Drukuj
„Marat-Sade. Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem pana de Sade" Petera Weissa to najnowsza pozycja w repertuarze legnickiego teatru. - Tekst dramatu pozwala na połączenie refleksyjności z widowiskowością, a przy okazji także na prowokacje obyczajowe – zachęca reżyser przedstawienia Lech Raczak. Sztuka grana będzie w najbliższe soboty i niedziele.

Akcja dramatu toczy się w sali hydroterapii przytułku dla wariatów, bądź osób uznanych za niebezpiecznych dla napoleońskiej Francji, w roku 1808, zatem w 14 lat po zamordowaniu Jeana Paula Marata, lekarza, filozofa, dziennikarza, ale przede wszystkim jednego z przywódców Rewolucji Francuskiej, zwolennika terroru i bezwzględnych metod sprawowania władzy.

Najsłynniejszym pacjentem przytułku jest pisarz i wolnomyśliciel, skandalista markiz de Sade, który – w ramach terapii – decyduje się wystawić siłami pensjonariuszy sztukę o okolicznościach śmierci Marata. „Boski markiz” jest tu reżyserem, dyrektor przytułku cenzorem, szaleńcy aktorami, a pielęgniarze strażnikami, by całość nie wymknęła się spod kontroli systemu.

W tle toczy się wielki spór światopoglądowy pomiędzy „przyjacielem ludu” Maratem, a markizem de Sade. To zasadniczy spór o wizerunek świata i metodę jego naprawy, spór pomiędzy rewolucją zamieniającą się rychło w krwawą łaźnię, po której liczba niezadowolonych i biednych nie maleje ani na jotę, a pesymizmem i eskapizmem, który potępiając zastane urządzenie świata, nie widzi zarazem możliwości jego zmiany.



pierwsze recenzje:

„Tak pięknie zagranego i świetnie wyreżyserowanego przedstawienia dawno nie oglądaliśmy w głównym gmachu legnickiego teatru. Lech Raczak nie idzie na artystyczne skróty i nie kokietuje publiczności”. Zygmunt Mułek, Panorama Legnicka

„Reżyser zbudował swój spektakl z niezwykłą precyzją. Każdy detal, najdrobniejszy ruch jest dokładnie przemyślany, narastający rytm, tempo, pauzy na absolutnej ciszy, po których padają istotne kwestie – to wszystko sprawia, że przez bite półtorej godziny widzowie są maksymalnie skupieni. Bardzo istotnym elementem przedstawienia jest grana na żywo muzyka budująca klimat i wzmacniające inscenizacyjne efekty. Podejrzewam, że trudno byłoby tę inscenizację Raczaka zrealizować w jakimś innym teatrze. To bardzo ważny spektakl w historii legnickiej sceny”. Krzysztof Kucharski, Polska Gazeta Wrocławska

„Fascynujące jest śmiałe czerpanie inspiracji z malarstwa (od słynnej "Śmierci Marata" Davida, po "Wolność wiodącą lud na barykady" Delacroix'a), ale i z… Louisa Bunuela ("Widmo Wolności", "Anioł zagłady"). Tempo, przepych inscenizacyjny i scenograficzny, sceny jak z koszmaru szaleńca - przerażające i pociągające jednocześnie. Kapitalne przedstawienie, które będzie miało tyle interpretacji, ilu widzów. Być może nawet rzęsiste oklaski po jego zakończeniu każdy bił z innego powodu”. Grzegorz Żurawiński, @KT



Teatr Modrzejewskiej w Legnicy
Preter Weiss
MARAT-SADE
"Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem pana de Sade"

przekład: Andrzej Wirth
reżyseria: Lech Raczak
scenografia: Piotr Tetlak
kostiumy: Ewa Tetlak
muzyka: Katarzyna Klebba i Paweł Paluch
premiera na dużej scenie 10 maja 2008

GRAJ¡:
Paweł Wolak - PAN DE SADE
Rafał Cieluch - MARAT
Anita Poddębniak - SIMONA EVRARD
Magda Skiba - KAROLINA CORDAY
Grzegorz Wojdon - DUPERRET, członek parlamentu, żyrondysta.
Zbigniew Waleryś - JAKUB ROUX, były ksiądz, obecnie radykalny socjalista.
Paweł Palcat, Małgorzata Urbańska, Katarzyna Dworak – ŚPIEWACY
Magda Biegańska, Łukasz Węgrzynowski – PACJENCI
Tadeusz Ratuszniak - WYWOŁYWACZ
Zuza Motorniuk- SIOSTRA ZAKONNA
Bogdan Grzeszczak - COULMIER
Gabriela Fabian -  ŻONA COULMIERA
Dariusz Majchrzak – PIELęGNIARZ

statyści: Mariusz Sikorski (Pielęgniarz), Malwina Rusów (córka Coulmiera), Żaklina Małolepsza/Katarzyna Gawińska (Widmo Wolności)

muzycy: Jan Daniluk (klarnet), Andrzej Janiga (fisharmonia), Amadeusz Naczyński (instrumenty perkusyjne), Bożena Rodzeń-Jarosz (wiolonczela)

spektakle w soboty i niedziele: 17 i 18 maja oraz 24 i 25 maja o godz. 19.00

na dużej scenie teatru; bilet: 25 zł (ulgowy 15 zł)
rezerwacja: tel. 076-72-33-505; elektronicznie: bilety©teatr.legnica.pl