Drukuj

„Maraton/Tren”, „Biesy” i „Wierna wataha”. Kameralna, bardzo osobista teatralna spowiedź i seans terapeutyczny, adaptacja sceniczna wielkiej literatury oraz autorska analiza społeczności uwikłanej w religię i obyczaj. Po te motywy sięgnęli twórcy legnickich spektakli, które wypełnią drugi dzień teatralnego maratonu. W sobotę 9 czerwca na trzech różnych scenach.


„Maraton/Tren” Pawła Palcata w autorskiej reżyserii i wykonaniu to monodram, który znosi różnicę pomiędzy sceniczną kreacją, a życiem. Przekraczając granice teatru, aktor zaprasza widzów do uczestnictwa w najgłębiej osobistym obrządku, łączącym cierpienie, gniew, żałobę i poszukiwanie nowej drogi. Kameralne dzieło z elementami scenicznego performansu stworzone zostało pod opieką Lecha Raczaka w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich. Kompozycja opiera się na pomyśle, by doświadczenie człowieka próbującego uporać się z sytuacją po stracie najbliższej osoby zestawić z wysiłkiem maratończyka. Dwudzielny tytuł spektaklu jest tego konsekwencją, a przy tym podpowiedzią dla widza. Godz. 12.00, Scena na Strychu


„Biesy” wg Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Jacka Głomba to opowieść o tym, jak intryga polityczno-obyczajowa doprowadza życie prowincjonalnej mieściny do całkowitej destrukcji. W imię niesprecyzowanych szlachetnych celów i budowy „lepszego świata” na wysypisku cywilizacji bohaterowie zabijają niewinnego człowieka demaskując mizerię swojej moralnej konstrukcji i podatność na cyniczną manipulację. Zrealizowana na jubileusz 40-lecia teatru prezentacja potencjału aktorskiego legnickiej sceny ukazuje siłę tkwiącą w drużynowej grze tej ekipy. Godz. 15.00, Scena Gadzickiego.


„Wierna wataha” Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak (PIK) w autorskiej reżyserii to mocny, pełen emocji spektakl na niełatwe czasy z motywem fundamentalizmu religijnego i obyczajowego. Połączenie religijnej przypowieści z emocjonalną historią rodzinną w atmosferze przenikniętej muzyką i bogactwem sfery plastycznej. Poetycki klimat mrocznej baśni z pogranicza jawy i sennego koszmaru w stylizacji nawiązującej do antycznej tragedii. Melodyjny tekst jest tegorocznym finalistą Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej i laureatem nagrody alternatywnego jury. Godz. 20.00, Scena na Nowym Świecie.


W niedzielę 10 czerwca trzeci i ostatni dzień Maratonu Modrzejewskiej: „Hamlet, książę Danii” wg Williama Szekspira w reżyserii Krzysztofa Kopki i inscenizacji Jacka Głomba o godz. 15.00 na Scenie na Nowym Świecie oraz „Iliada. Wojna” wg Alessandra Baricco w reżyserii Łukasza Kosa o godz. 19.00 na Scenie Gadzickiego. Wcześniej, bo w samo południe, w teatralnej Caffe Modjeska panel dyskusyjny „Teatr 2018 – misja czy wizja?” Uczestnicy: Agata Duda-Gracz, Paweł Łysak i Jacek Głomb. Prowadzenie prof. Dariusz Kosiński.

Grzegorz Żurawiński