Drukuj
„W drodze do człowieczeństwa. Teatr jako drogowskaz”. Taki jest tytuł konferencji naukowej na temat roli małych form teatralnych w procesie edukacji młodzieży, która w środę 7 maja odbędzie się w Cieszynie. Jednym z referentów będzie dyrektor legnickiego teatru Jacek Głomb. Temat jego wystąpienia: „Do teatru zamiast na wino w parku. Jak Teatr Modrzejewskiej w Legnicy animuje młodzież”.

„Rola teatru w edukacji dzieci i młodzieży na przełomie  wieków”, „Osobowościowo – twórcze wartości małych form teatralnych w edukacji wczesnoszkolnej”, „Teoria swoje, a rzeczywistość… opowieść jak robi się dobry teatr z młodymi ludźmi”, „Teatr i jego rola socjalizująca w życiu człowieka” – to inne tematy niektórych z zaplanowanych referatów.

Konferencję organizuje Koło Naukowe Edukacji Międzykulturowej Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. W przerwie obrad uczestnicy konferencji obejrzą spektakl „Bajka o posępnym królu” autorstwa Jolanty Spyry i Marty Kościelny przygotowany w szkole podstawowej im. Adama Mickiewicza w Kobielicach.

Wzajemne ciążenie ku sobie teatru i wychowania - ujawnione w tradycji i  teraźniejszości, we wzorach rodzimych i obcych - może przynieść pożytki na gruncie edukacji, ale i teatru – twierdzą znawcy zagadnienia. Na przykład Lech Śliwonik, który w związkach teatru z dziedzinami pozaartystycznymi widzi jedną z możliwości uchronienia teatru przed zepchnięciem na margines społecznych zainteresowań. Co więcej, dostrzega w zachodzących już procesach rozpadu teatru-instytucji i przenikania się teatru zawodowego i niezawodowego (procesach wymuszanych prawami ekonomii, ale i potrzebami społecznymi) tendencje wyodrębniające pewne “skupienia”, które przez analogię z wcześniejszymi stwierdzeniami Konstantego Puzyny można by nazwać “kopcami przyszłego teatru”.

„Mówiąc w ostrym uproszczeniu: ludzie dawniej łączyli się w grupę, by robić teatr, dziś - robią teatr, aby być w grupie. Ze sobą. I może teatr też kiedyś na tym wygra. Może na to, by teatr odrodzić, trzeba nań machnąć dziś ręką i zająć się czymś innym, ważniejszym” – pisał Konstanty Puzyna.

Legnicki teatr ma wieloletnie doświadczenia w edukacji teatralnej dzieci i młodzieży. To właśnie w Legnicy powstał na początku lat 90. ubiegłego stulecia pierwszy w Polsce Klub Gońca Teatralnego i - co ważniejsze – nadal działa, jako jeden z dwóch, które przetrwały. Od trzech lat teatralną edukację wspiera Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych, które pisze projekty programowe i – wraz z teatrem - pozyskuje fundusze na tę działalność.

Aktualnie przy legnickim Teatrze Modrzejewskiej równolegle działają cztery grupy edukacyjne, dla różnych kategorii wiekowych: Szkoła Czarodziejów Wyobraźni - dla dzieci od szó­stego do dziesiątego roku życia oraz dla ich rodziców (za­jęcia odbywają się na „Scenie na Piekarach"); Mały Goniec – dla dzieci od dziewiątego do dwunastego roku życia; Kalejdoskop – dla młodzieży gimnazjalnej i grupa Ślady – dla młodzieży ponadgimnazjalnej.

W projektach udział bierze 75 - 100 uczest­ników. Co środę jedna z grup przygotowuje krótką insceni­zację bajki, którą prezentuje na „Scenie na Piekarach". Nowością tego sezonu jest  Klub Inicjatyw, jako propozycja dla tych młodych ludzi, którzy nie odnajdują się w nastawionych na rozwój osobowości grupach teatral­nych.