III Konkurs Dramaturgiczny „Strefy Kontaktu” rozstrzygnięty. To konkurs skierowany do chcących sprawdzić się w „pisaniu na scenę” – poetów, prozaików, reportażystów, scenarzystów, performerów, ludzi zajmujących się różnymi dziedzinami sztuki. W tym roku stanęło do niego 29 autorów. 23 marca br. poznaliśmy pięcioro laureatów i tytuły sztuk, które do teatru na pewno trafią. Pisze Małgorzata Wieliczko.


Konkurs Strefy Kontaktu (współorganizowany z miastem od 2015 r.) i jego rezultaty to fundament programowy Wrocławskiego Teatru Współczesnego – podkreślił podczas gali wręczenia nagród dyrektor artystyczny TWT Marek Fiedor:  – Najważniejsze to, by teksty, które powstają na ten konkurs, trafiały do realizacji scenicznych. Żeby autorzy mogli konfrontować napisane przez siebie sztuki z żywą materią sceny, z odbiorem widzów.

Ze sztuk dwóch pierwszych edycji konkursu powstało już trzynaście realizacji, w tym cztery we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. W dziesiątkach należy również liczyć czytania performatywne, które odbyły się na różnych scenach. – To na pewno świadczy o sile tych tekstów – mówi Marek Fiedor.

Laureaci 2019

W tegorocznej edycji konkursu jury w składzie Zbigniew Majchrowski (przewodniczący), Piotr Cieplak, Małgorzata Dziewulska, Iga Gańczarczyk i Ryszard Koziołek wyłoniło pięciu laureatów. Są nimi:

Jacek Bierut – prozaik, poeta, autor pięciu powieści, czterech tomów wierszy i tomu esejów. Nagradzany i nominowany, m.in. do Silesiusa i Angelusa. Współredaktor opracowania „Dwadzieścia lat literatury Dolnego Śląska po 1989 roku”. Redaktor polsko-ukraińskiej antologii poezji wrocławskiej i podwrocławskiej. Eseista, krytyk, literacki, tłumacz, wydawca.

Magdalena Drab – aktorka, od pięciu lat związana z legnickim Teatrem im. H. Modrzejewskiej. Autorka kilkunastu sztuk teatralnych. Otrzymała m.in. Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną 2017, a w br. nagrodę WARTO. W teatrze w Legnicy wyreżyserowała swój dramat „Dzielni chłopcy”. Teraz gra w premierowej sztuce swojego autorstwa „Wyzwolenia”, inspirowanej dramatem Wyspiańskiego, w reż. Piotra Cieplaka.

Agnieszka Jakimiak – reżyserka, dramatopisarka, dramaturżka i eseistka. Publikowała m.in. w „Res Publice”, „Didaskaliach” i „Kinie”. Laureatka I miejsca w konkursie o nagrodę im. Krzysztofa Mętraka. Wyreżyserowała m.in. spektakl „Strach zżerać duszę” na podstawie scenariusz R.W. Fassbindera w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Autorka wielu tekstów do spektakli w reż. Weroniki Szczawińskiej.

Wit Szostak – praktykuje filomitię, dzięki której myślenie i opowiadanie spotykają się, jak pisał Bruno Schulz: w twórczym badaniu słowa. Wydał 10 książek literackich i dwie filozoficzne. W maju br. ukaże się „Poniewczasie” – powieść o bezdomności i uchodzeniu. Na podstawie jego powieści „Dumanowski” Jan Klata wyreżyserował całodzienne słuchowisko na antenie Radia Kraków, a w krakowskim Starym Teatrze przygotowanio dwie inscenizacje. Nominowany do Paszportów Polityki i Literackiej Nagrody Nike.

Michał Walczak – dramatopisarz, reżyser, scenarzysta. Współtwórca teatralno-kabaretowej grupy Pożar w Burdelu. Autor kilkunastu sztuk teatralnych dla dorosłych i dla dzieci, przetłumaczonych na wiele języków. Studiował w Szkole Głównej Handlowej i wiedzę o teatrze. W warszawskiej Akademii Teatralnej ukończył reżyserię teatralną, a filmową – w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy.

Fragmenty sztuk autorstwa ww. autorów, które wpłynęły na III edycję Stref Kontaktu, uczestnicy gali w TWT mogli usłyszeć podczas – przygotowanego przez Marka Fiedora – czytania performatywnego w wykonaniu aktorów wrocławskiej sceny: Anny Błaut, Aleksandry Dytko, Ziny Kerste, Krzyszofa Kulińskiego i Krzysztofa Zycha.

Werdykt

Nagrody ufundowane przez miasto i wręczone podczas gali przez dyrektora Wydziału Kultury UM Wrocławia Jerzego Pietraszka:
I miejsce w III Konkursie Dramaturgicznym „Strefy Kontaktu” i 40 tys. zł otrzymał Jacek Bierut za sztukę „Poczucie ciągłości” (fot. powyżej BTW photographers Maziarz Rajter)
II miejsce i 35 tys. zł Magdalena Drab za „Patoformy”
III miejsce, 25 tys. zł Wit Szostak za „Pogłosy”

Nagrody w postaci realizacji dramatów na scenie Współczesnego w sezonie 2019/20120, przyznane przez Komisję Artystyczną WTW, przyznano Michałowi Walczakowi za „Powrót króla” oraz Witowi Szostakowi za „Pogłosy”.

Nagrodę, ufundowaną przez Pawła Korczaka, szefa firmy Comex i mecenasa teatru, w wysokości 10 tys. zł otrzymała („za wnikliwe rozpoznanie zagrożeń współczesnego świata”) Agnieszka Jakimiak za sztukę „Nosexnosolo” (fot. powyżej, BTW photographers Maziarz Rajter). 

WTW też zadebiutował

Po 10 miesiącach przerwy remontowej Wrocławski Teatr Współczesny 23 marca po raz pierwszy przyjął gości na pachnącej nowością, trzeba przyznać, że teraz komfortowej także dla widzów, dużej scenie. Wejście do teatru jest co prawda jeszcze zakryte rusztowaniami, ale odświeżony hol i foyer prezentują się już okazale. Jak zapewnia dyrekcja TWT, fasada teatru niebawem ukaże wrocławianom swoje nowe oblicze.

(Małgorzata Wieliczko, „III Konkurs Dramaturgiczny „Strefy Kontaktu” rozstrzygnięty”, https://www.wroclaw.pl, 25.03.2019)