiadań dla dzieci", sztuki wystawionej przez Cieplaka w Teatrze Narodowym w Warszawie w 2007 roku, na drugim dźwięki z przedstawienia "Daily soup" Małgorzaty Bogajewskiej, pokazanego w tym samym roku również w Teatrze Narodowym, oraz piosenki ze sztuki "Król umiera, czyli ceremonie" Cieplaka z Teatru Starego w Krakowie z roku 2008.

Łącznie prawie 60, często bardzo krótkich (niektóre mają nawet po kilkanaście sekund) utworów o totalnie różnym charakterze: znajdziemy tu reggae wspomagane klaksonami samochodowymi, jazzujące pianino, prawie folkową balladę graną na flecie i harfie, jarmarczne melodyjki wygrywane na cymbałkach i przestrzenne, syntezatorowe akordy. Nie ma co tych kilkudziesięciu kompozycji szczegółowo opisywać, warto jednak ich posłuchać, bo "La Musica Teatrale 2" to porcja bardzo różnorodnych, ale miłych, często wręcz kojących dźwięków.

Płyta Kormorany, "La Musica Teatrale 2"; Stowarzyszenie Kulturalno-Artystyczne Rita Baum, 2009

(Rafał Zieliński, „Legendarny zespół Kormorany wydał płytę”, www.gazeta.pl, 5.01.2009)


Od redaktora serwisu:

Kormorany znane są m.in. z wieloletniej współpracy z legnickim Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej. W aktualnym składzie zespół stworzył muzykę i występował na żywo w „Portowej Opowieści” (2004) i „Otellu” (2006). Z tym ostatnim spektaklem odbył także trzytygodniowe tournee artystyczne po Stanach Zjednoczonych (Santa Barbara, Los Angeles, Chicago). Ostatnio (2008) Kormorany skomponowały i nagrały materiał muzyczny do spektaklu „Sami”.

Na zamówienie legnickiej sceny dramatycznej i I Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Miasto” w Legnicy Kormorany skomponowały muzykę, składającą się na plenerowy koncert w ich autorskim wykonaniu, otwierający we wrześniu 2007 roku ten festiwal. Ten sam materiał muzyczny zarejestrowany miesiąc później we wrocławskim klubie jazzowym Rura przeniesiony został na płytę zatytułowaną „Miasto” (drugą w wieloletnim dorobku zespołu).

Aktualnie zespół tworzą: Piotr Bluesman Jankowski – gitara, Krzysztof Konik Konieczny – gitara, Jacek Tuńczyk Fedorowicz – bas i Artur Gaja Krawczyk – perkusjonalia.