Drukuj
Ta liryczna komedia omyłek jest efektem reżyserskiej współpracy tancerza i choreografa Leszka Bzdyla  i dramaturga Krzysztofa Kopki. Powstało widowisko sceniczne, które jest popisem zespołowej gry, wszechstronności legnickich aktorów i inscenizacyjnych umiejętności realizatorów. Sztuką, która premierę miała niemal równo rok temu legnicki teatr rozpoczyna sceniczny rok 2010. Wieczorne spektakle na dużej scenie w piątek i sobotę 8 i 9 stycznia o 19.00.

Tytułowy bohater pisze piękne listy miłosne do kochanej kobiety w imieniu swojego kompana i przyjaciela. Z każdym kolejnym coraz bardziej rozkochuje w konkurencie obiekt własnej miłości i pożądania. To sytuacja, która może skończyć się banałem, albo uczuciową i życiową katastrofą. Zgodnie z regułami gatunku w siedemnastowiecznym tle mamy wojnę francusko-hiszpańską, masakry między katolikami i protestantami, ale przede wszystkim klasyczne motywy komediowe i awanturnicze z klasyki opowieści płaszcza i szpady.

„Cyrano Pawła Wolaka to dość podejrzane i skomplikowane indywiduum, w którym współistnieją dobro ze złem, bezinteresowna szlachetność ze skłonnością do intrygi, żołnierska odwaga z cywilnym tchórzostwem, a błyskotliwemu umysłowi towarzyszy zwykła głupota. To zakompleksiony egoista niezdolny do prawdziwej miłości, któremu równie daleko do Roksany (w tej roli aż cztery aktorki!), jak do szlachetnego ideału rycerza swojej wybranki. W legnickiej adaptacji to perwersyjnie trudna rola, z której aktor wyszedł obronną ręką” – pisałem w popremierowej recenzji starając się opisać główną postać tej „heroicznej komedii”.

„Kopka i Bzdyl zapraszają nas w podróż do wnętrza głowy Cyrana, który z rzadka przemienia się w poetę i oficera straży. Częściej widzimy go jako zdystansowanego wobec wydarzeń mężczyznę we współczesnym stroju. A na scenie dzieje się wiele: za pomocą kolejnych scen-obrazów reżyserzy przenoszą nas na pola bitew, na siedemnastowieczne paryskie salony i balkony, gdzie kochankowie przeżywają miłosne uniesienia” – napisała w popremierowej recenzji Katarzyna Kamińska z Gazety Wyborczej Wrocław.

„Legnicki „Cyrano de Bergerac” nie jest może fenomenem sztuki scenicznej, ale z pewnością wykracza ponad przeciętność. Brawa należą się na pewno za próbę, raczej udaną, nawiązania dialogu między współczesnością a klasyką komedii. Wreszcie za zachowanie proporcji, co pozwala wierzyć, że spektakl przypadnie do gustu widzom mniej, jak i bardziej wyrobionym”- zauważyła w Konkretach.pl Katarzyna Gudzyk.

„Ciekawie rozplanowany został ruch. Aktorzy poruszają się nie tylko na scenie. Ponieważ historia jest mocno awanturnicza, przemieszczają się też po wybiegu na widowni, biegają po stromych drewnianych schodach, wyskakują z okna loży. Spektakl, zrealizowany wspólnymi siłami reżyserów Leszka Bzdyla (widać tu jego doskonałą rękę do projektowania ruchu scenicznego) i Krzysztofa Kopki, jest dowcipny (widzowie reagują bardzo żywo na tekst), nie przerysowany, klasyczny. Wsparty gustowną scenografią Małgorzaty Bulandy i fantastyczną, klimatyczną i subtelną muzyką Bartka Straburzyńskiego” – oceniła Magdalena Talik z portalu kulturaonline.

„Legnicki Bergerac to widowisko. Ma się podobać szerokiej publiczności. Jest więc barwnie, wartko i z przytupem. Elementy teatru tańca przeplatają się ze scenami wyjętymi z komedii dell”arte. Obok momentów lirycznych , jak rozmowa konkurenta Bergeraca – Christiana (Paweł Palcat) z Roksaną (Gabriela Fabian) są też energetyczne – zawsze, gdy w zasięgu wzroku pojawiają się rozśpiewani kadeci (Ewa Galusińska, Zuza Motorniuk, Justyna Pawlicka, Magda Skiba) czy zabawne – serwowane przez hrabiego de Guiche, fenomenalnie wykreowanego przez Rafała Cielucha. Rozszerzenie przestrzeni scenicznej pozwala wprowadzić widza w środek barwnego korowodu, wzbogaconego precyzyjnymi strojami Małgorzaty Bulandy i nastrojową muzyką Bartosza Straburzyńskiego – pisała recenzentka Katarzyna Knychalska, prezeska Fundacji Teatr Nie-Taki.


Teatr Modrzejewskiej w Legnicy
Edmond Rostand
CYRANO DE BERGERAC
przekład: Joanna Walter, Janusz Margański

reżyseria: Leszek Bzdyl i Krzysztof Kopka
scenografia i kostiumy: Małgorzata Bulanda
muzyka: Bartosz Straburzyński
inspicjent-sufler: Mariusz Sikorski
premiera: 18 stycznia 2009


Obsada: Cyrano de Bergerac - Paweł Wolak, Roksana Magdalena de Robin, jego kuzynka -  Katarzyna Dworak, Magda Biegańska, Gabriela Fabian, Małgorzata Urbańska, baron Christian de Neuvillette, kadet - Paweł Palcat, hrabia de Guiche, dowódca pułku gwardii gaskońskiej  - Rafał Cieluch, Le Bret, gwardzista, przyjaciel Cyrano - Bogdan Grzeszczak, Carbon de Castel-Jaloux, kapitan, dowódca kompanii gwardii - Anita Poddębniak, Ragueneau, restaurator i wielbiciel poezji – Bartosz Bulanda, Liza, jego żona - Anita Poddębniak, przyzwoitka, dama do towarzystwa Roksany - Joanna Gonschorek, Teofrast Renaudot, dziennikarz - Łukasz Węgrzynowski, kapucyn, zakonnik - Joanna Gonschorek, kuchciki, poeci, kadeci - Ewa Galusińska, Zuza Motorniuk, Magda Skiba, aktorzy - Katarzyna Dworak, Ewa Galusińska, Zuza Motorniuk, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Rafał Cieluch, Bogdan Grzeszczak, Bartosz Bulanda, Łukasz Węgrzynowski.


spektakle na dużej scenie w piątek i sobotę 8 i 9 stycznia 2010 o godz. 19.00

przedstawienia przedpołudniowe: środa i czwartek 6 i 7 stycznia o godz. 11.00

bilet: 25 zł (ulgowy 15 zł)
rezerwacja: tel. 076-72-33-505 lub elektronicznie bilety©teatr.legnica.pl