W sobotę 14 września, w drugim dniu jubileuszowej trzydniówki „Modrzejewska by Legnica”, w teatralnej Art Cafe Modjeska w dyskusji o roli aktora we współczesnym teatrze uczestniczyć będą aktorzy Teatru Modrzejewskiej w Legnicy oraz Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Początek o godz. 15.00. Wstęp wolny.


Fakty i anegdoty z życia patronki obu scen będą punktem wyjścia do rozmowy z aktorami, którą poprowadzi profesor Emil Orzechowski, prezes Fundacji Wspierania Badań nad Życiem i Twórczością Heleny Modrzejewskiej. Oprócz gospodarzy, aktorów legnickiej sceny dramatycznej, udział w spotkaniu zapowiedzieli goście z krakowskiego zespołu aktorskiego: Anna Paruszyńska, Maciej Charyton, Łukasz Szczepanowski i Szymon Czacki.

W tym samym miejscu o godz. 17.00 zaplanowano promocję publikacji poświęconych Helenie Modrzejewskiej. Będzie wśród nich wydany w 2015 roku album „Szekspir Modrzejewskiej” autorstwa dr Alicji Kędziory z Instytutu Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (będzie w promocyjnej sprzedaży za jedyne 40 zł). Album to bogato ilustrowany zbiór informacji na temat każdej z osiemnastu szekspirowskich ról Modrzejewskiej w porządku chronologicznym z podaniem dat premier. Począwszy od najwcześniejszej szekspirowskiej kreacji aktorki, czyli Porcji („Kupiec wenecki”), a skończywszy na ostatniej, z której zachowały się zdjęcia – Konstancji („Król Jan”).

Kluczowym elementem albumu są fotografie aktorki, w roli heroin Szekspira. Niemalże wszystkie fotografie, które zamieszczono w albumie, wykonano w atelier, w których aktorka pozowała w scenicznych kostiumach odtwarzając mniej lub bardziej wiernie sytuacje sceniczne. Z 18 ról szekspirowskich Modrzejewskiej odnaleziono i zidentyfikowano zdjęcia z trzynastu kreacji; stanowi to łącznie ponad 200 zdjęć z różnych okresów artystycznej aktywność aktorki.

Album wpisuje się w serię publikacji Pracowni Badań nad Życiem i Twórczością Heleny Modrzejewskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Fundacji Wspierania Badań nad Życiem i Twórczością Heleny Modrzejewskiej.

- Projektowi „Szekspir Modrzejewskiej” towarzyszyło głębokie przekonanie o pilnej potrzebie zgromadzenia w jednym miejscu materiałów wizualnych dotyczących tej części repertuaru Madame. W albumie znajdują się wszystkie dotąd odnalezione zdjęcia aktorki z ról Stradfordczyka, a towarzyszą im wybór recenzji do każdej z ról oraz kalendarium występów. To wizualna opowieść o najbliższym artystce dramaturgu, a także opowieść o samej Modrzejewskiej, o tym jak się w ciągu lat zmieniała, zarówno fizycznie, jak i artystycznie – mówiła w 2016 roku Alicja Kędziora w wywiadzie dla krakowskiego Dziennika Polskiego.

- Młode dziewczyny marzyły o karierze „a’la Modjeska” - szybkiej i błyskotliwej. Do dziś jej autografy osiągają na aukcjach zawrotne sumy. Ale to oczywiście tylko jedna strona medalu. Modrzejewska wyjeżdżając do Ameryki została wrzucona w świat teatru skomercjalizowanego, poddanego bardzo ostrym regułom. Mogła albo się poddać, albo przyjąć owe reguły i wynegocjować taki swój wizerunek, który pozostałby zgodny z oczekiwaniami publiczności i jej własnymi przekonaniami. Chociaż możemy określić ją mianem „celebrytki”, to jednak warto też dostrzegać jej inne oblicza. Była przecież aktorką, która wprowadzała wysoki repertuar na mało jeszcze wyrobione estetycznie amerykańskie sceny. Proponowała sztuki Szekspira, Schillera, Ibsena. Swoimi znakomitymi rolami edukowała teatralnie ciągle młodą i niewykształconą widownię nowego kontynentu – dodała w tej samej rozmowie z Marcinem Dyrczem autorka albumu „Szekspir Modrzejewskiej”.

Grzegorz Żurawiński