Drukuj
Znamy wyniki IV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni. „Fotografie” na podstawie opowiadań Janusza Andermana w reżyserii Pawła Kamzy z Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy zdobyły wyróżnienie i nagrodę w wysokości 7,5 tys. zł.  Laureatem festiwalu został spektakl „Wszystkie rodzaje śmierci” Artura Pałygi na podstawie „Siddharty” Hermana Hessego w reżyserii i opracowaniu muzycznym Pawła Passiniego z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie.

Jury IV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w składzie: Janusz Degler – przewodniczący, Jacek Kopciński, Tadeusz Nyczek, Jacek Sieradzki, Piotr Tomaszuk, po obejrzeniu jedenastu przedstawień konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:


Laureat, spektakl „Wszystkie rodzaje śmierci” Artura Pałygi,  to przedstawienie, w którym reżyser Paweł Passini, podążając tropem indyjskiej opowieści Hermanna Hessego, zadaje pytanie o to, czym dzisiaj dla ludzi z Zachodu jest podróż na Wschód. Transplantolog po wykonaniu kolejnej operacji przeszczepu serca zaczyna zastanawiać się nad granicą dzielącą życie od śmierci. W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie wyrusza w podróż do Indii, która ma mu pomóc w przezwyciężeniu egzystencjalnego kryzysu.

Legnicki spektakl Pawła Kamzy powstały z inspiracji, jaką były drukowane przez lata w Gazecie Wyborczej, a także wydane książkowo „Fotografie”,  to specyficzny dla Janusza Andermana fotograficzny sposób opisywania polskiej codzienności oparty na obyczajowych szczegółach, pełny komizmu i odległy od wszelkiej oficjalności.

Akcja sztuki toczy się współcześnie na prowincjonalnym dworcu kolejowym i w pociągu. Podróż styka ze sobą siedem kobiet, które – jak to w pociągu – rozpoczną specyficznie pogaduszki o wszystkim i niczym. Córka wojewody, jasnowidząca kuracjuszka, konduktorka, asystentka wojewody, malarka, poetka i reporterka radiowa toczą charakterystyczny dla rodaków spektakl narzekań i malkontenctwa, niezadowolenia z życia. Bo prawdziwe życie, nie to które toczy się na łamach gazet i w telewizji, jest jak diabeł – tkwi w szczegółach – jak zauważy w pewnej chwili konduktorka.

Spektakl Kamzy jest finalistą tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, zebrał też bardzo dobre recenzje teatralnych krytyków. Tygodnik Przekrój ocenił go na pięć gwiazdek w sześciostopniowej skali.

Grzegorz Żurawiński