Teatr imienia Modrzejewskiej w Legnicy poleca dwie adaptacje polskiej prozy - "Fotografie" według Janusza Andermana (kwiecień, Paweł Kamza) i "Inne rozkosze" według Jerzego Pilcha (listopad, Jacek Głomb) - zapowiada  teatralny recenzent Przekroju włączając legnicką scenę do krótkiej listy najważniejszych w Polsce.


WESELE I INNE ROZKOSZE


Gra jak zawsze będzie się toczyła na kilku równoległych boiskach. Sezon 2007-2008 kończy się w czerwcu i z pewnością parę stołków dyrektorskich zmieni właściciela. Znikną jakieś miejsca teatralne. Być może pojawią się nowe, choć jeszcze nie będzie to oczekiwany samodzielny teatr Krzysztofa Warlikowskiego; adaptacja warszawskiej zajezdni MPO jest jeszcze w powijakach. Za to "stałe miejsce w Warszawie będzie miał zespół Gardzienice spod Lublina" - jak informuje dyrektor stołecznego biura kultury.

Wszystkie najważniejsze festiwale z pewnością pozostaną: toruński Kontakt (maj), gdański Szekspirowski (sierpień), opolski Klasyki Polskiej (kwiecień), ministerialny na wystawienie polskiej sztuki współczesnej (czerwiec). Dobra i nowa wiadomość dla Warszawy - wrócą (na przełomie marca i kwietnia) Warszawskie Spotkania Teatralne, natomiast Teatr Dramatyczny uruchomi w październiku Międzynarodowy Festiwal Teatralny "Warszawa Centralna".

Na głównym boisku rywalizować będą oczywiście spektakle premierowe. Poniższy wybór jest, rzecz jasna, całkiem arbitralny. Kierowaliśmy się tyleż wskazaniami samych teatrów, co własną intuicją.

Idźmy od góry mapy. Teatr Wybrzeże proponuje na styczeń prapremierę polską "Miasteczko G." Michała Walczaka w reżyserii polskiego Kolumbijczyka Giovanny'ego Castellanosa. W kwietniu Grzegorz Wiśniewski przypomni niegdysiejszy wielki amerykański przebój "Słodkiego ptaka młodości" Tennessee Williamsa. Na październik zaplanowano znakomite "Pieszo" Sławomira Mrożka w reżyserii Anny Augustynowicz.

OD SADE'A DO JUDY GARLAND

W gdyńskim Teatrze imienia Gombrowicza też Mrożek, ale jako patron 111 edycji Festiwalu R@Port (maj). Z kolei dla teatru dwie premiery szykuje dyrektor Jacek Bunsch - w lutym "Szewców" Witkacego i w październiku Gombrowiczowską "Pornografię".

Pora na Toruń, a tam w Teatrze imienia Horzycy w lutym "Maria Stuart" Fryderyka Schillera w nowym tłumaczeniu Jacka Burasa i reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Młody reżyser Marcin Wierzchowski zapowiada też odważny "spektakl teologiczny" na motywach sławnej "Justyny" markiza de Sade'a.

W lubelskim Teatrze imienia Osterwy dyrektor Krzysztof Babicki planuje na kwiecień prapremierę nowej sztuki Pawła Huellego "Sarmacja" napisanej specjalnie dla tego teatru. Kolejną prapremierą, w listopadzie, ma być "Rockttroll" Toma Stopparda (reżyseria również Babicki).

W Krakowie Teatr imienia Słowackiego proponuje już w styczniu ryzykowną, więc ciekawą premierę "Wesela" w reżyserii Węgra Gezy Bodolaya, przebojem sezonu zaś ma być dawno niegrana "opera bankierska" Friedricha Dürrenmatta, czyli "Frank V" (Krzysztof Babicki, czerwiec lub lipiec).

W Starym Krystian Lupa szykuje na luty wielką bombę - autorski spektakl "Fabryka" na motywach życia Andy'ego Warhola i jego słynnej nowojorskiej fabryki artystycznej gromadzącej rozmaitych szaleńców awangardy XX wieku.

W Teatrze STU dramat muzyczny "Na końcu tęczy" Petera Quiltera - o życiu legendarnej śpiewaczki Judy Garland - i (uwaga!) "Król Lear" z Jerzym Trelą w roli tytułowej. To wszystko w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego.

CIęŻKA ARTYLERIA


Wrocławski Polski proponuje nieco zapomniany dramat polityczny "Sprawa Dantona" Stanisławy Przybyszewskiej w realizacji Jana Klaty Guty) oraz adaptację prowokacyjnych "Cząstek elementarnych" Michela Houellebecqa (kwiecień, Wiktor Rubin). We Współczesnym niestrudzona Anna Augustynowicz kończy właśnie Brechtowskiego "Baala".

Teatr imienia Modrzejewskiej w Legnicy poleca dwie adaptacje polskiej prozy - "Fotografie" według Janusza Andermana (kwiecień, Paweł Kamza) i "Inne rozkosze" według Jerzego Pilcha (listopad, Jacek Głomb).

W poznańskim Teatrze Polskim Marek Fiedor zapowiada na wiosnę spektakl o życiu Goi "Gdy rozum śpi" Antonia Valleja, natomiast... Anna Augustynowicz - "Norę" Ibsena (czerwiec).

W stolicy premier dziesiątki, ale wybieramy kilka. W Narodowym Czechowowski "Iwanow" w reżyserii Jana Englerta (kwiecień) i miesiąc później "Otello" Agnieszki Olsten. W TR Warszawa "Hamleta" robi gościnnie Amerykanin Daniel Kramer (luty). Ateneum proponuje coś lżejszego - na swój jubileusz 80-le-cia na przykład muzyczną "Stacyjkę Zdrój" Andrzeja Poniedzielskiego i Adama Opatowicza na podstawie Kabaretu Starszych Panów (kwiecień). Teatr Współczesny wytacza z kolei ciężką artylerię - "Proces" według Franza Kafki w opracowaniu Macieja Englerta luty). Z kolei Laboratorium Dramatu cały sezon poświęca tematyce polsko-żydowskiej, czyli "rozmowom o antysemityzmie". Tu między innymi debiut Piotra owickiego "Przylgnięcie", "Nasza klasa" Tadeusza Słobodzianka (wreszcie nowa sztuka po długiej przerwie!) i odkurzony "Maestro" Jarosława Abramowa-Newerlego.

Widzu, odwagi.

(Tadeusz Nyczek, "Ciesz się kulturą 2008", Przekrój, 15.01.2007)