Drukuj

Sceniczna adaptacja powieści duetu Robert Urbański (scenariusz) i Jacek Głomb (reżyseria) reprezentować będzie legnicki teatr w walce o Grand Prix 11.Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia 2018. Publiczność festiwalowa obejrzy spektakl na dużej scenie Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Wcześniej "Biesy" trzykrotnie zaprezentowane zostaną na macierzystej Scenie Gadzickiego w Legnicy na przedstawieniach przedpołudniowych: 5-7 grudnia o godz. 10.00.


Wielokrotnie przenoszona na scenę i kinowy ekran powieść Fiodora Dostojewskiego na legnickie deski trafiła w listopadzie 2017 roku z okazji jubileuszu 40-lecia teatru. Dynamiczne trzygodzinne przedstawienie obnaża odwieczne mechanizmy manipulacji, które w imię mętnych ideologii prowadzą do pospolitej zbrodni.

Legnicka inscenizacja, choć sięga po literaturę i historie z XIX-wiecznej Rosji, brzmi na wskroś współcześnie. Tak w warstwie językowej, jak i wizualnej podbitej przez kostium, rekwizyty i scenografię. W efekcie oglądamy nie tylko polityczno-kryminalny thriller psychologiczny z wątkami obyczajowymi, co zawsze aktualne ostrzeżenie przed złem zaklętym i ucieleśnionym w demonicznych cynikach polityki, awanturniczych i bezwzględnych nosicielach idei powszechnego szczęścia dla wszystkich.

Przy okazji jest to specyficzne spojrzenie na prowincję, do której docierają echa ideowo-politycznych nowinek z metropolii. To właśnie otoczony aurą tajemniczości reprezentant wielkiego świata wciągnie naiwnych prowincjuszy w diaboliczny spisek, którego konsekwencje spadną właśnie na nich. Ponad oryginał wyeksponowano w legnickim spektaklu wpływ kobiet na przebieg zdarzeń. Kobiet, które coraz śmielej domagają się swoich praw w miłości, ale też w męskim świecie polityki.

„Przedstawienie stanowi prawdziwy popis zespołu aktorskiego. Na scenie oglądamy dwadzieścioro wykonawców uwięzionych w przestrzeni zaprojektowanej przez Małgorzatę Bulandę. Scenografia składa się głównie z kostek sprasowanego papieru i syntetycznych odpadów. Zamiast przywoływanej przez buntowników drukarni widzimy więc jakąś przetwórnię śmieci, w czym trudno nie dopatrywać się podpowiedzi interpretacyjnej” – pisał Patryk Kencki w portalu teatrologia.info.

Jacek Wakar. podsumowujący sezon teatralny 2017/2018 krytyk teatralny, dziennikarz Programu Drugiego Polskiego Radia oraz współpracownik Onetu, zaliczył legnickie przedstawienie do jedenastki najważniejszych w Polsce.

Grzegorz Żurawiński