• Wierna wataha
  • Popiol i diament
  • Polowanie na Snarka
  • Spójrz na nią
  • Biesy
  • Wyzwolenia
  • Klasyczna polski
  • Orkiestra
  • Czas terroru

Teatr: Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2017/2018

Wrześniowy numer miesięcznika Teatr przynosi wyniki corocznej ankiety na najciekawsze/najważniejsze dokonania na polskiej scenie teatralnej w sezonie 2017/2018. W poszczególnych kategoriach ocen odnajdziemy w niej legnickie akcenty i nazwiska takie jak: Robert Urbański, Paweł Palcat, Rafał Cieluch, Magda Drab i Łukasz Matuszyk.


W ankiecie podsumowującej miniony sezon na polskich scenach wzięło udział szesnaścioro krajowych krytyków i recenzentów. Byli to: Michał Centkowski („Newsweek”), Jacek Cieślak („Teatr”, „Rzeczpospolita”), Tomasz Domagała (domagalasiekultury.pl), Łukasz Drewniak (teatralny.pl), Szymon Kazimierczak („Teatr”, teatralny.pl), Jacek Kopciński („Teatr”), Jolanta Kowalska (stała współpracowniczka „Teatru”), Wiesław Kowalski (teatrdlawas.pl), Aneta Kyzioł („Polityka”), Wojciech Majcherek (TVP Kultura), Zbigniew Majchrowski (Uniwersytet Gdański), Witold Mrozek („Gazeta Wyborcza”), Jacek Sieradzki („Dialog”), Przemysław Skrzydelski („Sieci Prawdy”, „Do Rzeczy”), Jacek Wakar (Polskie Radio) oraz Kalina Zalewska („Teatr”).

„Po parę mocnych punktów w sezonie miały teatry Narodowy i Polski w Warszawie, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Opolski Teatr Lalki i Aktora” – ocenił redaktor naczelny Dialogu Jacek Sieradzki (w kategorii „Najlepszy teatr”).

W kategorii „Najlepsza nowa polska sztuka (ogłoszona drukiem lub wystawiona)” Jacek Wakar zauważył „z ogromnym zainteresowaniem czytam kolejne sztuki Magdaleny Drab”, zaś Kalina Zalewska wskazała na dramat Roberta Urbańskiego „Porwać się na życie”. Ta sama sztuka zrealizowana w ramach Teatroteki w reżyserii Michała Szcześniaka czterokrotnie (Szymon Kazimierczak, Jacek Kopciński, Aneta Kyzioł i Wojciech Majcherek) wskazana została w kategorii „Najlepsze przedstawienie telewizyjne i/lub radiowe”. Realizację dramatu Roberta Urbańskiego („ze świetnymi rolami Agaty Kuleszy i Andrzeja Mastalerza”) Kalina Zalewska wyróżniła w kategorii „Najlepsze przedstawienie offowe” (z uwagą, że „offowe wobec TVP”). W tej samej kategorii Jacek Sieradzki wskazał na autorski monodram Magdy Drab „Curko Moja Ogłoś To” zrealizowany w ub. roku w łódzkim Teatrze Zamiast, a od kwietnia przeniesiony na scenę w Legnicy.

W kategorii „Najlepsza rola męska” Jacek Wakar wytypował Rafała Cielucha (Wierchowieński) oraz Pawła Palcata (Kiryłow) za kreowane przez nich postacie w „Biesach”  Teatru Modrzejewskiej w Legnicy wyreżyserowanych przez Jacka Głomba. Ten sam recenzent wyróżnił adaptację powieści Fiodora Dostojewskiego, którą dla tej właśnie sztuki dokonał Robert Urbański. Tomasz Domagała i Łukasz Drewniak także dostrzegli legnickie „Biesy” wskazując na Pawła Palcata w kategorii „Najlepsza rola epizodyczna”.

W kategorii „Najlepsza muzyka” Łukasz Drewniak wskazał na współpracującego od lat z legnicką sceną Łukasza Matuszyka za sprawą muzyki do spektaklu „Lekcja tańca w Zakładzie Weselno-Pogrzebowym pana Bamby”, wyreżyserowanej przez Łukasza Czuja - koprodukcji Teatru Miejskiego w Gliwicach oraz Teatru Modrzejewskiej w Legnicy.

Całość zestawienia jest TUTAJ!

Grzegorz Żurawiński

Udostępnij

Szukaj

Kłapanie dziobem

Archiwum

<< < wrzesień 2018 > >>
Pn Wt Śr Cz Pt So N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Zaloguj

Statystyka

Dzisiaj7
WSZYSTKIE1214790
Informacje o plikach cookie
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...