Na III Konkurs Dramaturgiczny „Strefy Kontaktu”, ogłoszony w marcu 2017 roku, do końca listopada 2018 roku wpłynęło 29 dramatów. W gronie laureatów znaleźli się: Jacek Bierut, Magdalena Drab, Agnieszka Jakimiak, Wit Szostak oraz Michał Walczak. Szczegółowy werdykt zostanie ogłoszony w sobotę 23 marca podczas wieczornej gali we Wrocławskim Teatrze Współczesnym.


Magda Drab o nagrodzonej sztuce: Inspiracją dla mnie w znacznej mierze były postulaty Konkursu. „Patoformy” stanowią wynik poszukiwań formalnych i przyglądaniu się różnym językom. Chciałam zbudować dramat nielinearny albo przynajmniej posiadający taki potencjał, dlatego „Patoformy” to sztuka, którą można „obsługiwać” przez niemal dowolną liczbę aktorów i której sceny uszeregowane są w porządku alfabetycznym oraz niepowiązane ze sobą fabularnie. Tematycznie opowiadają one o różnych przedziwnych tworach i zjawiskach bardziej lub mniej charakterystycznych dla czasów, w których żyjemy. Często są to sceny mówiące o trudnościach w komunikacji, dziwnym, śmiesznym przewartościowaniu, którego jesteśmy świadkami czy zwykłej głupocie. Sztuka poniekąd stanowi postulat powrotu do początku, pewnej pierwotnej czystości, zdefiniowania języka i świata na nowo.  

Zamknięty Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU organizowany jest przez Miasto Wrocław oraz Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego. Pierwsza edycja Konkursu odbyła się w 2015 roku i była częścią projektu STREFY KONTAKTU 2016, realizowanego przez WTW w ramach programu Europejskiej Stolicy Kultury – Wrocław 2016. Celem tego projektu było zaprezentowanie fenomenu Wrocławia jako miasta, w którym powstawały i były realizowane na scenie ważne zjawiska polskiego dramatu współczesnego – utwory Helmuta Kajzara, Tymoteusza Karpowicza i Tadeusza Różewicza – oraz próba podjęcia i rozwinięcia tej tradycji poprzez inicjowanie twórczości dramaturgicznej. Po zakończeniu projektu, decyzją prezydenta miasta Rafała Dutkiewicza, Konkurs wszedł na stałe do kalendarza wrocławskich imprez kulturalnych organizowanych przez Urząd Miasta i jest przeprowadzany w trybie biennale. Zaproszenie do udziału w Konkursie kieruje do wybranych autorów Komisja Artystyczna, powoływana przez teatr.

Celem konkursu jest inicjowanie twórczości dramatopisarskiej w poszukiwaniu nowych form wyrazu i języka scenicznego do opisu współczesności. Jury Konkursu przyznaje laureatom nagrody finansowe. W tej edycji w skład jury weszli: Piotr Cieplak, Małgorzata Dziewulska, dr Iga Gańczarczyk, prof. Ryszard Koziołek, prof. Zbigniew Majchrowski (przewodniczący). Teatralna Komisja Artystyczna wybiera utwory do realizacji na scenach Wrocławskiego Teatru Współczesnego oraz laureata nagrody ufundowanej przez mecenasa WTW Pawła Korczaka.

Na Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU w latach 2016 i 2017 wpłynęło blisko siedemdziesiąt tekstów. Były one drukowane w miesięczniku "Dialog", kilkanaście trafiło na sceny teatrów w całej Polsce. Sztuki nadesłane na Konkurs były także realizowane w ramach TEATROTEKI - projektu Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.


Magdalena Drab ukończyła Wydział Aktorski PWSFTviT im. Leona Schillera w Łodzi, gdzie obecnie przygotowuje doktorat. Od 2014 roku jest związana z Teatrem Modrzejewskiej w Legnicy. W Teatrze Zamiast w Łodzi, którego jest współzałożycielką, wyreżyserowała „Targowisko, czyli dzieje rozkładu pana H.” (2014) według własnego tekstu, „Miasto Ł.” na podstawie powieści Tomasza Piątka w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Łodzi (2014) oraz monodram Alberta Pyśka „Motyl – publiczna egzekucja z muzyką na żywo” (2017). W 2018 r. zrealizowała tam również spektakl „Wschód-Zachód”  razem z Adrianną Janowską-Moniuszko. Jest laureatką nagrody aktorskiej na 31. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi (2013) za rolę Kobiety w spektaklu „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku” w reż. Małgorzaty Bogajewskiej.

Legnicka aktorka, dramatopisarka i reżyserka jest autorką kilkunastu sztuk teatralnych. Za dramat „Słabi. Ilustrowany banał teatralny” zdobyła Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną 2017 (druk w „Dialogu” 5/2017), a „Trup” (2015), „Film odcinkowy z ludźmi w tle” (2018) oraz „Wschód-zachód” (2019) znalazły się w półfinale tego prestiżowego konkursu. Sztuka „Słowo na g” została zrealizowana przez Układ Formalny w ramach Konkursu im. J. Dormana w reż. Grzegorza Grecasa (2017). Autorski monodram „Curko Moja Ogłoś To – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk” (2017), który zrealizowała wraz z Albertem Pyśkiem, z którym współpracuje przy niemal wszystkich swoich projektach, przyniósł jej główną nagrodę w 1. Konkursie na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best Off”, dwie nagrody na Festiwalu OFTeN w Ostrowie Wielkopolskim oraz nagrodę aktorską na 9. Koszalińskich Konfrontacjach Młodych „m-teatr”.  Spektakl na podstawie jej sztuki „Słabi” otrzymał cztery nagrody w tegorocznej, III edycji festiwalu TEATROTEKA FEST. Laureatka nagrody WARTO 2019.

W 2018 roku wystawiła na scenie w Legnicy swój dramat „Dzielni chłopcy” w autorskiej reżyserii. Tekst sztuki opublikował miesięcznik „Dialog” (4/2016), a spektakl telewizyjny na jej podstawie, zrealizowany w 2017 roku w ramach Teatroteki w reż. Szymona Waćkowskiego, otrzymał Nagrodę Publiczności na festiwalu Teatroteka FEST 2018. Zdobyła również nagrodę za sztukę „Historia zapominania”  w Konkursie "Niepodlegli" zorganizowanym przez Teatr Polski w Warszawie. W tej chwili w Legnicy gra w „Wyzwoleniach”, premierowej sztuce swojego autorstwa, inspirowanej dramatem Wyspiańskiego w reżyserii Piotra Cieplaka.

Bardzo lubi film, rysunek, muzykę rockową, uprawianie ogrodu i długie spacery.

Grzegorz Żurawiński