Legnicki teatr rusza w festiwalową podróż

  • Drukuj
„Operacja DUNAJ” Roberta Urbańskiego w reż. Jacka Głomba, „Fotografie” Pawła Kamzy oraz „Była już taka miłość, ale nie ma pewności, że to była nasza” Przemysława Wojcieszka będą reprezentować legnicki Teatr Modrzejewskiej na festiwalach w Gliwicach i Gdyni. Nadchodzący tydzień legniccy artyści spędzą w podróży.

Festiwalowe prezentacje rozpoczną się już we wtorek 12 maja. Tego dnia podczas jubileuszowej 20. edycji Gliwickich Spotkań Teatralnych wystawiona zostanie „Operacja DUNAJ” Roberta Urbańskiego w reżyserii Jacka Głomba.

Wszystko dlatego, że jubileusz festiwalu jego organizatorzy postanowili uświetnić „trzema pokazami mistrzowskimi” w – jak napisali w zapowiedziach - magicznej scenerii Ruin Teatru Miejskiego. Zaproszenia skierowali do Andrzeja Dziuka i zakopiańskiego Teatru Witkiewicza, Piotra Tomaszuka i Teatru „Wierszalin” oraz do Jacka Głomba i legnickiego Teatru Modrzejewskiej.

Te trzy teatry pokażą swoje produkcje poza konkursem w ramach nurtu „Inspiracje”, bowiem będą to „pokazy, których twórcy szczególnie podkreślają i swymi inscenizacjami potwierdzają artystyczną więź z Ruinami” – jak dowodzą organizatorzy, którzy Dziuka, Tomaszuka i Głomba nagrodzą specjalnymi statuetkami „Inspiracji”.

Bezpośrednio z Gliwic legnicki zespół wyjedzie do Gdyni na IV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port, gdzie pokaże dwa spektakle zaproszone do udziału w festiwalowym konkursie. W czwartek 14 maja legniczanie pokażą swój najnowszy spektakl, inspirowane prozą Janusza Andermana „Fotografie” Pawła Kamzy w jego autorskiej reżyserii, zaś dzień później, w piątek 15 maja, zaprezentują autorski spektakl Przemysława Wojcieszka „Była już taka miłość, ale nie ma pewności, że to była nasza”.

„Główną ideą R@Portu jest zdiagnozowanie głównych nurtów we współczesnej polskiej dramaturgii - prześledzenie, w jaki sposób autorzy podchodzą do często drażliwych polskich mitów i historii, jak widzą otaczający nas świat. Publicystyczny ton w polskim teatrze, odpowiedzialny za naskórkowy, czarno-biały obraz naszego świata, przeminął chyba na dobre, ustępując miejsca subtelnie cieniowanej przestrzeni wewnętrznej, dramatowi intymnemu” - uważa Joanna Puzyna-Chojka, dyrektor programowy gdyńskiego festiwalu.

Legnicki teatr dwukrotnie osiągał sukcesy na tej imprezie. W obu przypadkach dzięki sztukom Przemysława Wojcieszka. „Made in Poland” zdobyło Grand Prix pierwszej edycji „R@Portu w roku 2006, zaś rok później „Osobisty Jezus” zdobył drugą nagrodę tego festiwalu. Tegorocznego laureata wybranego spośród jedenastu spektakli poznamy w sobotę 16 maja.

Grzegorz Żurawiński