Podczas dzisiejszej (4 grudnia) konferencji prasowej podsumowującej obchody 250-lecia teatru publicznego w Polsce, która odbyła się w Instytucie Teatralnym w Warszawie, zaprezentowana została po raz pierwszy internetowa Encyklopedia Teatru Polskiego, będąca efektem współpracy Instytutu Teatralnego i Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Można już do niej zajrzeć http://www.encyklopediateatru.pl


Ponad 200 haseł przedmiotowych, tyle samo cyfrowych zapisów książek i czasopism, ponad 50 tysięcy recenzji, 80 tysięcy rekordów dotyczących artystów i blisko 100 tysięcy zdjęć ze spektakli - dostęp do takich zbiorów otrzymali użytkownicy w dniu premiery internetowej Encyklopedii Teatru Polskiego. Platforma, która zaprezentowana została w piątek 4 grudnia w siedzibie Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, stanowić ma internetowe kompendium wiedzy - dostosowane m.in. do urządzeń mobilnych - o polskim teatrze. Prace nad Encyklopedią trwały ponad dwa lata.

Powstanie Encyklopedii Teatru Polskiego to efekt współpracy Instytutu Teatralnego i Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Inicjatorką projektu jest dyrektor Instytutu Dorota Buchwald. Twórcy Encyklopedii zwracają uwagę, że rozwijanie tego "wielkiego przedsięwzięcia łączącego elementy klasycznej encyklopedii z kroniką teatru polskiego, z bazami danych i źródeł, z e-biblioteką i e-czytelnią czasopism" będzie miało otwarty charakter: Encyklopedia ma być cały czas uzupełniana i wzbogacana o nowe materiały, a dzięki specjalnemu formularzowi każdy użytkownik będzie mógł na bieżąco przesyłać redakcji swoje propozycje i uwagi.

Warto skorzystać z tej możliwości, bowiem dane i opisy w niej zawarte nie grzeszą nadmiarem precyzji i aktualności. Przetestowałem to na przykładzie hasła Jacek Głomb.

Teatralny dorobek reżyserski tego twórcy kończy się grubo przed rokiem (12 września 2014 r.) na premierze sztuki Katarzyny Knychalskiej „Moja Bośnia”. Tymczasem rok 2015 przyniósł dwie kolejne premiery wyreżyserowane przez tego twórcę:  17 kwietnia „Czarny ogród” Krzysztofa Kopki wg Małgorzaty Szejnert na scenie Teatru Śląskiego w Katowicach oraz 30 sierpnia „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” Adolfa Nowaczyńskiego w adaptacji Roberta Urbańskiego na Scenie na Nowym Świecie Teatru Modrzejewskiej w Legnicy.

Niepełny jest spis realizacji dla Teatru Telewizji. Odnotowano „Balladę o Zakaczawiu (2002; współautorstwo scenariusza) i „Wschody i Zachody Miasta” (2005; reżyseria).  Nie ma wyreżyserowanych: „Pasji” wg Mieczysława Abramowicza” (1996) , „Kwiatów polskich” wg Juliana Tuwima (2005) oraz „Orkiestry” Krzysztofa Kopki (2013). To ostatnie jest o tyle zaskakujące, że odnotowano wyróżnienie CIRCOM (2014) za telewizyjną wersję tego przedstawienia.

Brak jest wpisu o reżyserskim debiucie filmowym, czyli polsko-czeskiej „Operacji Dunaj” Jacka Kondrackiego  i Roberta Urbańskiego (2009), ale też o przyznanym w 2014 roku przez ministra kultury srebrnym medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Już ten bardzo pobieżny wgląd w zawartość internetowej Encyklopedii Teatru Polskiego wskazuje, że jest co uzupełniać i aktualizować.

Grzegorz Żurawiński