Ekspozycja przywołująca szekspirowskiego „Otella” zrealizowanego w legnickim teatrze w 2006 roku będzie jednym z elementów programu tegorocznej Nocy Muzeów w obiekcie Centrum Scenografii Polskiej Muzeum Śląskiego w Katowicach. Otwarcie wystawy elementów scenografii spektaklu, a także projekcja nagrania tego przedstawienia, w sobotę 20 maja od godz. 18.00.


„Podążając za tegoroczną ideą Nocy Muzeów w Muzeum Śląskim w Katowicach (20 maja br.), do której kluczem są hasła poszukiwania, odkrywanie, podróż, proponujemy w przestrzeni wystaw zmiennych Centrum Scenografii Poleskiej przywołanie spektaklu „Otello” zrealizowanego w 2006 roku w legnickim Teatrze Modrzejewskiej (adaptacja: Krzysztof Kopka, reżyseria: Jacek Głomb, scenografia: Małgorzata Bulanda)” – zachęcają organizatorzy ekspozycji objaśniając, że kluczem do tej teatralnej realizacji była podróż do nowych światów i odkrywanie „nieznanego”. To właśnie w tym spektaklu wykreowany na scenie  statek stał się domem marynarzy zdanych na siebie w nieskończonym rejsie pełnym niespodzianek i przygód. Nie jest to jednak motyw jedyny.

„Spektakle Teatru z Legnicy inscenizowane przez Jacka Głomba ze scenografia Małgorzaty Bulandy są podróżą,  zarówno w znaczeniu metaforycznym, jaki i fizycznie, ponieważ jedną z podstawowych form egzystencji zespołu są krajowe i zagraniczne tournée. Pomimo że teatr ma swoją siedzibę w monumentalnym budynku zlokalizowanym w centrum legnickiego Rynku, to swoimi działaniami obejmuje całą przestrzeń miasta. Obecnie można powiedzieć, iż scena Teatru Modrzejewskiej wykracza daleko poza Polskę. Jednocześnie warto podkreślić, że jest to scena historyków, którzy pisanie scenariuszy zaczynają od odkrywania i przywoływania ludzkiej opowieść, czasami odległej i zapomnianej, zawsze przemawiającej do widzów w uniwersalnych znaczeniach, analogicznych dziełu Williama Szekspira”.  

Odmiennie niż w szekspirowskim oryginale „Otella” całość akcji dramatu w adaptacji Krzysztofa Kopki dzieje się podczas rejsu na Wyspy Szczęśliwe na efektownie wykreowanym żaglowcu Speranza (Nadzieja), którym dowodzi tytułowy bohater. Wśród skazanych na siebie towarzyszy podróży, w klaustrofobicznej sytuacji zamknięcia i izolacji, wszystkie emocje wybuchają ze zdwojoną siłą. Ślepe pożądanie sprawia, że załogę statku zaczyna trawić szaleństwo.

Od samego początku celem tej realizacji była podróż z tym przedstawieniem, co  narzuciło także jego formę ( mówiąc w skrócie, musiał być łatwy do spakowania w skrzynie i gotowy  do montażu w dowolnej przestrzeni). Przestrzeń gry zbudowano zatem z podestów tworzących formę statku. Mobilna scenografia mogła zmieścić się w przysłowiowej „walizce”. Spektakl zrealizowany został bowiem z myślą o zaoceanicznej podróży związanej z udziałem w Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Lit Moon World Shakespeare Festival w Santa Barbara w Kalifornii. W ramach trzytygodniowego tournée po Ameryce jesienią 2006 roku grany był także w Los Angeles i Chicago. Wcześniej jednak i przedpremierowo uczestniczył w X Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, z którego przywiózł dwie nagrody. Otrzymali je Jacek Głomb za reżyserię oraz Ewa Galusińska odtwarzająca rolę żony tytułowego bohatera.

„Pamiętając iż, przedstawienie było również efektownym widowiskiem, planujemy  zorganizowanie  projekcji nagrania spektaklu, a także technicznego zapisu budowania scenografii, połączonego z ekspozycją fotografii, kostiumów i wybranych elementów dekoracji, szczególnie malowanych ręcznie, mobilnych żagli. Należy  zaznaczyć iż chcemy ożywić przestrzeń ekspozycji i projekcji budowaniem przez animatorów, na oczach widzów, fragmentów dekoracji np. malowanych żagli” – zachęcają organizatorzy ekspozycji w Centrum Scenografii Polskiej Muzeum Śląskiego w Katowicach.

Grzegorz Żurawiński